PUBLICITAT

Pyrenair xifra en 400.000 euros l'impacte de promoció per a Andorra

  • L'aerolínia critica que se li reclamin 22.000 euros per no distribuir uns catàlegs que l'Executiu no va facilitar
ÈLIA ORTS GARRI
ESCALDES-ENGORDANY

Periodic
Claudi Benet, ministre de Turisme i Comerç, i Hugo Puigdefàbregas, president executiu de Pyrenair, el dia que es va presentar l'acord Foto: ORIOL LLAURADÓ

Pyrenair xifra en uns 400.000 euros l'impacte de la promoció feta en favor d'Andorra. Així ho van exposar ahir fonts de la companyia aèria, que van informar que «extraoficialment» havien rebut una trucada del Govern reiterant que la seva posició: Pyrenair ha de satisfer 44.000 euros per «incompliment» del contracte. Una opció que la companyia aèria rebutja de ple, esgrimint, entre d'altres arguments, que el contracte signat és de promoció publicitària i no per nombre de vols, i que l'impacte ha estat, segons l'auditoria encarregada per Pyrenair, de gairebé 400.000 euros, una xifra molt superior a l'aportació feta per part d'Andorra, d'un valor de 130.000 euros. El sentiment predominant a la companyia aèria en relació a aquest afer és de «decepció» amb l'Executiu andorrà.

Des de l'aerolínia es va explicar que la reclamació que fa el Govern no té base. En aquest sentit, les fonts van exposar que 22.000 euros del total que reclama l'Executiu correspondrien a les bosses amb catàlegs i informació diversa sobre el Principat que s'hauria d'haver repartit als turistes que volessin passant per Alguaire. Pyrenair defensa que era Andorra qui les havia de proveir i que aquestes mai van arribar. En aquest punt, l'aerolínia encara va subratllar que en el contracte signat hi ha una clàusula en la què s'especifica que la no entrega del material publicitari als clients, quan és el Govern qui no el proveeix, «no serà objecte de reclamació». Així, les fonts properes a Pyrenair van mostrar la seva sorpresa per la reclamació de l'Executiu, ja que, a més, per poder posar la publicitat i repartir aquest material dalt l'avió la companyia ha hagut de pagar, segons van assegurar.

Els altres 22.000 euros reclamats respondrien als capçals dels seients. En aquest punt, des de Pyrenair es va exposar que la partida que en el contracte es cotitzava aquesta actuació en 40.000 euros per tota la temporada. Així, acceptant l'argument utilitzat pel Govern relacionat amb el nombre de vols realitzats, la companyia va reconèixer que se'ls pogués reclamar la tercera part dels 40.000 euros, ja que dos terços dels vols programats s'han fet. Així, en números rodons, Pyrenair estaria disposada a satisfer al Govern la suma de 15.000 euros, per fer-ho en números rodons.

Aquesta és una de les solucions al conflicte proposades per l'aerolínia. Una proposta que el Govern hauria rebutjat, de la mateixa manera que tampoc hauria acceptat encarregar una tercera auditoria, externa a les dues parts, i amb una redacció d'objectius de l'estudi conjunta. Malgrat tot, i que Pyrenair tem que la disputa pugui repercutir negativament en la imatge de l'empresa, pel moment la companyia descarta emprendre mesures legals contra l'Executiu. En aquest sentit, les fonts van assegurar que si el Govern deixava de reclamar o acceptava la proposta feta o accedia a fer una tercera auditoria, l'empresa s'oblidaria de l'afer.

Per la part andorrana, el Consell de Ministres ha de tractar la qüestió en la seva reunió d'avui, segons va comentar el ministre en funcions titular de Turisme i Comerç, Claudi Benet, ja que el Govern va donar un ultimàtum a Pyrenair per rebre una resposta a la proposta de solució feta pel Govern –satisfer els 44.000 euros– que acabava dilluns passat. En aquest punt, Benet va manifestar que «no hem de posar-nos nerviosos» i cal reflexionar i intentar un acostament de posicions «abans de prendre mesures dràstiques».

L'històric de les relacions / Pyrenair va proposar als governs d'Andorra i de la Generalitat un acord per un nombre determinat de vols a Alguaire. El valor d'aquesta primera proposta d'acord ascendia al voltant dels 800.000 euros, que haurien de pagar entre els dos executius. A l'espera d'una resposta, la companyia aèria va començar la promoció dels vols, i també d'Andorra, incloent-la com a destinació en alguns catàlegs, segons van explicar des de Pyrenair. Un cop es va obtindre una resposta negativa per part dels dos governs, es va arribar a un acord per valor de 130.000 euros, per la part andorrana. Però el contracte deixava de basar-se en els seients de vol i passava a ser un acord de promoció publicitària. Pyrenair va recalcar que del preu de mercat dels vols oferts en un inici, la part que correspondria a Andorra seria de 400.000 euros i que al rebaixar-se a 130.000 euros no es podia continuar oferint el mateix. Per això, segons fonts de la companyia «en cap punt del contracte es parla de nombre de vols». L'acord s'havia d'haver signat a finals d'octubre i fixava el pagament pel novembre, però finalment es va acabar firmant i pagant amb força retard. Mentrestant, al novembre, Pyrenair ja venia els vols a la fira Exponieve, a Galícia, fent mostra de la confiança que li inspirava el Govern andorrà. El 12 de febrer, quan s'estava executant l'acord –que s'estenia des de finals de gener fins el darrer cap de setmana de febrer–, la companyia aèria va anunciar la suspensió dels bols que quedaven per fer al·legant falta de viabilitat econòmica.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT