PUBLICITAT

Control visual contra els accidents

  • Trànsit vigila la xarxa viària amb una cinquantena de càmeres, que ara també podran gravar
C.G.
ANDORRA LA VELLA

Periodic
Una sala de control. Foto: ONA MORANTE

Estem constantment vigilats. Als establiments, a les entitats bancàries, als edificis públics. Pocs espais no disposen actualment de càmeres de videovigilància per a garantir la seguretat dels ciutadans i controlar actuacions il·lícites. El debat té defensors i retractors, però guanyi qui guanyi, queda clar que el servei augmenta.

La xarxa viària del país no és un excepció en aquesta pràctica de control visual. Actualment, tal i com explica el director del departament de Mobilitat i Explotació de Carreteres, Ramon Reguant, les carreteres andorranes i els seus conductors estan controlats per una cinquantena de càmeres, ubicades en diferents punts estratègics que van des de la frontera del Riu Runer fins a la cruïlla d'Erts. Els dispositius són utilitzats pel Centre Nacional de Trànsit, però les imatges són també sovint requerides pels comuns i la Policia.

Aquest sistema de control tenia però una mancança, segons lamentaven des de Trànsit. Controlaven, però a temps real, i controlar cinquanta càmeres a la vegada no és una tasca humana senzilla. Aquest 2011, i després d'un edicte publicat pel Govern el desembre, les càmeres incorporaran un sistema que permetrà gravar les imatges i recuperar d'aquesta manera aspectes conflictius succeïts a les carreteres que s'hagin passat per alt. El desplegament ha tingut un cost de 44.800 euros.

«Parlem d'una gravació contínua les 24 hores del dia», explica Reguant, que s'emmagatzemarà en un disc dur «amb una capacitat de retenció de fins a tres dies». És a dir, que ara els conductors temeraris que hagin causat accidents o d'altres interferències a la xarxa seran més fàcils de localitzar, malgrat neguin ser-ne els autors o en el moment dels fets s'hagin donat a la fuga. Tot i això, Reguant és prudent «podrem veure les causes de l'accident, però molt per sobre, perquè la resolució d'aquestes càmeres no bona» i costa veure les matrícules i les cares de les persones implicades. Malgrat tot, es tracta d'una prova de prestigi per a la Policia, que pot sol·licitar les imatges, i també per als comuns. Les dues entitats tenen potestat per demanar-les.

A més de per concretar els orígens i causa d'accidents de trànsit, Reguant explica que les càmeres amb sistema de gravació també tindran la finalitat de millorar la gestió en casos de retencions i congestió viària, així com per establir si els sistemes de comptadors actuals, que defineixen quantes persones entren i surten del país, són fiables.

Aspectes positius i possiblement necessaris, malgrat que bona part de la ciutadania no se senti a gust amb aquesta sensació de vigilància i control constant. Tot sigui per la seguretat.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT