PUBLICITAT

Escaldes-Engordany

Un 43,9% d’alumnes pateix assetjament escolar un cop al mes

El 28,9% dels alumnes han rebut amenaces; el 69,7%, insults, i el 45,3%, algun cop

Per Anna Mencos

Una imatge en contra de l’assetjament escolar.
Una imatge en contra de l’assetjament escolar. | El Periódico

Un 43,9% d’alumnes han viscut alguna situació d’assetjament escolar una o més vegades al mes, i un 28,2% l’han patit una o més vegades per setmana. Així ho mostren les dades recollides en l’Observatori de la Infància fet per Unicef i Andorra Recerca i Innovació (AR+I), en les quals es van considerar tant els alumnes que han patit alguna mena d’assetjament escolar, com els que l’han fet, en els darrers dos mesos. Dins de les situacions, s’ha analitzat si s’ha difós algun rumor sobre la persona, si ha estat exclosa, si li han robat o li han trencat les seves coses, si l’han amenaçat, si han parlat malament de la persona amb altra gent, si l’han insultat i, finalment, si li han donat algun cop o empès.

El 6,6% dels alumnes han manifestat que alguna persona ha difós rumors sobre ells, una vegada o més a la setmana; a un 6,1% els ha passat una o dues vegades al mes; a un 19,9%, una vegada, i a un 67,4% no els ha passat mai. Pel que fa al fet d’haver estat exclòs o ignorat per altres persones, a un 25,6% dels alumnes els ha passat una o dues vegades; al 7,6%, una vegada al mes, i al 9,8%, una vegada a la setmana. Una altra forma comuna d’assetjament és trencar o robar les coses dels alumnes. En aquest sentit, el 35% dels alumnes han manifestat que els havia passat. A un 25,7% els ho havien fet una vegada; a un 5%, una vegada al mes, i al 4,3%, una vegada a la setmana.

Altres dades a destacar són que un 28,9% dels alumnes han rebut amenaces, un 54,4% s’han assabentat que s’havien dit coses desagradables cap a la seva persona, un 69,7% han rebut insults, i, per a un 45,3% d’alumnes l’assetjament ha arribat a més i han rebut algun cop, alguna puntada de peu o una empenta.

D’altra banda, l’Observatori de la Infància també va considerar els casos que han fet alguna d’aquestes accions a altres alumnes en els darrers dos mesos. Un 24,6% dels alumnes diuen que han fet alguna de les accions. Concretament, un 12,7% ha difós rumors sobre un altre alumne; un 23,4% ha exclòs o fins i tot ignorat a algú; un 16,1% ha robat o ha trencat coses d’un company; un 16,6% ha fet amenaces; un 36,9% ha dit a altres persones coses desagradables d’un alumne; un 53% ha insultat una altra persona, i un 35,7% ha colpejat, clavat puntades de peu o empès a algú.

També és important ressaltar que hi ha infants que són alhora víctimes i agressors. En aquest cas, del 28,2% dels alumnes que han estat víctimes una vegada a la setmana o més, un 16,3% han estat només víctimes, mentre que un 11,9% han estat tant víctimes com agressors.

Les dades presentades en l’Observatori de la Infància indiquen l’existència de relacions conflictives que es produeixen en les interaccions entre els alumnes a l’escola, però remarquen que no totes aquestes situacions es poden considerar casos d’assetjament. Les accions agressives es consideren assetjament quan es produeix una situació d’abús de poder entre agressor i víctima, amb indefensió per part de la víctima enfront de l’agressor, si hi ha una intencionalitat de fer mal per part de l’agressor i si l’agressió es produeix de manera repetida al llarg del temps. Per tant, cal tenir en compte més criteris per a determinar si són casos d’assetjament, com ara si els alumnes que han viscut aquestes situacions les consideren intencionades o com una broma, ja que l’opinió de l’afectat és important a l’hora de considerar les accions experimentades com a maltractament o no.

El fet que una part dels alumnes que han estat víctimes també siguin agressors pot indicar que entre els alumnes implicats no sempre es dona una situació de desequilibri de poder. Cal indagar més en cada cas per poder considerar aquestes situacions com a assetjament.

Un dels punts més crucials quan es parla d’assetjament escolar és la percepció que en tenen al respecte. El 69,3% dels alumnes de segona ensenyança del curs 2021-2022 consideren que no han patit mai assetjament en persona a l’escola, un 25,4% diuen que l’han patit alguna vegada a la vida; un 3,8%, alguna vegada en el darrer any, i un 1,4% el pateix en l’actualitat. 

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT