PUBLICITAT

La parafarmàcia deixa de ser una excepció a la normativa de transport

  • López creu que el nou impost per a no-residents fiscals situa les empreses andorranes en una millor posició
EVA ARASA
ESCALDES-ENGORDANY

Periodic
Camions que transporten mercaderies a la Duana hispanoandorrana. Foto: TONY LARA

Apartir d'aquest mes, els productes de parafarmàcia es començaran a distribuir com un producte més, és a dir, deixaran de distribuir-se juntament amb els medicaments i, per tant, passaran a estar subjectes a la normativa genèrica relativa al transport de mercaderies internacionals –més restrictiva de cara a les empreses estrangeres que quan es tracta de productes farmacèutics o equips mèdics. Segons el ministre d'Economia i Finances, Pere López, aquesta és només una mesura més de les que ha pres el Govern per lluitar contra l'intrusisme professional, al costat d'altres accions com ara la recent aprovació del reglament relatiu a la presentació a la Duana de la declaració de prestació de serveis i de la llista de càrrega o l'impost dels no residents que es començarà a aplicar a partir de l'1 d'abril. Els transportistes, pel seu cantó, asseguren que les seves reivindicacions no se centren pas en el sector farmacèutic i fan una denúncia més àmplia davant del que consideren un greuge comparatiu respecte a un seguit d'empreses espanyoles i franceses que, segons expliquen, operen al Principat sense haver de complir les mateixes obligacions –arrel de les diposicions dels decrets de 1991 i 1995, sobre el transport internacional de mercaderies .

Segons la normativa que regula el transport internacional de mercaderies –decrets de 1990, 1991 i 1995–, els transportistes estrangers, un cop entren al Principat, no poden fer lliuraments a més de tres destinataris diferents. És a dir, si hi ha més de tres destinataris, el transport l'ha d'efectuar una empresa andorrana: «Els transportistes estrangers que transportin una càrrega que no compleixi amb les característiques especificades en l'article 1 (on s'estableix que el nombre de destinataris no pot ser superior a tres) hauran de realitzar la recollida a l'origen o el lliurament a la destinació de la totalitat de la seva càrrega, segons el cas, a agències de transport de mercaderies, emmagatzemistes-distribuïdors o altres transportistes legalment autoritzats i inscrits al Registre de Comerç i Indústria», diu el decret de 1990.

Ara bé, ja aleshores, la normativa recollia excepcions a aquest límit de tres destinataris: els medicaments, equips i material mèdic; les mostres, equips i material destinats a fires i exposicions, quan es tracti d'importancions temporals; i el transport d'animals.

Més endavant, el decret de 1991 va afegir una altra excepció: «els transportistes espanyols que venien efectuant de forma habitual la recollida a l'origen o el lliurament a destinació a més de tres consignataris, abans del dia 1 de gener de 1991». Finalment, el decret de 1995 estableix la mateixa excepció amb els transportistes francesos.

Tot plegat va comportar l'elaboració d'una llista d'empreses espanyoles i franceses que podien efectuar recollides o lliuraments a més de tres punts dins del Principat. «Hem començat a reduir el contingut d'aquesta llista i a controlar l'aplicació de la normativa», va afirmar López en declaracions a aquest rotatiu. El titular d'Economia i Finances va afirmar que el Govern socialdemòcrata ha concretat diverses accions de lluita contra l'intrusisme professional. «Hem creat eines de control supervisió i sanció», va dir entre el ministre en al·lusió a mesures com ara el reglament que obliga a declarar la llista de càrrega.

mesures fiscals / Igualment, López va destacar el nou impost sobre la renda dels no-residents fiscals. «A partir de l'1 d'abril, les empreses estrangeres hauran d'aplicar una retenció del 10% a les factures. Es tracta d'una mesura fiscal que suposa una major equivalència respecte a les càrregues que suporten els transportistes andorrans», va afegir.

De fet, l'Associació de Transportistes d'Andorra critica justament que ells que paguen l'ISI hagin de competir amb empreses espanyoles i franceses –les de la llista– que no suporten aquesta càrrega fiscal.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT