PUBLICITAT

Thaïs Zapata: «A les aules ha d'haver-hi eines de participació»

E. O. G.
ESCALDES -ENGORDANY

Periodic
Zapata, al Prat del Roure, abans d'iniciar l'entrevista. Foto: TONY LARA

PRESIDENTA DEL FNJA.

–El Fòrum Nacional de la Joventut va tenir problemes per assolir el quòrum suficient en les darreres convocatòries. S'ha millorat en aquest aspecte?

–El FNJA ha avançat bastant, ha dut a terme vàries campanyes amb l'objectiu d'apropar-se als joves i ara tenim una base de dades prou important, al voltant d'uns 500 noms de joves. Ens comuniquem mensualment a través del butlletí electrònic,que té per objecte fer arribar informació per part del Fòrum i viceversa, que els joves tinguin un canal per fer arribar informació.

–Què s'ha de fer per fomentar encara més la participació dels joves? Per què 500 noms...

–És evident que hem de poder arribar a més joves. Per incentivar la participació, a mi em queda clar que s'ha de començar per la base. Quan parlem de participació, parlem d'hàbits, de coses que hem de poder treballar directament amb els infants. Jo menjo amb coberts perquè m'ho han ensenyat, doncs les eines per participar també te les han d'ensenyar. Cal fomentar la participació en tot. El que no pots fer és donar l'esquena sempre als joves i després exigir-li que tingui un paper que no li has atorgat o que no li has facilitat aquesta tasca i no ha pogut desenvolupar aquestes habilitats. Hi ha missatges contradictoris: «sí participa, però jo et diré el què el quan i el com». En aquestes missatges sí que hem de millorar, i treballar des de la base, perquè sinó la realitat que tenim tampoc canviarà.

–I què s'ha de fer, doncs?

–Tampoc és del tot cert que no participin. Crec que tendeixen a participar d'altres maneres. Hi ha moltes entitats de joves, esportives, que estan vinculades a joves. Sí que potser aquestes associacions que impliquen un rol d'interlocució amb les institucions, una part una mica més «política», és difícil.

–Llavors, creus que s'ha de fomentar la participació des de jovenets.

–Efectivament. No pots pensar que algú farà alguna cosa per la qual no ha estat ensenyat, quan no l'han tingut en compte. A les mateixes aules hi ha d'haver eines , perquè els joves estiguin implicats en els projectes, perquè puguin decidir i fer aportacions i se'ls tingui en compte com a elements actius. Com un protagonista i no com un observador. Tots parlem dels joves, però sense ells.

–I això passa per establir una assignatura pròpia o ...?

–No sóc capaç d'entrar en aquest detall. Però sí que penso que com a mínim, si una escola vol, pot habilitar eines, processos de participació, per fomentar-ho. La figura del delegat de classe per exemple, que tingui més protagonisme i hi hagi decisions que vagin vinculades, que els joves puguin realment decidir. Quan parlem de desafecció, que els joves no s'impliquen tant en política, és que potser en els canals que s'utilitzen els joves no se senten identificats. A vegades no és tant que no interessi, sinó la manera en què es fa, les estructures, etcètera.

–El nou Consell General té una mitjana d'edat més baixa que l'anterior, això pot animar a la participació dels joves?

–Entenc que és bo perquè visualitzes una renovació, cares noves que s'impliquen. L'experiència és bona, però per tenir experiència també ha d'arribar gent jove, amb altres idees i capacitat d'adaptar-se a l'entorn. Són joves molt ben preparats i és un valor afegit tenir una presència al Consell general.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT