PUBLICITAT

La Massana és l'única parròquia on es creen nous comerços

  • Al conjunt del país es van perdre 50 establiments durant l'any passat
ÈLIA ORTS GARRI
LA MASSANA

Periodic
Unes dones miren les ofertes en una fira emmarcada en el Pla de Reactivació del Comerç de la Massana Foto: ONA MORANTE

Mentre en el conjunt del país es van perdre fins a 50 comerços durant el darrer any, a la parròquia de la Massana se'n van crear una desena. És l'única parròquia on la creació neta d'establiments comercials va ser positiva. A Andorra la Vella i Escaldes-Engordany se'n van destruir un total de 51, 36 i 15 respectivament. A Encamp el global va ser de set baixes, mentre que Canillo i Sant Julià de Lòria comptaven a finals del 2010 amb un comerç menys que l'any anterior. A Ordino, el balanç final d'altes i baixes de comerços va permetre tancar l'any amb el mateix nombre d'establiments. Així ho reflecteixen les dades recollides i publicades a la pàgina web del Departament d'Estadística.

Les dades varien si es prenen en compte els darrers tres anys. Des del 2008 –quan van començar a treballar els nous comuns després de les eleccions del desembre del 2007– és a Escaldes-Engordany on s'han creat més nous comerços. La creació neta entre el 2008 i el 2010 (ambdós inclosos) és de 24 establiments a la parròquia escaldenca. La segueix en aquest rànquing la Massana, amb 13 nous establiments. També registra una creació neta positiva Canillo, amb vuit comerços. En el total del país, però, la xifra és força negativa: de menys 113 establiments. I és que solament a la capital, entre el 2008 i el 2010, el balanç de creació neta de comerços és de 87 en negatiu, i a Encamp de 24 en negatiu. També a Sant Julià la dada és negativa, encara que no amb la magnitud d'aquestes altres parròquies: menys 15 comerços.

La reactivació massanenca / «A la Massana es dispara la creació de comerços», va manifestar ahir el conseller de turisme i comerç, David Baró, tot advertint que és l'única parròquia on durant el 2010 la creació neta de comerços va ser positiva. Baró explica aquesta dada, en part, per la posada en marxa del Pla de Reactivació del Comerç i el Turisme. Al seu entendre, «el pla ha aconseguit generar dinamisme i il·lusió», i en els darrers tres anys i escaig –des que es va aprovar el pla–, «la Massana s'ha mogut». Però reconeix que «l'ambient favorable i positiu» que es respira en la trama comercial de la parròquia es deu, sobretot, «a la feina que fan ells», els comerciants i els empresaris, que són «qui lluita cada dia».

En aquest sentit, la presidenta d'Associació de Comerciants i Empresaris de la Massana (Acelma), Joana Tomàs, va exposar que «l'important és la implicació» dels comerciants, i que aquests «se sentin recolzats». Per Tomàs, al tractar-se de petits comerciants, és més difícil tirar endavant millores en els establiments, perquè generalment tenen un cost, però amb les petites ajudes que s'han desplegat amb el pla de reactivació, «gairebé tots els comerços s'han modernitzat», va destacar Baró.

El Pla de Reactivació del Comerç i el Turisme de la Massana es va fer a cinc anys vista, i veient els resultats positius que està tenint, tant des del Comú com des de les associacions empresarials que s'hi han adherit, ja es pensa en refer-lo d'aquí un any, proposant noves mesures i accions.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT