PUBLICITAT

Escaldes-Engordany

La Comissió Mixta valora el creixement de l’aeroport d’Andorra

L’objectiu de la reunió ha estat fer balanç del funcionament de la infraestructura i les inversions

Per El Periòdic

L’aeroport d’Andorra-La Seu d’Urgell.
L’aeroport d’Andorra-La Seu d’Urgell. | Arxiu ANA

El Secretari d’Estat de Transició Energètica, Transports i Mobilitat, David Forné va assistir a la reunió ordinària amb els representants de la Comissió Mitxa per a la Gestió, l’Explotació i la Promoció de l’Aeroport d’Andorra — La Seu d’Urgell amb l’objectiu de fer balanç del funcionament de la infraestructura i analitzar les inversions impulsades. 

Durant la reunió totes les parts van poder constatar l’increment d’activitats de l’aeroport que repercuteix al territori amb més activitat econòmica. De fet, s’ha constatat que mentre que al 2010 hi havia disponible tan sols un hangar, actualment la infraestructura ja disposa de 13 hangars i té previsió de créixer en quatre més. Les dades de passatgers reflecteixen un increment de gairebé el doble entre el 2021 (5.000 passatgers) i el 2022 (11.000 passatgers), unes dades que se sostenen aquest 2023. 

En relació amb les inversions que s’han anat fent sobre la infraestructura, es va destacar l’abalisament nocturn per operació comercial, que ja ha estat aprovada per AESA i autoritzada per la DGTM. Així, s’ha millorat la carretera d’accés i s’ha repintat la pista d’aterratge. Davant d’aquestes millores amb relació a les operacions de vol, Forné va traslladar a la comissió la intenció d’operadors d’Andorra en invertir-hi perquè veuen oportunitats importants amb la col·laboració entre Andorra i Aeroports de Catalunya. 

Finalment, i en relació amb el vol comercial entre l’aeroport d’Andorra — La Seu d’Urgell i Madrid, es va posar en relleu la importància del funcionament regular d’aquesta línia per donar impuls a la infraestructura. Així mateix, també es va constatar que de les 111 operacions que s’han realitzat fins a l’agost del 2023 d’aquest vol, tan sols 13 no han pogut operar, la majoria de les quals han estat per causes meteorològiques. 

La delegació andorrana a la reunió s’ha completat amb la participació del director d’Energia i Transports, Carles Miquel, i l’assessor d’aviació, Guillem Santacreu. Per part catalana hi ha pres part el secretari de Mobilitat i Infraestructures de la Generalitat de Catalunya, Marc Sanglas, el president i conseller delegat d’Aeroports de Catalunya, Daniel Albalate, el director General d’Aeroports de Catalunya, Jordi Candela, i el director de l’Aeroport d’Andorra—La Seu d’Urgell, Òscar Madrid. 

Dimecres durant la roda de premsa posterior al Consell de Ministres, al ministre de Medi Ambient, Agricultura i Ramaderia i portaveu de Govern, Guillem Casal, li van preguntar sobre aquest tema. Casal va comentar que el dia posterior a la reunió mantinguda entre Espot i Aragonès, «és important contextualitzar la situació, i gràcies a la bona relació que hi ha amb Catalunya, la renovació ha estat constant i intensa». 

En la trobada han constatat que l’increment d’activitats repercuteix al territori econòmicament

S’ha intensificat tant les operacions de vol com les d’aerotaxi. «Aquest any portem el mateix nombre d’operacions (150) que el total de l’any passat», va detallar Casal.  La companyia Air Nostrum ha passat de tenir 5.000 passatgers el 2021, a tenir-ne 11.000 al 2022, s’ha doblat l’ús d’aquest servei. Més enllà del vol Andorra-Madrid hi ha altra activitat que ha fet proliferar l’aeroport. 

Un altre tret important és que a la zona s’està construint una caserna de bombers, per a poder prestar serveis a aquesta infraestructura. Vuit operacions han estat cancel·lades per situacions meteorològiques, i cinc per criteris tècnics, el que representa un 11% de cancel·lacions. Els intercanvis entre el secretari d’Estat David Forné, i Air Nostrum, són de contacte constant per intentar minimitzar aquestes situacions i que les persones continuïn confiant.

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT