PUBLICITAT

Política Lingüística detecta 26 hotels que no atenen en català

  • El Govern planteja un conveni similar al que es va signar l'any passat amb els grans magatzems
E. A.
ANDORRA LA VELLA

Periodic
El director de Promoció Cultural i Política Lingüística, Joan Sans, i el cap del Servei de Política Lingüística, Marc Cortés, presenten el balanç del 2010, ahir Foto: ANA / N. M.

Els tècnics de la Unitat d'Inspecció i Dinamització del Servei de Política Lingüística van visitar l'any passat un total de 144 establiments hotelers –pràcticament tots els que hi ha al Principat– i van detectar que 14 d'ells no tenien el rètol en català i 26 no atenien en la llengua oficial del país. Davant d'aquesta realitat, que el cap del servei, Marc Cortés, considera prou positiva en el seu conjunt –118 hotels sí que atenen en català–, el Govern es planteja la possibilitat de signar amb els hotelers un conveni similar al que es va tancar amb els centres comercials i que ha permès oferir mòduls de català als seus treballadors.

El director de Promoció Cultural i Política Lingüística, Joan Sans, i el cap del Servei de Política Lingüística, Marc Cortés, van presentar ahir el balanç de les actuacions que es van dur a terme al llarg del 2010. En total, el Servei de Política Lingüística va fer 325 actuacions, de les quals 178 van ser inspeccions d'ofici o controls fets arrel de queixes que se'ls havien presentat. Unes altres 146 actuacions van ser de dinamització, és a dir, que els tècnics es van acostar als establiments per informar sobre la legislació lingüística i els recursos gratuïts que el Govern ofereix per aprendre català. A més, es va fer una visita a un establiment per fer una tasca d'assessorament lingüístic –el servei ofereix assessorament en la redacció de rètols, cartes de bars i restaurants, etcètera.

Arrel dels controls realitzats, es van obrir un total de 50 expedients, però a hores d'ara ja se n'han resolt 41. Pel que fa als nou que encara estan pendents de resolució, Cortés va explicar que a aquests establiments se'ls ha donat un cert marge perquè s'adaptin a la legislació vigent en matèria lingüística.

En cap d'aquests casos no ha calgut obrir un expedient sancionador perquè, segons va subratllar Cortés, els empresaris solen reaccionar de manera positiva i miren de rectificar. Igualment, va apuntar el cap del Servei de Política Lingüística, el context fa que els comerciants i hotelers no vulguin perdre cap client, de manera que tenen la voluntat de millorar l'atenció que ofereixen als clients.ponsables tenen la voluntat de millorar l'atenció en català. En qualsevol cas, segons va indicar Joan Sans, «la voluntat del servei és promocionar la llengua i fer-ho en positiu, oferint cursos gratuïts i solucions, no pas sancionant».

Els sectors amb els que més es va treballar al llarg del 2010 van ser l'hoteleria i els grans magatzems. Pel que fa a l'hoteleria, es van fer controls a 144 establiments, és a dir, pràcticament la totalitat dels que hi ha al Principat, i es va detectar que a la gran majoria es va poder atendre als tècnics que hi van anar en català, mentre que en 26 hotels això no va ser possible. Quant a la retolació, es va observar que 14 establiments no complien amb la normativa, però d'aquests, 13 ja han solucionat el problema –els tècnics encara han de visitar el catorzè.

Un cop realitzades les inspeccions als establiments, es va enviar una enquesta als responsables d'aquests perquè la responguessin, però només es van obtenir 39 respostes. A través de l'anàlisi dels resultats s'han pogut detectar casos molt extrems, com ara el d'un hotel on, de tretze treballadors, cap d'ells parla català.

Ara, l'atenció / De cara a aquest 2011, i després de les constatacions fetes en alguns hotels, el Servei de Política Lingüística es fixa com a objectiu fer complir l'article 20 de la Llei d'ordenació de l'ús de la llengua oficial, que estableix que «les empreses establertes a Andorra han de posar els mitjans per garantir l'atenció al públic en català». Ara bé, les inspeccions per observar si s'atén o no en català no només es faran als hotels, sinó en tot tipus d'establiments oberts al públic. En cas d'incompliment de la llei en aquest aspecte, els tècnics donaran un marge de temps i, una vegada més, donaran a conèixer els recursos de què disposen: cursos, programa Voluntaris per la Llengua i centres d'autoaprenentatge.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT