PUBLICITAT

ONCA: una 'desaparició' inquietant

  • L'Orquestra Nacional ha suprimit els concerts del primer trimestre als escenaris locals, i la temporada és una incògnita
A. L.
ESCALDES-ENGORDANY

Periodic
Gerard Claret, al capdavant de l'ONCA al concert de Sant Antoni del 2010, a les Fontetes Foto: EL PERIÒDIC

Concentrats com hem estat (quasi) tots en la problemàtica refundació del Cor Nacional, han passat desapercebudes situacions estranyes, per no dir inquietants, en les altres institucions artístiques que depenen del ministeri de Cultura. Assenyaladament, l'Orquestra Nacional Clàssica i l'Escena Nacional. Per començar, i a diferència del curs passat –el primer i únic exclusivament socialdemòcrata–, la ministra Susanna Vela ha renunciat aquest 2011 a presentar la temporada dels que són, indiscutiblement, els principals ambaixadors artístics del país a l'exterior. Decisió sorprenent, sobretot si es recorda el rosari d'aparicions públiques en què Vela es va prodigar les setmanes abans de les eleccions. I una deixadesa difícil d'entendre en dues entitats que gestionen pressupostos considerables –l'ONCA va disposar el 2010 de 550.000 euros, i l'ENA, de 129.000– i que s'afegeix a la crònica desatenció de les respectives pàgines web: la de l'Orquestra Nacional no ofereix cap informació actualitzada, tret de l'històric de la formació i les biografies del director artístic (Gerard Claret) i del director principal (Marzio Conti); la de l'ENA, ni tan sols existeix. De fet, no ha existit mai.

¿Quan i on actuarà aquest curs l'ONCA? L'únic que se n'ha sabut és la tradicional participació al cicle Petit Palau, al Palau de la Música Catalana de Barcelona: sis concerts entre el març i el maig, com cada any. La desídia de l'ONCA, que no considera necessari publicar la seva temporada, contrasta amb l'eficiència del festival Pablo Casals de Prada, que al programa de l'edició d'enguany sí que inclou el concert inaugural a càrrec de... ¡l'ONCA! Serà el 26 de juliol, amb el pianista francès Jean-Philippe Collard. ¿Mereix major consideració el públic del Pablo Casals que el seguidor de l'ONCA? El més inquietant de tot són, però, els fets consumats, que revelen que la formació que dirigeix Claret ha retallat dràsticament la seva activitat aquest primer trimestre de l'any: si mirem el calendari, comprovarem que la temporada ordinària començava habitualment el gener amb el concert de Sant Antoni, a la Massana. Així havia sigut els últims anys... fins aquest 2011. També han desaparegut sense més explicacions dues cites clàssiques com ho eren el concert de la Neu, a Canillo, i el de Setmana Santa, a Ordino, en el que constituïa una de les fites de la temporada: l'any passat –recordarà el lector– s'hi va interpretar el Rèquiem de Mozart; fa dos, la Passió segons Sant Joan, de Bach. L'Auditori Nacional continua en obres, sí, però hi ha al país equipaments aptes per acollir una gran producció de l'ONCA: el Centre de Congressos de la capital, sense anar més lluny. ¿Obeeix, en fi, la retallada a motius pressupostaris? Si és així, ¿no mereix el melòman local que se li informi puntualment de la situació i dels consegüents canvis en la programació?

Amb aquests antecedents, que afecten –casualment o no– a la temporada de l'ONCA als escenaris nacionals, sembla lícit demanar-se si es mantindran les altres cites del calendari andorrà, des del concert d'estiu al Prat del Roure –que no apareix a l'agenda d'Escaldes 2011– fins al dels Jardins de Casa de la Vall, el de Santa Cecília i el de Nadal. El del festival Narcis Yepes, l'octubre, sí que està en canvi confirmat: Conti el té marcat a l'agenda del seu web personal.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT