PUBLICITAT

Escaldes-Engordany

Avança la redacció de l’estudi d’una nova línia ferroviària entre Andorra i Catalunya

David Forné s'ha reunit amb el secretari general de la Generalitat, Joan Jaume, i amb el secretari de Mobilitat i Infraestructures, Marc Sanglas

Per El Periòdic

Un moment de la trobada entre representants del Govern i la Generalitat de Catalunya.
Un moment de la trobada entre representants del Govern i la Generalitat de Catalunya. | SFG

La Generalitat de Catalunya continua endavant amb la redacció de l'estudi d'una nova línia ferroviària que connecti Andorra i la Seu d'Urgell.  Així ho han comunicat el secretari general de la Generalitat de Catalunya, Joan Jaume, el secretari de Mobilitat i Infraestructures, Marc Sanglas, en la reunió celebrada avui amb el secretari d'Estat de Transició Energètica, Transports i Mobilitat, David Forné.

La iniciativa pretén analitzar una nova connexió ferroviària a l'interior de l'Alt Pirineu i, alhora, establir un nou servei ferroviari entre Barcelona, la Seu d'Urgell i Andorra. L'estudi actualment es troba encara en fase de redacció i Jaume ha avançat que en els pròxims mesos es podrà presentar. Forné ha mostrat interès en aquest projecte que permetria, per una banda, millorar substancialment la mobilitat del centre del territori català i, per l'altra, uniria dos motors econòmics i empresarials com són la capital catalana i Andorra. A més, la connexió entre la Seu d'Urgell i Andorra permetria rebaixar el trànsit a la zona fronterera. Així mateix, Forné també ha apuntat la voluntat que l'eventual connexió ferroviària estigués coordinada amb l'estudi del Govern per al transport segregat.

Més enllà de les connexions terrestres, i en el marc de la reunió mixta celebrada entre Forné i el seu homòleg català, també s'ha intercanviat l'interès per seguir apostant per dinamitzar l'aeroport d'Andorra-la Seu d'Urgell. S'ha posat sobre la taula l'èxit assolit en la prova pilot del vol comercial que ha permès unir durant l'hivern la ciutat de Palma i el Pirineu. La línia ha obtingut una ocupació mitjana de prop del 70% amb un total de 2.594 passatgers que han viatjat en 52 operacions. De fet, Forné ha explicat al representant de la Generalitat que la línia no ha suposat cap cost extra al Govern, fruit de la bona acollida i ocupació. Les dues parts s'han compromès a treballar per implementar noves accions que ajudin a aportar noves línies aèries i permetre la instal·lació de nous hangars per guardar els avions. Així, s'ha compartit que l'aeroport Andorra-la Seu d'Urgell incrementa progressivament el ritme d'usuaris: ha comptabilitzat durant el primer trimestre de l'any un total de 5.546 passatgers, que són més del doble que els registrats durant el mateix període de l'any anterior.

L’Aeroport d’Andorra – La Seu d’Urgell ha projectat 9 hangars als terrenys ubicats a la zona nord de la infraestructura, on també s’hi ha planificat un edifici d’oficines de 600 m2, un vertiport per a drons i un nou aparcament de vehicles. El planejament, concretament, preveu 3 hangars de grans dimensions, d’uns 1.200 m2, i 6 hangars de dimensions mitjanes, d’uns 600 m2, per a empreses i aviació en general. 

És un disseny que s’ha hagut de desenvolupar perquè les superfícies disponibles per a nous hangars ja estan totes adjudicades i, tot i així, continuen arribant sol·licituds per part d’empreses del sector de l’aviació per a construir-ne de nous.

L’Aeroport disposa actualment de 14 hangars que són utilitzats per empeses d’aviació corporativa com ara Andorra Aviation Group, a més d’empreses de vendes d’aeronaus, de serveis de reparació o de treballs aeris. A banda, hi ha 5 parcel·les ja adjudicades a empreses que hi preveuen construir hangars. 

La infraestructura, d’altra banda, té prevista la instal·lació, aquest 2024, del nou edifici de la base del Grup d’Actuacions Especials dels Bombers de la Generalitat (GRAE), amb una mitjana de 450 operacions anuals.

PUBLICITAT
PUBLICITAT