PUBLICITAT

Els treballs a l'accés de França permetran que a partir del 2025-2026 finalitzin els talls de carretera

El cap de Govern, Xavier Espot, ha visitat aquest dijous els treballs de la galeria de protecció d’allaus 'Hospitalet 2'

Per El Periòdic

La visita del cap de Govern, Xavier Espot, a les obres que s'estan duent a terme a l'Ospitalet.
La visita del cap de Govern, Xavier Espot, a les obres que s'estan duent a terme a l'Ospitalet. | Govern d\'Andorra

El cap de Govern, Xavier Espot, i el prefecte de la regió d’Occitània, Pierre-André Durand, han visitat aquest dijous els treballs de construcció de la galeria de protecció d’allaus 'Hospitalet 2', sobre la carretera nacional RN320, els quals tot just han començat fa unes setmanes i que permetran que a partir de l’hivern 2025-2026 es posi fi als tancaments de la carretera d’accés a Andorra en episodis de molta neu en cas d’allaus.

La construcció de la galeria és la inversió prioritària de l’acord internacional, signat el 22 de març de 2017, i completarà en menys de dos anys el paquet de mesures engegades per prevenir i gestionar els riscos naturals al llarg del recorregut entre Tarascon- sur-Ariège i la frontera francoandorrana. La nova galeria de protecció d’allaus reforçarà la qualitat del servei prestat en matèria de viabilitat hivernal i oferirà una major seguretat als usuaris de la carretera en cas d’esdeveniments meteorològics excepcionals.

La carretera nacional 22 (RN22), coneguda com la ‘ruta de les serps’, s’ha readaptat per tal de desviar el trànsit per aquesta via i poder tancar completament a la circulació la zona d’obres de l’RN320. Aquesta ruta només pot estar oberta al trànsit des de principis de maig fins a finals d’octubre, motiu pel qual les obres de la galeria es duran a terme durant dues temporades d’estiu: de maig a octubre del 2024, i després de maig a octubre del 2025. 

Espot ha expressat “l’enorme satisfacció perquè finalment es faci realitat un dels projectes més ambiciosos i necessaris en termes de mobilitat en els accessos entre Andorra i França”, i, en aquest sentit, ha justificat la inversió en territori francès de 26 milions d’euros, sufragats a parts iguals pels dos Estats, pels beneficis que aportarà la galeria de protecció d’allaus en termes de seguretat i mobilitat. 

Així doncs, la galeria paraallaus és un 'túnel' de 300 metres que s’obrirà parcialment amb 'finestres' al vessant aigües avall de la muntanya. S’autoritzarà el transport de materials perillosos i el trànsit de bicicletes a la galeria, i els vianants hauran de transitar pel camí que voreja la galeria. Les obres previstes són l’excavació i el reforç del mur al llarg de tot el projecte, així com l’inici de l’obra civil amb la construcció dels murs i la coberta a la part corba.

L’any 2025 està previst completar la part d’enginyeria civil a la part dreta de l’estructura amb la construcció dels murs i la coberta, especialment a la part calada, per després completar els terraplens a la part aigües amunt de l’estructura. A continuació, s’instal·larà l’equip de seguretat, així com la senyalització horitzontal i vertical, els quals permetran la posada en funcionament de l’estructura el 31 d’octubre del 2025. Els treballs d’acabat, inclòs l’enjardinament paisatgístic, es realitzaran durant el 2026.

La construcció de la galeria de protecció d’allaus H2 implicarà l’excavació de 15.000 m³ de terres, l’ús de la mateixa quantitat de formigó i de 1.700 tones d’acer. Atesa la naturalesa de l’obra i la ubicació del projecte, s’han definit mesures per minimitzar l’impacte de l’obra sobre el medi ambient. Un cop finalitzi la construcció de la galeria, continuaran les obres d’eixamplament d’alguns trams de la carretera RN22 entre la Croisade i la frontera andorrana.

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT