PUBLICITAT

Escaldes-Engordany

Les empreses hauran de disposar d’un registre de la bretxa salarial

D’aquesta manera, el Govern disposarà de totes les dades i els indicadors i podrà adoptar les mesures aquedades

Per Anna Mencos

Roda de premsa posterior al Consell de Ministres.
Roda de premsa posterior al Consell de Ministres. | SFGA/JAViladot

El Govern va aprovar ahir durant el Consell de Ministres el Reglament del registre públic de les dades i els indicadors sobre la bretxa professional de gènere, el text que regula com les empreses hauran de facilitar informació sobre els salaris dels seus treballadors perquè després des del Govern es pugui realitzar una estadística acurada que permeti determinar les diferències existents entre homes i dones, i establir polítiques per a l’aplicació efectiva del dret a la igualtat de tracte i d’oportunitats i a la no-discriminació entre homes i dones en l’entorn laboral. La ministra de Presidència, Economia, Treball i Habitatge, Conxita Marsol, va explicar que aquest reglament té com a finalitat que les empreses presentin els registres corresponents per a poder reduir cada vegada més la bretxa.

Concretament, totes les companyies establertes al país hauran de bolcar obligatòriament cada any i abans del 31 de març, les dades i indicadors salarials vinculats al gènere corresponents a l’any anterior. Per a elaborar els indicadors les empreses hauran de tenir en compte totes les dades salarials de cadascuna de les treballadores, incloent-hi la diferència entre la mitjana de retribucions anuals de les dones i la mitjana de les retribucions globals anuals dels homes, i haurà d’estar calculat per franja d’edat, per grup professional segons la classificació professional aplicable a l’empresa i per la categoria de llocs de treball equivalents. El registre s’haurà d’actualitzar anualment.

En paral·lel el Consell de Ministres va aprovar el Reglament del registre públic dels plans d’igualtat. Les empreses han de registrar els plans d’igualtat abans de l’1 d’octubre, però de manera excepcional, els plans d’igualtat corresponents a l’any 2023 s’han de registrar entre l’1 de maig i l’1 d’octubre del 2024. El pla té una vigència de quatre anys, s’haurà d’anar renovant i les noves empreses tindran un temps de sis mesos per a poder fer-lo.

Per dur a terme el pla d’igualtat, les companyies hauran d’elaborar un diagnosi previ que definirà les accions que s’hauran de recollir al seu pla per tal de fomentar la igualtat. La secretària d’Estat en matèria d’Igualtat, Mariona Cadena, va explicar que el pla està compost per cinc fases: la primera és la selecció de l’equip que representarà els treballadors, seguit d’una feina de sensibilització i formació del personal. En tercer lloc, es faria un diagnosi per tenir una fotografia de la situació en la qual està l’empresa i, a partir d’aquí, es desplegaria el pla d’acció. Finalment, hi ha la fase de seguiment i evolució per reajustar els aspectes que es considerin.

Marsol manifestava que «és important posar en funcionament aquests registres perquè permetrà que les empreses ens entrin tota la informació i, a partir d’aquí, adoptar les mesures necessàries per fer efectiu el dret a la igualtat de tracte i d’oportunitats entre homes i dones en el marc de les empreses». 

PUBLICITAT
PUBLICITAT