PUBLICITAT

Preocupació al sector pel sobreestoc causat per les dificultats d'exportar

  • L'enduriment de les condicions perjudica als concessionaris, que segueixen sense recuperar-se
CLARA GARNICA
SANT JULIÀ DE LLÒRIA

Periodic
Visitants observen diferents vehicles exposats a la Fira dels vehicles d'ocasió de Sant Julià, ahir. Foto: ÀLEX LARA

La Fira del Vehicle d'Ocasió de Sant Julià de Lòria va donar ahir el tret de sortida amb al voltant de 200 vehicles en exposició i sis expositors. Els automòbils s'ofereixen amb unes rebaixes importants respecte al seu preu normal de venda, degut a les necessitats dels concessionaris de «treure's de sobre» el seu estoc de vehicles en ocasió, segons va exposar la presidenta de l'Associació d'Importadors de Vehicles (AIVA), Maite Mas. Aquest sobreestoc de vehicles no ha deixat d'augmentar des de l'inici de la crisi i ha vist també limitada la seva possible rebaixa degut a l'enduriment de les condicions per exportar als països veïns.

Els concessionaris presents a la Fira van mostrar la seva preocupació per aquesta situació de bloqueig de l'exportació, motivada en gran part pel control més exhaustiu de les emissions contaminants dels vehicles. Les dades ho corroboren: des de principis d'any només s'han exportat quatre vehicles nous, segons constata Estadística. L'any passat només va ser un i al 2007, en canvi, 126. Al 2006 vna ser fins a 313 el nombre de vehicles exportats.

Aquesta situació està portant «al límit» la situació d'alguns concessionaris. Benjamí Andorrà, adjunt a direcció del grup Becier, va reconèixer que ja s'ha «tocat fons» i que ara només es pot anar amunt. Però per recuperar-se cal vendre el sobreescoc actual, una situació complicada degut a les dificultats d'exportar i a que el mercat del país «ja no és el que era». Tan Andorrà com Juan Carlos Ruiz, d'Automònils Pyrenées, van exposar la important problemàtica que suposa el fet que per poder vendre un vehicle «t'has de quedar l'antic del client», situació que no permet fer net i que acumula vehicles antics als magatzems dels concessionaris, que van perdent valor progressivament. A més, comporta «uns marges baixíssims de beneficis ja que es tracta d'un canvi de moneda», va lamentar Ruiz.

Aquesta situació afavoreix, però, als compradors, que aquest cap de setmana poden trobar rebaixes importants als vehicles exposats a la Fira. Els més barats se situen al voltant dels 3.500 euros i el més car, un Lamborghini, es ven a 80.000 euros. La presidenta de l'AIVA va fixar en 60 vendes la «xifra òptima» per aquesta Fira. És la xifra que es va assolir ara fa dos anys, ja sota els efectes de la crisi. L'any passat la Fira laurediana no es va celebrar degut a la dissolució de l'Associació de Comerciants de Vehicles d'Andorra, llavors organitzadora de l'esdeveniment. Ara és l'AIVA qui ha pres el relleu.

males expectatives pel 2011 / Malgrat el nou impuls per reactivar la Fira la situació al sector segueix estancada i tampoc sembla que el 2011 sigui l'any de la recuperació. Mas va alertar que aquests primers mesos «anem igual o pitjor que l'any passat», una opinió compartida per la resta dels concessionaris.

Una de les principals queixes del sector és el tancament de l'aixeta al crèdit per part dels bancs, que ha comportat que siguin els propis concessionaris els que financiïn les operacions de venda, «amb el risc que has d'assumir perquè si no paguen, no cobres», va exposar Andorrà. Segons va opinar l'empresari el gran problema és «la inseguretat» del client i que molts no compren perquè «encara estan pagant els crèdits del boom» de fa uns anys.

La Fira del Vehicle d'Ocasió estarà fins avui a l'aparcament i a la vela del Prat Gran. Ahir els primers visitants van poder passejar i comprovar l'oferta de vehicles. De moment més mirar que comprar. Els empresaris confien que avui sigui el dia fort i que es puguin tancar operacions també les properes setmanes.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT