PUBLICITAT

Projecte per canviar la mida de les matrícules i adaptar-se a la UE

  • El Govern, amb el suport de l'ACA, estudia fer les plaques més estretes per facilitar el seu encaix als vehicles
CLARA GARNICA
ANDORRA LA VELLA

Periodic
Vehicles andorrans i espanyols aparcats a Escaldes, ahir Foto: ORIOL LLAURADÓ

El Govern té sobre la taula un projecte per tal de canviar les actuals matrícules dels vehicles andorrans. La intenció és modificar-ne les mides, per tal de fer-les més estretes. Els canvis s'orientaran en funció de les directrius establertes per la Unió Europea en les seves plaques de matriculació, estandaritzades per a tots els països. És a dir, les noves matrícules andorranes tindran unes característiques visuals i de dimensions similars a les de la resta d'Europa.

El projecte no s'ha tancat encara i es troba en fase d'estudi, segons van informar fonts del Govern. No obstant, la voluntat de canviar-les hi és, i també el suport dels agents implicats. De fet, la proposta també parteix de la demanda de l'Automòbil Club d'Andorra (ACA), entitat amb qui s'està reunint l'Executiu darrerament. Per la seva part, l'Associació d'Importadors de Vehicles d'Andorra (AIVA) també accepta els canvis de les plaques i està a l'espera de l'anunci oficial per part del Govern.

Els motius pels qual s'aposta per canviar totes les matrícules actuals parteix de dos aspectes. Per una banda, perquè que amb l'actual mida la placa no queda degudament encaixada en part dels vehicles que actualment hi ha al mercat. Com a conseqüència, algunes matrícules s'acaben doblegant més fàcilment de l'habitual, obstaculitzant-ne la seva visió, un aspecte que fregaria la il·legalitat del que dicta el codi de circulació. La nova matrícula seria més llarga i estreta, segons van explicar fonts del Govern, i afectaria tant la placa davantera com la de darrere.

El segon motiu pel qual s'ha posat sobre la taula la proposta de canvi és adequar les plaques andorranes als cànons europeus, per tal de fer un pas més a la integració cap a la Unió Europea. De fet, les mides dictades per les matrícules del continent sí que s'adapten a l'espai destinat a les plaques que deixen els fabricants de vehicles.

Abans de tirar endavant aquest projecte de canvi, però, l'ACA i el Govern estan mantenint reunions per tal de definir-ne i concretar tots els detalls. Per exemple, cal determinar encara qui assumirà el cost d'aquests canvis i si serà obligatori únicament pels que adquireixin un vehicle nou, o també pels que hagin de renovar matrícules antigues.

Modificacions en les reserves / Si finalment tira endavant aquest projecte, seria el segon canvi normatiu en poc espai temporal de diferència. A primers de desembre es va publicar al BOPA un decret pel qual s'aprovava el reglament per a procedir a la reserva de matrícules del Registre de Vehicles. Fins ara no hi havia un procediment operatiu establert per tal que els clients poguessin obtenir una numeració específica de la placa. Amb les modificacions es pretén, per una banda, establir una caducitat en el dret de reserva de manera que s'eviti que es puguin donar casos de reserves d'una matrícula determinada amb una temporalitat indefinida. De l'altra, evitar que quedin números sense utilitzar. Igualment, també es pretén regular el procediment per sol·licitar la reserva i el pagament de la taxa corresponent.

Actualment, la numeració avança aproximadament en 1.500 dígits cada tres mesos. L'interessat podrà reservar com a màxim aquest període de temps. Si un cop exhaurit la persona no procedeix a demanar-lo, perdrà la reserva sol·licitada.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT