PUBLICITAT

Capital a mig gas

  • La inauguració, el 22 de gener, serà l'únic acte del primer trimestre de la capitalitat, que Escaldes estrena demà
A.L.
ESCALDES-ENGORDANY

Periodic
Publicitat exterior d'Escaldes 2011 al pavelló. El lema de la capitalitat: un país amb química Foto: ORIOL LLAURADÓ

Escaldes 2011 estrena demà i sota el lema Un país amb química la condició de capital de la cultura catalana, un projecte llargament covat –el cònsol, Antoni Martí, el portava al programa amb què va guanyar les últimes comunals– i que, arribat el moment de la veritat, naixerà amb una panera plena de bons propòsits, sí, però quasi buida de certeses. Amb més pa que formatge, per dir-ho d'una forma ben catalana. La primera de totes aquestes certeses és la cerimònia d'inauguració, que tindrà lloc el 22 de gener al Prat del Roure i on l'ONCA, l'Escena Nacional, l'esbart Sant Romà i Líquid Dansa repassaran sobre l'escenari els vuit segles d'història d'Andorra. Una cerimònia que, per cert, no retransmetrà TV3, que costarà 40.000 euros –quasi el 10% del pressupost total– i que, atenció, constitueix l'única activitat prevista per al primer semestre de la capitalitat.

Diu la comissària, Montserrat Planelles, que el gros del programa es desenvoluparà a partir de la primavera i que Escaldes 2011 segueix pel que fa a continguts el model de les capitals que l'han precedit –l'última, Badalona. És a dir, que més que produir directament espectacles, «donarà suport i aixopluc a les iniciatives que sorgeixen del teixit associatiu i cultural». Per exemple: una trobada nacional de formacions vocals, a iniciativa de la coral d'Escaldes; el Pubillatge de Catalunya, l'elecció de la pubilla i l'hereu de Catalunya, que tindrà lloc a la tardor amb la Unió Pro Turisme com a amfitriona; la trobada Recercat d'entitats d'investigació local, sota els auspicis de SAC; la flama de Sant Joan, que Encamp li ha cedit generosament a Escaldes, o la biennal Trobada de puntaires, que aquest 2011 no tocava però que ha programat una convocatòria extraordinària amb l'excusa de la capitalitat.

Pressupost auster / El cònsol Martí ja va augurar dies enrere, en la cerimònia de clausura de Badalona 2010, que un dels objectius de la capitalitat serà la promoció exterior de l'Andorra romànica, de l'Andorra del Manual Digest, de l'Andorra de Verdaguer. Només que hi afegim els Pareatges i el català, i tindrem allò que Antoni Morell va batejar com a «andorranitat». Una altra de les potes de la capitalitat serà la cultura popular. Escaldes 2011, diu Planelles, tindrà sardanes i gegants i fallaires i danses tradicionals amb l'esbart Sant Romà, i fins i tot una jornada castellera inèdita a la parròquia. Les arts plàstiques tindran un protagonisme especial, amb l'exposició a la via pública de l'obra d'un escultor català de primeríssima fila, la convocatòria d'un simposi d'escultura per a joves artistes, la memòria del Pessebre Vivent –amb un conjunt d'instal·lacions dissenyades per Josep Maria Magot– i la plantada pels carrers d'una sèrie de reproduccions en gran format de fotografies antigues de la parròquia.

L'apartat musical el posarà, com és natural, Colors de Música: la temporada ordinària de la parròquia suspèn temporalment la seva vocació cosmopolita i que tindrà aquest 2011, adverteix Planelles, un regust eminentment català. «Que ningú no s'esperi grans esdeveniments mediàtics, perquè no ens els podem prmetre», diu la comissària. La capital, tot s'ha de dir, ha tancat un auster pressupost de 360.000 euros, molt lluny dels 800.000 euros que hi va destinar Lleida 2007, i només per sobre dels 130.000 de Perpinyà 2008. El comú hi aportarà, com havia avançat Martí, la part del lleó, amb 200.000 euros. La resta anirà a càrrec de patrocinadors institucionals –els comuns, amb 10.000 euros cadascun, i també el Govern– i oficials, amb aportacions que oscil·len entre els 15.000 i els 20.000 euros: Andorra Turisme, Feda, Andorra Telecom, Caldea i –atenció– Illa Carlemany i Banc Sabadell, els dos únics patrocinadors privats d'Escaldes 2011.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT