PUBLICITAT

Encamp

FEDA posa en marxa la nova línia d’alta tensió a Encamp

Està formada per 250 tones d’acer, té una capacitat de 110 KV i ha costat 18 milions d’euros

Per Maria Lozano

El director d’enginyeria de FEDA, Marc Calvet, i el director general de FEDA, Albert Moles, davant la línia d’alta tensió Encamp-La Gonarda-Grau Roig.
El director d’enginyeria de FEDA, Marc Calvet, i el director general de FEDA, Albert Moles, davant la línia d’alta tensió Encamp-La Gonarda-Grau Roig. | M.L

FEDA ja ha inaugurat la seva nova línia d’alta tensió Encamp-La Gonarda-Grau Roig. Aquesta nova línia és de doble circuit, està formada per 250 tones d’acer, té una capacitat de 110 kV, ha tingut un cost total de 18 milions d’euros i quasi permet triplicar la capacitat de transport d’electricitat actual. La construcció es va iniciar l’any 2021 i amb la seva finalització conclou el projecte previst al Pla sectorial d’infraestructures energètiques de FEDA, que es va adjudicar l’estiu d’ara fa dos anys. I és que ahir es va inaugurar oficialment.

El director d’enginyeria de FEDA, Marc Calvet, va explicar ahir que aquesta línia s’ha posat en funcionament sense cap afectació als usuaris, per això «s’ha aplicat el servei garantit en tot moment al client».

Així, aquesta nova infraestructura «permet una flexibilitat energètica rellevant, així com absorbir energies renovables com la solar o la hidràulica», va informar Calvet, afegint que millora la seguretat en un possible cas d’avaria. I és que aquesta línia es tracta d’una xarxa de transport que reforça la xarxa interna entre les diferents estacions transformadores.

D’altra banda, el director d’enginyeria de FEDA va voler posar en relleu la importància que han donat a l’impacte respecte a l’escala paisatgística: «Hem tingut molta cura dels diversos visuals en àmbit de disseny, per això hem aplicat la integració paisatgística». A més, va informar Calvet, «hem aplicat molts esforços relacionats amb la sostenibilitat: durant la construcció de la línia, s’ha reutilitzat el material referent als treballs silvícoles i s’ha respectat l’hàbitat natural de la fauna existent». Per això s’han fet servir diverses eines digitals innovadores, aconseguint un treball optimitzat: «En tractar-se d’un paisatge d’alta muntanya hem hagut de crear una infraestructura aèria tot garantint la distància entre els arbres i la línia, ja que altres solucions són projectes amb un sobrecost», va informar el director d’Enginyeria de FEDA.

Respecte a la línia vella, Calvet va anunciar que quedarà obsoleta l’any que ve i que aquesta nova, en comparació amb l’original, durarà més anys: «Hem construït aquesta nova línia tenint en compte un disseny mecànic i estructural més sever que l’anterior. Per això hem tingut present els riscos naturals com allaus, moviments de terra, etc. i hem fet servir uns paràmetres de disseny i d’enginyeria que no s’havien vist mai».

Tram hispanoandorrà/ Preguntat pels mitjans de comunicació, el director general de FEDA, Albert Moles va informar que l’últim pas del projecte serà la construcció d’una línia d’alta tensió que unirà Andorra i Espanya. Aquest tram serà de 15 quilòmetres de longitud, i s’estendrà des de la frontera hispanoandorrana fins a Adrall. Moles va destacar que «calculem que és una feina d’uns tres anys i que aquests es poden iniciar el 2024». 

Pobresa Energètica/ Moles també va ser preguntat per la realitat de pobresa energètica i va contestar que «FEDA no permetrà cap tall de subministrament de l’energia davant d’hipotètics casos d’impagament d’una persona en situació de vulnerabilitat econòmica». 

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT