PUBLICITAT

Els pagesos creen una cooperativa per a trumfes i plantes medicinals

  • La inversió inicial es preveu cobrir-la amb la venda d'accions amb un pressupost de fins a 450.000 euros
EL PERIÒDIC
ANDORRA LA VELLA

Periodic
Miquel Font, al centre, a la roda de premsa a la seu de BPA, ahir. Foto: ANA

L'Associació de Pagesos i Ramaders del Principat d'Andorra posarà en marxa una cooperativa per a la producció de trumfes de qualitat, plantes medicinals i mel del país destinada al mercat intern i als turistes. Els pagesos van presentar ahir al matí el projecte a la seu de la BPA, on van explicar que a partir de dilluns vinent faran reunions de poble per explicar la iniciativa i suscitar interès per a la compra d'accions (de 200 a 300), el preu de les quals no s'ha revelat però que anirà lligat al volum de producció, segons va informar l'ANA.

Encara que la inversió inicial no s'ha concretat, es confia recollir amb la venda d'accions entre uns 300.000 o 450.000 euros per a cobrir-la. Els aspectes tècnics del projecte els va explicar l'economista Jordi Alcobé, acompanyat pel president dels pagesos, Miquel Font. Es preveu sembrar les primeres trumfes al maig i produir 120.000 quilos per aquest any.

El president dels pagesos va explicar que aquest projecte de cooperativa és el resultat dels plans de recerca que s'han fet en els últims anys que han conclòs amb la possibilitat ara de produir entre dues o tres varietats de trumfa de qualitat. Alcobé va explicar que als tres productes inicials previstos se'ls en podran afegir d'altres més endavant i que el funcionament de la cooperativa es basarà en la «compra de la producció, transformació, embalatge i comercialització» de la producció dels socis.

PENETRACIÓ AL MERCAT / L'economista va assegurar que a Andorra es consumeixen, segons l'estimació feta, «tres milions de trumfes» i que la cooperativa es planteja una penetració del mercat d'entre un 10 o un 15%, fet que suposaria produir entre 300.000 i 400.000 quilos anuals. Pel que fa a les plantes medicinals, es calcula que a Andorra hi ha un consum de 36.800 quilos i la cooperativa es planteja una penetració del mercat d'entre 4.500 a 5.500 quilos, és a dir, d'un 10 o 15%. Els objectius plantejats es volen assolir en el període màxim de tres a quatre anys.

Pel que fa a la inversió inicial, Alcobé va dir que dependrà de les possibilitats de compra de material nou o usat i les instal·lacions. Ara s'està buscant un local per situar-hi la cooperativa. S'aspira a aconseguir una subvenció governamental en el marc dels plans de millora del sector.

Tot i que està previst inicialment destinar la producció al mercat intern i als turistes, s'espera poder exportar plantes medicinals en el futur, més que les trumfes, perquè la seva distribució a l'exterior «és poc exportable», va dir Alcobé. L'economista va destacar que l'actiu més important que tindrà la producció de la cooperativa serà «la marca Andorra».

La primera reunió de poble se celebrarà a Sant Julià de Lòria dilluns vinent, a les nou del vespre, al centre cultural i de congressos lauredià.

DIVERSIFICAR EL SECTOR / Des de l'Associació de Pagesos i Ramaders s'ha treballat en els darrers anys molt per diversificar el sector. En diferents trobades on s'han fet fires de bestiar el col·lectiu ha treballat per difondre aquesta producció que ha resultat ser alternativa. Els responsables han analitzat els plans de conreu de trumfes i plantes aromàtiques, que es van engegar per diversificar l'activitat agrícola al país i obrir-se a productes d'alta qualitat i amb un valor afegit. La carn de qualitat ha estat un altra de les sortides remarcades.

Els ramaders del Principat es troben sovint en diferents problemes per tirar endavant el sector. A finals de l'any passat des del col·lectiu van remarcar dos problemes importants, d'una banda, la dificultat per vendre els pollins i, de l'altra, l'alta estacionalitat de la cria dels corders que en limita la comercialització i que, quan el producte finalment arriba al mercat, el client no en pot absorbir l'oferta.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT