PUBLICITAT

Andorra la Vella

Descartats els vols a Palma de Mallorca per a aquest estiu

Consideren que era massa arriscat i esperen que es pugui fer de cara a la tardor

Per Anna Mencos

Compareixença del secretari d'Estat de Transició Energètica, Transports i Mobilitat, David Forné i el director d'Energia i Transports, Carles Miquel davant la a comissió legislativa d'Economia.
Compareixença del secretari d'Estat de Transició Energètica, Transports i Mobilitat, David Forné i el director d'Energia i Transports, Carles Miquel davant la a comissió legislativa d'Economia. | A.M.

L'aeroport Andorra-la Seu no comptarà amb una línia a Palma de Mallorca per a aquest estiu. Així ho ha explicat aquest matí el secretari d'Estat de Transició Energètica, Transports i Mobilitat, David Forné, qui ha detallat que "hem arribat a la conclusió que és massa arriscat, que no es podrien fer els paquets necessaris per vendre aquests vols amb totes garanties". Forné ha manifestat que juntament amb el ministre de Turisme i Comerç, Jordi Torres, estan estudiant la possibilitat d'aquesta línia durant la resta de mesos perquè de cara a la tardor sí que hi hagi aquesta connexió aèria des de l'aeroport de la Seu i que tinguin "una certa continuïtat", de tal manera que es facin també a l'hivern i a l'estiu vinent. Forné també ha apuntat que la prova pilot que s'ha fet amb Palma de Mallorca ha estat un èxit i ha assegurat la continuïtat d'aquest vol: "anirem fent proves pilot amb temporades per assegurar si pot funcionar o no durant tot l'any, però estem molt satisfets".

En aquest sentit, el secretari d'Estat ha explicat que els diners que no han gastat durant el mes de gener, els podran utilitzar a la tardor, i que de cara a l'hivern que ve «ja funcionarà de manera orgànica sense haver de posar diners en aquesta línia». Pel que fa a una possible tercera línia amb París, Forné ha recordat que l'Executiu destina 800.000 euros aproximadament a les línies de Madrid i Palma, però ha apuntat que una línia amb París serien molts més diners. A més, actualment l'aeroport Andorra-La Seu no disposa d'un sistema de càrrega automàtica de combustible, que tindria un cost molt elevat anualment, i que caldria compartir amb la Generalitat de Catalunya per valorar una dotació pressupostària, tot i que ha defensat que seria un bon lloc per fer una prova pilot.

Parc eòlic del Maià / Més enllà del transport, la compareixença de Forné al davant de la comissió legislativa d'Economia ha servit també per posar sobre la taula qüestions com la de l'energia. En aquest sentit, el secretari d'Estat de Transició Energètica ha recordat que es treballa perquè Andorra tingui cada vegada més una major sobirania energètica i perquè les fonts d'on provinguin siguin tan variades com sigui possible. Forné ha recordat que quan es plasmi el parc eòlic del Maià ja s'aconseguirà l'objectiu fixat per al 2023 que és que Andorra pugui produir el 33% de l'energia que consumeix. De moment ja s'han rebut els informes preceptius i vinculants del Comú d'Encamp i del Comú de Canillo i s'està en la fase de l'exposició pública i de les consultes diplomàtiques en tractar-se d'una instal·lació que es troba a tot just dos quilòmetres de la frontera francesa. «Esperem que no hi hagi cap problema» ha contestat Forné que ha concretat que la intenció seria que cap a finals d'any «es pugui començar a demanar els materials» per tal que el parc es pugui començar a construir l'any que ve.

Quant a energia, també ha exposat que es treballa perquè hi hagi «un paquet gran d'instal·lacions renovables» i que hi hagi col·laboració publicoprivada. I ha anunciat que una possible col·laboració podria ser construir una bassa amb França per poder produir energia, un projecte, però, que és molt incipient. També s'ha mostrat obert a poder analitzar altres alternatives com «petits reactors nuclears» que començarà a instal·lar França tal com li ha exposat la presidenta del grup parlamentari d'Andorra Endavant, Carine Montaner.

D'altra banda, diferents consellers generals han oferit la possibilitat perquè hi hagi una reflexió i que si s'implanta la vinyeta pels visitants de dia, que la recaptació no vagi destinada a finalitats turístiques sinó a finançar el transport, una alternativa que el secretari d'Estat no veu malament, tot i que el Govern s'ha mostrat en predisposició de fer aquesta vinyeta que sigui tractada com una taxa turística.

Per la seva part, el director d'Energia i Transports, Carles Miquel, ha reivindicat que «estem en un context d'urgència climàtica» i que tot i que el canvi climàtic és inevitable encara som a temps d'actuar per reduir la gravetat dels seus impactes. Pel que fa al context nacional, la tendència mitjana de les temperatures pel període 1950-2022 és de 0,24 graus per dècada. En els darrers 30 anys, aquesta tendència s'ha accelerat i ara és de 0,47 graus per dècada. Quant a les precipitacions, la tendència és a la reducció amb una pèrdua de 25 mm per dècada, i tot i que no és una reducció molt important, apuntaven que trenca els cicles, ja que els episodis són cada vegada més intensos i més freqüents. El motiu és l'augment constant de les temperatures i el fet que cada vegada hi haurà menys precipitacions en forma de neu, la qual cosa ha de ser tinguda en compte per les estacions. També ha emfatitzat els treballs que està fent Andorra per ser neutra en carboni el 2050 i els compromisos internacionals.

Finalment, han afegit que la mobilitat del país viurà en els propers anys un canvi sense precedents amb la incorporació de mitjans de transport públic segregat, amb la racionalització de desplaçaments, amb el foment de mitjans de mobilitat més sostenibles i amb la millora de la coordinació i la gestió entre institucions públiques i privades. Les bases d'aquest nou model es fixaran en aquesta legislatura.

PUBLICITAT
PUBLICITAT