PUBLICITAT

Manca d'acord entre el Govern i Pyrenair per les compensacions

  • L'Executiu reclama uns 40.000 euros i la companyia aèria declina posicionar-se per no tenir accés a l'auditoria
C. G. / E. O.
ESCALDES-ENGORDANY

Periodic
Un avió de Pyrenair acabat d'aterrar en la infraestructura aeroportuària Foto: EL PERIÒDIC

L'auditoria encarregada per l'Executiu per decretar quina és la quantia econòmica que ha d'aportar la companyia aèria Pyrenair a Andorra degut a «l'incompliment del contracte» de l'Alguaire no ha donat els fruits buscats. O almenys no ha servit per posar d'acord a les dues parts. La confrontació per quina ha de ser la indemnització segueix sobre la taula i amb moltes probabilitats de no concretar-se. El Govern reclama almenys 40.000 euros per compensar la fi de l'arribada d'esquiadors provinents de l'aeroport lleidatà a la meitat del mes de febrer. Pyrenair, per la seva part, només està disposat, en últim extrem, a pagar-ne uns 15.000. Ahir s'acabava el termini proposat pel Govern per rebre una resposta per part de Pyrenair, que assegura que no es pot pronunciar ja que no ha rebut oficialment cap comunicació i tampoc se li ha fet arribar l'auditoria.

Segons fons de la companyia, no es mostren disposats a incrementar la indemnització per danys i perjudicis, ja que consideren que al contracte ja quedava palesa una possible rescissió del contracte abans del 25 de febrer. A més, asseguren que el Govern mai va arribar a aportar el material de promoció turística del país que havia de posar-se als seients dels avions, i que havia quedat fixat al contracte. És a dir, que es van estalviar una partida econòmica important que caldria restar de la compensació reclamada. D'igual manera, Pyrenair va argumentar que no podria justificar una indemnització sense els documents necessaris que l'acreditin, referint-se a l'auditoria encarregada per l'Executiu, a la qual la companyia aèria no ha tingut accés.

Avui el Govern tornarà a contactar amb l'empresa per veure si encara és possible un acord, segons va manifestar el ministre de Turisme, Comerç i Indústria, Claudi Benet. Però, sembla que l'única solució del conflicte és que sigui la Justícia qui resolgui a favor d'una o altra part. Benet ja va anunciar aquesta via en cas que no s'arribés a un acord el mes passat, tot i que després es va mostrar disposat a arribar a un consens. Fonts de la companyia aèria, però, van assegurar a aquest rotatiu que és complicat que el Govern pugui guanyar un litigi per un assumpte d'aquestes característiques. El contracte és, asseguren des de Pyrenair, per impacte promocional, basat en accions de màrqueting, i no per freqüència de vols, i segons les seves xifres, aquestes actuacions haurien tingut un impacte «bastant superior a l'import aportat» per Andorra, xifrada en 130.000 euros. Malgrat el desacord, la companyia aèria creu que abans d'arribar a la Justícia encara hi ha la possibilitat d'encarregar una tercera auditoria, externa a les dues parts i en la que ambdues hi estiguin d'acord, per determinar si s'ha de satisfer o no una indemnització i la quantitat d'aquesta. Aquest seria el procediment «normal» en aquest tipus de contracte.

L'inici del conflicte s'inicia a mitjans del mes de febrer, després que, per motius econòmics i de manca de viabilitat, segons va assegurar Pyrenair, la companyia d'Osca va deixar d'operar a l'aeroport de l'Alguaire les seves rutes provinents de Vigo i de Madrid. Unes rutes que havien de permetre portar esquiadors a les pistes dels Pirineus, entre elles les d'Andorra. Els paquets incloïen el bitllet, el transfer, l'estada a l'hotel i el forfet. El Govern va pagar a Pyrenair per aquestes connexions 130.000 euros, pel període comprès entre el 23 del gener i el 25 de febrer.

Pyrenair s'allunya de l'Alguaire / La manca de viabilitat de la companyia és un fet que no únicament ha afectat en el cas de l'Alguaire, sinó que també han hagut de cancel·lar rutes que lligaven diverses parts de la península amb l'aeroport d'Osca i les seves pistes properes. Ara la companyia treballa per a recuperar-les, tot i que està molt més a prop d'assolir nous acords amb l'aeroport aragonès que amb el lleidatà. Segons van comunicar fonts de l'aerolínia «és pràcticament impossible» que Pyrenair pugui tornar a operar a l'Alguaire. La necessitat de realitzar tràmits duaners, a més de les cues d'entrada i sortida al Principat no permetien que el paquet fos rendible. «Els esquiadors que pagaven per un cap de setmana només acabaven esquiant un dia», van manifestar fonts de la companyia. A més, s'ha de tenir en compte també la pèrdua de notorietat de l'aeroport lleidatà els darrers mesos. De fet, a partir de l'estiu només disposarà d'una ruta, la d'Air Nostrum a Palma de Mallorca. La resta han estat cancel·lades.

Les manifestacions a finals de febrer de la directora d'Ski Andorra, Marta Rotés, assegurant que no tindrien problemes per tornar a operar amb Pyrenair en cas que aquests fessin una nova proposta la temporada vinent, sembla que no han ajudat a que la companyia es plantegi tornar-ho a intentar, malgrat que en plena efervescència, després d'inaugurar les rutes a Lleida, el seu president, Hugo Puigdefàbregas, va assegurar l'ampliació de les connexions amb aeroports com el de Lisboa, les Illes Balears o les Canàries.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT