PUBLICITAT

Carta de tres entitats reguladores acusant Andorra de ser un risc per a la UE

Per El Periòdic

secretari d’Estat per a les Relacions amb la Unió Europea, Landry Riba, i el vicepresident de la Comissió Europea, Maros Sefcovic. | Govern d’Andorra
secretari d’Estat per a les Relacions amb la Unió Europea, Landry Riba, i el vicepresident de la Comissió Europea, Maros Sefcovic. | Govern d’Andorra

Jon Berrigan

Director General de Estabilitat Financera, ServeisFinancers i Unió del Mercat de Capitals

Comissió Europea

Carrer de Spa 2

1000 Brussel·les

Bèlgica

Ref: Accés dels microestats als serveis financers dins el Mercat Únic de la UE

Estimat Sr. Berrigan,

Li escrivim en relació a les negociacions en curs d'unAcord d'Associació entre la Unió Europea (UE) i Andorra, Mònaco i San Marino (d'aquí en endavant 'microestats'), amb l'objectiu d'expressar les nostres profundes preocupacions sobre les seves implicacions per a la provisió de serveis financers a la UE.

Tot i que apreciem l'ambició política d'estimular la integració econòmica, incloent l'obertura del Mercat Únicde la UE a aquests microestats, pel que fa als serveisfinancers, creiem fermament que hi ha riscos fonamentalsimportants per a la integritat del Mercat Únic que cal ponderar adequadament.

En primer lloc, els microestats històricament han mantingut regulacions financeres menys rigoroses en comparació amb les de la UE, segons la informació rebudaper les Autoritats Europees de Supervisió (AES) en les discussions amb la DG FISMA. Tenim profundes preocupacions pel fet que concedir l'accés al Mercat Únicde la UE sense assegurar regulacions financeres rigoroses i la seva supervisió i aplicació efectives podria obrir viesper a l'arbitratge regulatori. Això podria donar lloc a l'establiment d'empreses pantalla o a l'execució d'activitatsamb poca supervisió, posant en perill potencialment la integritat del marc regulatori de la UE. A més, això podriacomportar riscos significatius per a la protecció delsconsumidors i els inversors a tot el Mercat Únic i les jurisdiccions de la UE. D'una manera semblant, l'afluènciapotencial d'empreses i capital podria crear un camp de jocdesequilibrat, en favor d'entitats que operen sota regulacions menys estrictes en aquestes jurisdiccions.

A més, aquestes jurisdiccions podrien ser propenses al blanqueig de capitals i altres activitats il·lícites. Aixòplanteja preocupacions importants, ja que les mesures i controls existents de LLP/CFT als microestats podrien no ser tan estrictes com els que estan vigents a la UE, malgratl'adhesió dels 'microestats' a seguir estrictament les lleispertinents de la UE.

Per aquests motius, instem la Comissió Europea a considerar atentament els riscos de reputació subjacentsals quals es veuria sotmesa la UE i, per tant, les institucions de la UE, i aconsellem adoptar un enfocamentprudent en l'obertura dels serveis financers del MercatÚnic als microestats.

Finalment, tot i ser escèptics sobre l'obertura del MercatÚnic de la UE als serveis financers dels microestats, somconscients que l'ambició política dels Estats membrespodria, en última instància, superar les nostrespreocupacions. Les AES destaquen que és essencial que es posin en marxa salvaguardes fortes i efectives i recursos adequats per a les AES per assegurar una supervisió i aplicació adequades respecte a les entitats establertes alsmicroestats. Aquestes salvaguardes haurien de inclourecom a mínim un conjunt de ferramentes de supervisió i aplicació eficaços basats en un marc legal sòlid. Seria igualment important que els microestats destinessinrecursos suficients per reforçar les seves activitats de supervisió i adoptar un enfocament estricte a l'hora de seguir i aplicar les normes bancàries, asseguradores i de supervisió de valors de la UE i internacionals. Dit això, les AES assenyalen que no seria apropiat confiar-los responsabilitats respecte als microestats que ja no tenen en els Estats membres o països tercers, com les revisions de la qualitat dels actius de les entitats bancàries.

Gràcies per la seva atenta consideració, estem a la sevadisposició per a debatre aquesta qüestió important.

Atentament,

 

José Manuel Campa, EBA Chair

Petra Hielkema, EIOPA Chair

Verena Ross, ESMA Chair

 

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT