PUBLICITAT

Una jornada de reflexió per pensar en l'economia domèstica

  • EL PERIÒDIC porta els candidats a un supermercat, escenari de la vida quotidiana d'electors i no electors
E. A.
ANDORRA LA VELLA

Periodic
El reportatge fotogràfic fet als 4 candidats. Foto: ÀLEX LARA I TONY LARA

En campanya, els polítics parlen sovint dels «problemes reals» que afecten la ciutadania. És evident que, en un context com l'actual, l'economia en general i l'economia domèstica en particular han estat el tema estrella del porta a porta, allò que preocupa la majoria dels andorrans a jutjar pel que han transmès als candidats que els visitaven a casa.

Es fa difícil imaginar com arriben a final de mes els 8.342 jubilats que hi ha al país –la xifra correspon al mes de juliol–, tenint en compte que la pensió mitjana se situa en els 477 euros. Cada dia hi ha més famílies que tenen dificultats per omplir el carro de la compra: els responsables de Càritas informen que els usuaris del banc d'aliments van passar de 10 a 40 entre el febrer i el desembre de l'any passat. Són alguns dels indicadors de la crisi, xifres que, en realitat, corresponen a persones amb noms i cognoms.

Durant dues setmanes, les formacions que concorren a les eleccions han tingut l'oportunitat d'explicar els programes respectius i presentar les propostes amb les quals volen dibuixar el futur d'Andorra. Fórmules per ajudar el país a sortir de la crisi, però també per configurar un model d'Estat o un altre, amb grans línies estratègiques en matèria econòmica i social.

Però els discursos fets darrere del faristol i les contínues rodes de premsa, segons com, produeixen l'efecte contrari del que busquen. Els ciutadans es poden quedar amb una imatge allunyada dels polítics –com a mínim, una imatge allunyada del que és el seu dia a dia. És per aquest motiu que EL PERIÒDIC, aprofitant la jornada de reflexió, va decidir portar els quatre caps de llista nacionals a un escenari de la vida quotidiana d'electors i no electors: un supermercat.

És evident que la política es fa des de les institucions. Ara bé, un dels missatges més repetits aquests dies, per part de cadascuna de les formacions, és que ells sí que encarnen «una manera diferent de fer política» –diferent respecte a la manera de fer dels seus adversaris, s'entén. La proximitat, que un pas més enllà es tradueix en una major participació per part de la ciutadania en la presa de decisions que afecten la gestió pública, es presenta com un valor polític en alça. Un valor que les formacions incorporen, en major o menor grau, en el seu discurs –i la seva pràctica política– per marcar justament la diferència.

A partir d'una sessió de fotografies no es pot jutjar ni un candidat ni el programa d'una formació política. El missatge que es va voler llançar des de EL PERIÒDIC, però, està clar: des de la responsabilitat que ocupin a partir dels resultats d'avui, els polítics tenen l'obligació de mantenir-se en contacte permanent amb la realitat.

cansats, però amb sentit de l'humor/ El que sí que va evidenciar la sessió d'ahir és que els caps de llista, tot i el cansament que acumulen d'aquestes dues setmanes de campanya, no han perdut el bon humor. Fins i tot, després d'haver celebrat les respectives festes de final de campanya i amb la certesa que el peix ja està venut –poca gent canvia el sentit del vot l'últim dia–, els caps de llista semblaven més relaxats que de costum.

Tots quatre –Jaume Bartumeu (Partit Socialdemòcrata), Isabel Lozano (Verds d'Andorra), Toni Martí (Demòcrates per Andorra) i Eusebi Nomen (Andorra pel Canvi)– van arribar puntuals a la cita, a la tercera planta de Pyrénées. Alguns d'ells no sabien encara que les fotos es farien al supermercat i, per ser francs, des de la direcció d'aquest rotatiu, no se sabia quina seria la seva reacció davant d'una proposta ben poc convencional.

Passada la incomoditat inicial –tant Bartumeu com Martí, ja darrere del carro, van aprofitar per mirar-se el mòbil, mentre que Lozano va començar a fer malabars amb una poma–, els caps de llista es van anar relaxant progressivament, cada vegada més somrients. Cadascun amb les seves expectatives electorals, cadascun amb la seva ideologia i el seu programa, però tots ells d'acord, com a mínim aparentment, amb el missatge subtil que s'amagava darrere la tria d'un escenari tan «real».

Mentre es feien les fotos, van desfilar pels passadissos del supermercat algunes cares conegudes, com ara la directora de Salut Pública del Govern, Margarida Coll. També hi havia alguns clients encuriosits que comentaven: «Mira, els polítics!».

Aquest és un país petit, on tothom s'acaba coneixent i, tot i que les exclamacions denotaven una certa sorpresa, el fet és que no és tan estrany coincidir en algun lloc amb algun polític. És més estrany, sens dubte, trobar-se junts els quatre rivals, darrere d'un carro i compartint bromes.

Després de les fotos, va arribar el moment de fer-los un obsequi: una taronja per a Martí, una rosa per a Bartumeu, un enciam per a Lozano i un paquet d'arròs –no cal dir-ne la marca– a Eusebi Nomen. Fins i tot en aquest punt, els candidats que tenen el futur d'aquest país a les seves mans van encaixar la broma amb dignitat –i una rialla franca en el cas de la cap de llista dels Verds i el candidat d'ApC.

Les facilitats que va oferir el supermercat van contribuir a salvar qualsevol dificultat tècnica que s'hagués pogut preveure en un inici. Al final, l'objectiu es va complir: una fotografia en un lloc poc habitual, una fotografia diferent per a una manera diferent de fer política: una política de proximitat, conscient dels problemes «reals» de la ciutadania. Com a mínim, aquesta ha estat una de les promeses de les quatre candidatures. A partir de demà, i en funció dels resultats d'aquesta nit, tindran l'oportunitat de demostrar-ho a la ciutadania.

Volem expresar el nostre agraïment als Establiments Pyrénées.



Per a més informació consulti l'edició en paper.

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT