PUBLICITAT

Andorra La Vella

La intel·ligència artificial, un dels reptes d’aquest curs escolar

L’objectiu és calibrar la presència de la tecnologia en l’educació

Per Sònia Lecha

El ministre de Relacions Institucionals, Educació i Universitats, Ladislau Baró.
El ministre de Relacions Institucionals, Educació i Universitats, Ladislau Baró. | SFGA/JAViladot

El Centre de Congressos d’Andorra la Vella va acollir ahir l’acte de l’inici del curs escolar 2023-2024, el qual va estar presidit pel ministre de Relacions Institucionals, Educació i Universitats, Ladislau Baró. Paral·lelament, ahir la Generalitat de Catalunya va aprovar la subscripció del conveni marc de col·laboració entre el ministeri d’Educació i Ensenyament Superior i l’Administració de la Generalitat de Catalunya per dur a terme diverses actuacions per al foment dels ensenyaments professionals. Aprofitant l’avinentesa, els mitjans de comunicació van preguntar per aquesta qüestió a Baró i va contestar que «la voluntat és anar avançant amb la consolidació i hi ha dues contingències pressupostàries que fan que això no es pugui fer d’un dia per l’altre». El ministre no va voler entrar en detall, ja que segons va explicar, és una pregunta que es respondrà de manera oral en el Consell General de la setmana vinent. 

Un altre dels temes pels quals va ser qüestionat Baró va ser pels llibres a les escoles, pel fet que alguns països hi continuen apostant tot i el gran pes que està adquirint la tecnologia. El ministre va detallar que «estem disposats a autoavaluar-nos, veure quins són els aspectes millorables en relació amb la comprensió lectora i estem molt atents amb els tallers en els quals estan tornant al llibre». 

Finalment, el ministre de Relacions Institucionals, Educació i Universitats va ser qüestionat per la direcció que hauria de prendre l’Escola Andorrana respecte a l’àmbit tecnològic. Baró va afirmar que «ja fa temps que s’ha apostat per una línia d’obertura i d’incorporació a les noves tecnologies en el sistema educatiu andorrà». L’objectiu respecte a la intel·ligència artificial segons Baró és «tractar de calibrar quina ha de ser la presencia de les noves tecnologies d’una manera justa i controlable. Sobretot que aquesta es pugui adaptar a uns estudiants que necessiten conèixer les noves tecnologies». 

El ministre va voler remarcar la importància de «preparar-los per viure en una societat en què la intel·ligència artificial tindrà una presència cada vegada més gran».

Objectiu: Que la IA pugui permetre una visió parcial

El professor i director de l’Institut d’Investigació en Intel·ligència Artificial (IIIA) del Consell Superior d’Investigacions Científiques d’Espanya (CSIC), Carles Sierra, ahir va fer una ponència ahir sobre ‘Què pot fer la intel·ligència artificial per l’educació?’. Abans de començar la xerrada, va fer declaracions als mitjans de comunicació que van estar presents al Centre de Congressos d’Andorra la Vella i va explicar que una de les funcions de la intel·ligència artificial és que permet somnis com adaptar que l’educació a cada estudiant es faci realitat. Per a ell aquest és un sistema inclusiu que proposa unes tasques específiques amb la finalitat que l’alumne millori de la manera més eficient possible. Respecte a l’eina del ChatGPT va comentar que és una nova tecnologia de la qual s’haurà d’aprendre per integrar-la a classe. I finalment, va parlar dels inconvenients de la intel·ligència artificial, és el fet que estan en mans de qui s’encarrega del desenvolupament d’aquestes eines. Sierra creu que s’ha d’intentar que no només siguin les grans corporacions qui determinin com fer aquests sistemes, sinó que siguin els poders públics que, a través d’eines com el soft lliure evitin els biaixos i que aquests tinguin una visió parcial. 

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT