PUBLICITAT

Escaldes-Engordany

Gisela Pou recull el Premi Carlemany per ‘Retorn a Douglas Row’

En aquesta edició es van presentar un total de 29 originals, dos dels quals van resultar finalistes

Per Agències

L’escriptora Gisela Pou juntament amb el Premi Carlemany 2024.
L’escriptora Gisela Pou juntament amb el Premi Carlemany 2024. | ANA/M.R.

La guionista i autora de novel·la per a adults Gisela Pou ha recollit aquest dimarts a la tarda el 13è Premi Carlemany per al Foment de la Lectura a Unsquare Studio per la seva obra ‘Retorn a Douglas Row’. Una novel·la que, a partir del testimoni d’una noia de 15 anys com a protagonista i una llibreria emblemàtica d’Inverness (Escòcia) com a escenari principal, parla de temes com el dol, el fet de tancar històries, el procés de fer-se gran i de figures tan universals com El Quixot. «La imaginació i la fantasia són dos aspectes que estan molt presents a l’obra. És un homenatge al poder dels llibres i al poder de la lectura», ha assegurat Pou. «La lectura obre mons, et permet ser molts personatges alhora i et permet veure la vida des de molts punts de vista. Aquesta mirada polièdrica és el que fa que la gent tingui més sentit crític i que viatgi per la vida d’una manera més conscient», ha afegit l’autora.

En aquest sentit, l’escriptora ha afirmat que és important fomentar l’esperit crític dels adolescents: «Si el llibre no proporciona això, per a mi, és fallit. Jo, com a escriptora, necessito aquest substrat, i per això escric», ha assenyalat Pou, qui també ha destacat que li agrada molt la crítica. «Per a mi, un llibre és com un fill. Fa el seu viatge i després retorna. Quan ja l’han llegit, llavors en podem parlar i treballar-lo... per a mi, això és el més interessant de tot», ha destacat Pou.

Davant una pregunta sobre la salut de la literatura als instituts, l’autora ha afirmat que, per a ella, «la lectura és una malaltia que s’encomana a través de l’entusiasme de qui recomana el llibre» i que, per això, és tan important que funcioni el boca-orella. Pel que fa a la qüestió sobre què ha de tenir un llibre per atraure el públic jove, Pou ha opinat que, el més important és tenir un personatge autèntic. «És a dir, quan el lector entra en el personatge, quan aquest sembla real perquè l’has construït a partir de petits detalls i es manté consistent, allò funcionarà», ha assenyalat Pou, tot afegint que «sempre dic que a vegades pots tenir una gran trama, però si els personatges no estan ben construïts, allò no funcionarà». 

Per la seva banda, el cap d’Àrea d’Acció Cultural, Joan-Marc Joval, ha recordat que en aquesta edició es van presentar un total de 29 originals, dos dels quals van resultar finalistes, i nou alumnes dels tres sistemes educatius del país van fer la selecció final. «La salut del Premi Carlemany es manté i va en augment. Creiem que és un premi saludable per definició perquè fomentar la literatura juvenil, que potser no té tanta difusió i focus com la d’adults, és molt important», ha destacat Joval, qui ha apuntat que existeix la voluntat de renovar el guardó per fer-hi participar més joves. «Aquest any hi han participat alumnes del Lycée Comte de Foix, el Col·legi Sant Armengol i l’Escola Andorrana de Segona Ensenyança d’Ordino», ha indicat el cap d’Àrea d’Acció Cultural, qui ha agraït i felicitat la tasca dels companys del Ministeri d’Educació, informa l’ANA. 

PUBLICITAT
PUBLICITAT