PUBLICITAT

Tàpies creu que cal una reflexió conjunta per definir el model turístic

  • L'empresari alerta dels canvis del mercat i pensa que s'hauria de «d'actualitzar completament»
ÈLIA ORTS GARRI
ESCALDES-ENGORDANY

Periodic
Carles Naudi, membre de la junta de l'EFA, presenta el ponent, Jaume Tàpies, a l'auditori Foto: ANA / J. A. G.

Sota el paraigües d'una conferència titulada Un model turístic amb alt valor afegit, i organitzada per l'Empresa Familiar Andorrana (EFA), el president de Relais & Chateaux, l'andorrà Jaume Tàpies, va apostar ahir per una reflexió «conjunta» del sector, si no del país, per establir el model turístic. Partint de l'exemple de l'empresa hotelera que presideix i inspirant-se en Whistler, regió similar a Andorra i que va acollir els passats Jocs Olímpics d'hivern del 2010, Tàpies va exposar les diferents fases a seguir per arribar a definir un model turístic d'alt valor afegir. El primer pas, i que «no es pot passar», és la unió de la gent del sector turístic en una reflexió per determinar el model al que es vol anar.

Tàpies va considerar que a Andorra, «cadascú ha tirat pel seu compte, però no s'han aglutinat les idees de tothom». I la reflexió conjunta és necessària per trobar i posar en valor els trets diferencials d'Andorra en relació les altres destinacions turístiques, i acabar establint uns objectius i un pla estratègic nacional per assolir-los. La reflexió conjunta i l'establiment d'objectius a assolir podrien comportar el canvi de model turístic. Tàpies va comentar que caldria «actualitzar completament el mercat» i «possiblement» també a qui es dirigeix. L'empresari va reconèixer que «cal valor per dir què es vol», però que el país té «moltíssimes coses per desenvolupar» i que únicament es troben a Andorra. Així mateix, va afegir que «és el moment de prendre decisions» en aquest camp.

Després de recollir les diferents idees, el següent pas, segons Tàpies, és fer una anàlisi interna. Disposar de xifres i estadístiques i altra informació sobre què vol la gent del país. Seguidament caldria fer l'anàlisi externa, de les tendències que segueix el mercat i definir quins fragments d'aquest interessen a Andorra. En aquest punt, l'empresari va exposar que el mercat «ha canviat moltíssim» i que han aparegut «noves formes de viatjar», i també noves motivacions per fer-ho. «Avui es busquen més experiències i coses que puguin enriquir personalment». Així mateix, va apuntar que el mercat és més transparent i que els clients ja saben on es pot dormir i menjar bé, i a quins preus. Tàpies també va afegir que a Andorra, «potser els canvis no s'han produït tan ràpidament» com s'han succeït en d'altres indrets.

COMENÇAR LA CASA PELS FONAMENTS / La darrera etapa és la redacció d'un pla estratègic nacional en l'àmbit, i a vuit anys vista. Tàpies va insistir que cal treballar i definir una visió a mig i llarg termini. Així, i posant l'exemple de la construcció d'un edifici, el president de Relais & Chateaux va reiterar que cal començar pels fonaments i no per la teulada. En aquest punt, Tàpies pensa que parlar d'infraestructures com un aeroport o de renovar el parc hoteler –que és «el millor que hem tingut mai»– és començar per la teulada.

Els fonaments de la casa turística és la «coordinació del món del turisme», i els pilars que aguanten l'edifici són: l'oferta de majors valors que els competidors; l'atracció de la inversió, que és un pilar molt important per Tàpies, ja que «quan veus que la inversió se'n va fora és que Andorra no és prou atractiva», tampoc per als potencials clients; i les infraestructures que s'hagi establert en el pla estratègic de tirar endavant. Llavors, el que vindria a ser la cornisa seria el màrqueting i la construcció d'una «marca forta». Finalment, la teulada estaria configurada pels objectius i la visió del que es vol ser a llarg termini.

UN RELAIS & CHATEAUX A ANDORRA / El president de l'empresa hotelera va reconèixer que la companyia està estudiant tenir un establiment a Andorra lligat a la xarxa de Relais & Chateaux. Personalment, l'ompliria de satisfacció. Però de moment, les candidatures no han complert amb les expectatives i criteris. Tàpies va manifestar que l'oferta d'estiu dels establiments que haurien pogut entrar no arriba al nivell de la d'hivern, i «un Relais & Chateaux ho ha de ser tot l'any». La companyia compta amb uns 500 establiments i 22.500 treballadors, i els 167 xefs que agrupa sumen un total de prop de 400 estrelles Michelin.

Tàpies va parlar també dels preus de les habitacions i la crisi. L'empresa que presideix ha anat registrant creixements positius els últims cinc anys, i sense baixar els preus de les habitacions. En aquest sentit, Tàpies va manifestar que «el millor acord» al que es podria arribar és establir un preu mínim per categoria.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT