Andorra la Vella
El Govern redueix un 25% les ajudes del Pla Engega amb l'objectiu d'arribar a un major nombre de beneficiaris
La dotació dels dos programes és d'un total de 2.750.000 euros
El secretari d’Estat de Transformació Energètica, Transports i Mobilitat, David Forné, i el director d’Energia i Transports, Carles Miquel, han presentat aquest matí les noves convocatòries del Pla Renova i e-Engega, entre les quals es troba la reducció del 25% de l’ajut directe del Pla Engega, amb l’objectiu que arribi a més beneficiaris i a més vehicles. El secretari d’Estat ha detallat que l’any passat es donaven de subvenció directa 8.000 euros, mentre que ara el programa donarà 6.000 euros a la persona que es vulgui comprar aquest vehicle: «Pensem que aquesta ajuda és suficient perquè es compleixin els objectius que ens hem anat marcant. Estem segurs que el pla s’esgotarà i arribarà a més vehicles», ha apuntat Forné.
En aquest sentit, la dotació total que el Govern preveu destinar als dos programes és d’un total de 2.750.000 euros, la mateixa xifra que l’any anterior, dotant de 750.000 euros al Pla Engega i de 2.000.000 al Pla Renova per tal de promocionar les energies renovables, l’eficiència energètica i una mobilitat elèctrica més sostenible.
Entrant en detall, enguany s’ha reformulat el Pla Engega i s’ha rebatejat amb el nom e-Engega, convertint-lo en un programa específic pel foment del vehicle elèctric i híbrid. Durant la presentació Forné va destacar que, des del 2017, aquest programa ha tingut una gran acceptació i s’ha aconseguit arribar a un 742 del total de 1.642 vehicles del parc mòbil del país. D’aquestes ajudes, 418 eren per vehicles elèctrics purs, amb un total de 3.400.000 euros; pel que fa als híbrids endollables, hi ha hagut un total d’ajudes de 234 unitats, amb un total de 819.000 euros; i després les motocicletes elèctriques han estat unes 90 amb ajuts directes de Govern, amb un total de 154.000 euros.
Pel que fa a les novetats d’enguany, el secretari d’Estat ha informat que s’ha millorat el reglament amb el pretext que fos més comprensible i que també incorporés les noves modificacions. Cal destacar que a partir d’ara la sol·licitud l’haurà de fer la persona beneficiària de l’ajut, juntament amb el punt de venda, per aconseguir així una traçabilitat des d’un inici.
A més, des del programa també s’ha treballat en intercanvis preliminars amb l’Associació d’importadors de Vehicles d’Andorra. Amb relació aquest tema, la subvenció podrà ser d’un màxim de 6.000 euros per als vehicles elèctrics purs i de 3.000 euros per als híbrids endollables, en el cas de turismes, i de fins a 18.000 euros per a vehicles de transport de mercaderies elèctrics purs i 4.500 per a híbrids endollables.
També han explicat que amb l’objectiu d’arribar als màxims vehicles possibles, han exclòs el desballestament com a ajuda del Pla Engega perquè consideren que «hem d’anar cap a polítiques que vagin directament a línia de l’acció climàtica i pensem que pel que fa al desballestament, és el mateix interessat qui té l’obligació de fer-ho quan el vehicle ja no està en condicions». Per aquest motiu, han apostat per centrar-se directament en els vehicles elèctrics 100% i amb híbrids endollables, amb l’objectiu de reduir les emissions de gasos d’efecte hivernacle i arribar a més vehicles.
Pel que fa al Pla Renova, una de les novetats més rellevants és que aquest 2024 tiraran endavant tot el procés de digitalització: «Integrem la digitalització de tot el procés, el qual ha de permetre tant a l’administrat com a l’administració gestionar de forma més ràpida, efectiva i eficient tot el procediment» ha ressaltat Miquel, tot afegint que, a partir d’ara, la sol·licitud s’haurà de fer des d’una plataforma que s’habilitarà al Servei de Tràmits, on l’interessat haurà d’adjuntar una sèrie de documentació i requisits.
Quant a les subvencions d’aquest pla, van des del 20% fins al 40% del cost de la instal·lació d’equips d’alta eficiència per a calefacció i climatització, així com també per a sistemes d’energia solar fotovoltaica. Per altra banda, el pla també ofereix un suport del 20% per millorar l’eficiència energètica de finestres i portes, i la possibilitat de sol·licitar subvencions per a millores integrals en l’aïllament d’edificis, amb un rang econòmic del 15 al 40%.
També es contempla la possibilitat de sol·licitar ajudes per impulsar millores integrals dels aïllaments per al conjunt dels edificis, amb un suport econòmic d’entre el 15 i el 40%, així com també millores per a la millora de l’accessibilitat o de seguretat industrial amb un ajut que pot oscil·lar entre el 10 i el 15%.
El programa estipula que aquests percentatges de suport econòmic es poden incrementar fins a un 15% addicional en cas que es rehabilitin habitatges que s’incorporin al marcat de lloguer i d’un 10% més si es rehabilita un petit edifici plurifamiliar d’abans del 1980. Finalment, i com a novetat d’enguany, s’ha impulsat l’agilització de tot el procés de la demanda amb la digitalització de les sol·licituds.
Forné ha explicat que si es fa el balanç des del 2011, hi ha hagut un total de 3.100 sol·licituds de 20,9 milions d’euros d’ajudes directes que s’han fet a totes les actuacions previstes en el Pla Renova dels anys anteriors, per promoure una millor eficiència energètica i les energies renovables, així com també tenir una eficiència energètica en el pla immobiliari del país.
Finalment, durant la presentació han detallat que durant el 2023 es van rebre un total de 403 sol·licituds d’ajuts de 4.489.296,99 euros, i d’aquestes 259 han resultat favorables i s’han atorgat un total 1.998.946,13 euros. De les 403 sol·licituds, van apuntar que hi va haver 101 que tenien mancances i problemàtiques a nivell de revisió de la documentació, i per aquest motiu aquest any preveuen simplificar els tràmits de manera que siguin molt més senzills.