PUBLICITAT

Escaldes-Engordany

Les queixes per l’incompliment lingüístic continuen a l’alça

El Servei de Política Lingüística ha registrat 60 reclamacions

Per El Periòdic

El servei de Política Lingüística es troba a l’antic hotel Rosaleda.
El servei de Política Lingüística es troba a l’antic hotel Rosaleda. | ANA/ M. F.

Les queixes per l’incompliment de la legislació lingüística o vulneració de drets lingüístics van a l’alça. Entre l’1 de gener i el 31 d’agost el Servei de Política Lingüística ha registrat 60 reclamacions. Durant l’any passat va haver-n’hi 80 en total, un 260% més que l’any 2021. Així doncs, el servei de Política Lingüística confirma la tendència a l’alça i des del servei assenyalen que «probablement aquest augment de la quantitat de denúncies a partir del 2022 ha estat conseqüència, en part, de la campanya informativa sobre drets i deures lingüístics de l’any passat».

Del total de queixes rebudes fins al 31 d’agost, 24 s’han resolt i quatre han quedat en providència d’arxivament. La resta s’estan avaluant o resolent. Els motius principals de denúncia són la publicitat o els rètols en llengües diferents del català, que ha suposat un total de 27 queixes; l’atenció al públic, que també genera una important quantitat de reclamacions, concretament 21; les cartes o menús de bars i restaurants, han comportat un total de nou reclamacions; i finalment els tiquets de caixa o altres documents han suposat les altres quatre reclamacions. Cal destacar, en aquest sentit, que algunes inclouen més d’un supòsit d’incompliment.

El 2023 també s’han registrat 10 incidències referents al reglament d’ús de la llengua oficial en organismes públics, sis de les quals s’han resolt o arxivat i les quatre restants han arribat a l’agost i s’estan gestionant. Per aquest procediment, el 2022 es van resoldre 40 expedients administratius de queixa i se’n van arxivar 36 per circumstàncies diverses, com la manca d’informació o la comprovació que no hi ha cap infracció. Les que van quedar per resoldre encara són expedients que estan en curs, afegeixen des de Política Lingüística.

Pel que fa al procediment per tramitar aquestes queixes, cal destacar que una vegada es rep la denúncia, el servei avalua la gravetat de cada queixa o la prova que en té i programa una visita d’inspecció o envia una carta a la persona representant legal de l’empresa afectada.

«Sempre es prioritza l’opció del diàleg i l’acord amb les empreses i es donen facilitats i marge per esmenar els incompliments», remarquen des de Política Lingüística, segons informa l’ANA. 

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT