PUBLICITAT

Escaldes-Engordany

L'IAD rep tres denúncies per publicitat sexista durant el 2023

També han detectat una quarantena d'anuncis amb llenguatge discriminatori

Per El Periòdic

Una visita del cap de Govern, Xavier Espot, a l'Institut Andorrà de les Dones.
Una visita del cap de Govern, Xavier Espot, a l'Institut Andorrà de les Dones. | SFG

L'Institut Andorrà de les Dones (IAD) va rebre durant l'any passat tres denúncies relacionades amb publicitat sexista: una per publicitat discriminatòria, una altra referent al tractament d'una notícia esportiva "amb biaix sexista" i una altra relativa a la utilització d'una imatge sexualitzada de la dona en l'àmbit artístic. Segons es desprèn de la memòria de l'entitat del 2023 feta pública aquest dimarts, també s'han rebut dues denúncies relacionades amb la convocatòria i promoció d'esdeveniments públics en què només participaven homes. En aquest sentit, l'IAD assegura que totes les queixes "s'han tractat i resolt positivament".

Paral·lelament, durant el darrer trimestre del 2023 s'han detectat 41 anuncis i 37 publicacions en mitjans de comunicació redactats amb llenguatge no inclusiu o discriminatori envers les dones. D'aquests, apunten que el 47,4% es van produir en esmentar la tipologia de feines, càrrecs o professions (per exemple, se cerca noi per netejar cotxes o se cerca dona per neteja de la llar), mentre que el 34,2% va ser per la utilització de formes genèriques per parlar de col·lectius sense segregar la informació per gènere.

Així mateix, el 13,4% dels anuncis i publicacions va atribuir diferents qualitats a dones i homes caient en estereotips de gènere o van generalitzar una pràctica com a masculina (per exemple fent la diferència entre 'futbol', referint-se a futbol masculí i el 'futbol femení' quan es tractava de la pràctica femenina). També es van constatar novament diferents estereotips de gènere en l'àmbit comercial, sobretot en imatges de catàlegs de joguines.

En darrer lloc, amb un 1,4% dels casos s'han identificat comunicacions amb cosificació i invisibilització de la dona tractant-se de notícies referides o il·lustrades per imatges amb un nombre igual d'homes i de dones o amb més dones que homes. Des de l'IAD s'assegura que també es van rebre una vintena de queixes sobre anuncis, retolacions i imatges sexistes o amb estereotips.

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT