PUBLICITAT

Previsió i confiança, claus per a l'empresa familiar

  • Vallaud recomana avançar-se al futur i reforçar els lligams entre els integrants d'aquest tipus de negocis per tal de resistir davant la crisi
MARC RODRÍGUEZ
ANDORRA LA VELLA

Periodic
Dialogant Fréderic Vallaud, a l'esquerra, ahir al matí. Foto: ORIOL LLAURADÓ

El fundador i director d'HEC Family Business Center de Paris, Fréderic Vallaud, va ser ahir el protagonista del 27è Esmorzar d'Innovació programat per la Secretaria d'Estat per a la reforma de l'Administració i la Promoció de la Societat del Coneixement, i va recomanar a l'auditori d'empresaris familiars avançar-se als esdeveniments tot prevenint les dificultats i preparant el futur d'uns negocis que tenen la mirada posada en el mitjà i llarg termini. Vallaud va situar l'establiment d'un "clima de confiança" entre aquest tipus d'empresaris, que sovint tenen dificultats per compaginar la vida familiar i la professional, com una de les claus per aconseguir l'èxit en un context de crisi que afecta tant multinacionals com pimes.

D'altra banda, la necessitat de "reforçar la institució familiar" pròpiament dita també va ser esmentada com un dels puntals, juntament amb un dels objectius que han de romandre sempre presents: el reforçament i la solidificació dels elements per fer viables els negocis. Aquestes grans línies, però, tenen una aplicació pràctica, tal com va exposar Vallaud, com són la celebració de reunions familiars periòdiques, la distribució de cartes entre els integrants, la realització de qüestionaris per consultar possibles opcions en la marxa de l'empresa i la recerca d'una creixent sensibilització per l'objectiu comú.

Els lligams sumen

Tot i que els possibles interessos divergents dins d'una mateixa família són un dels inconvenients que es poden trobar en aquests negocis, el director d'HEC, que també participa en el coaching que Andorra Desenvolupament i Inversió (ADI) programa per als emprenedors andorrans --fent tàndem amb el representant d'ESADE, Jordi Fabregat--; és aquesta proximitat la que, segons Vallaud, s'ha d'aprofitar per fer més forta l'empresa. En aquest cas, l'expert va recomanar implicar la família a l'empresa i reforçar els llaços familiars a l'entorn de la companyia com a element aglutinador.

L'esmentat objectiu d'avançar-se al futur ha de ser articulat, segons va assenyalar Vallaud, mitjançant uns bons lligams on cada membre tingui clarament definit el seu rol dins l'empresa, així com el seu grau de poder. Aquest procés, que pot ser lent, hauria de respectar la cultura familiar i derivaria en la instauració d'un Consell de Família com a òrgan representatiu de la unitat familiar. Aquest organisme, al seu temps, és cridat a intervenir en la prevenció i resolució dels possibles conflictes.

[email protected]



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT