PUBLICITAT

Augmenta un 1,6% l'índex de vendes de grans superfícies durant el mes de maig

'Alimentació' creix un 5,6%, però la 'resta de productes' cau un 2,7%

Per El Periòdic

Prestatgeries d’un supermercat.
Prestatgeries d’un supermercat. | Arxiu ANA

Segons les dades publicades pel departament d'Estadística del Govern, l'índex general de vendes de les grans superfícies comercials s'ha incrementat un 1,6% al maig de l'any 2023 en comparació al mateix mes de l'any anterior. Més desglossadament, es pot observar que l'índex de la categoria 'Alimentació' experimenta una variació positiva del 5,6% en comparació amb el 2022, mentre que l'índex de 'Resta de productes' descendeix un 2,7%.

Pel que fa a la relació amb les economies de l'entorn, la variació anual de l'índex general mesurada al maig del 2023 se situa per sota de la xifra d'Espanya, experimentant en termes generals una variació positiva del 6,2% respecte a l'1,6% d'Andorra. Quant a les variacions intermensuals, l'índex general corresponent al maig d'enguany experimenta una variació negativa del 9,9% respecte a l'abril, tenint en compte que es tracta de les dades originals i que no descompten factors estacionals ni els efectes de calendari.

Seguint aquesta línia, l’índex de vendes de les grans superfícies a preus constants (una vegada eliminat l’efecte dels preus) ha caigut el 5,6% respecte al maig de l’any anterior. En la categoria 'Alimentació', cau el 6,5%, mentre que l’índex relatiu a la categoria 'Resta de productes' decreix un 6,8% respecte al mateix període de l’any anterior. 

Cal destacar que l'índex d’ocupació de les grans superfícies comercials s’elabora a partir del total del personal ocupat mensualment en aquest tipus d’establiments i distingeix entre sexe i tipus de jornada laboral. Al maig del 2023, l’índex d’ocupació de les grans superfícies del comerç al detall creix un 2,1% en comparació amb el mateix mes de l’any anterior, i disminueix un 0,7% respecte a l’enregistrat l'abril del 2023.

Així doncs, i tenint en compte el volum de dones i homes ocupats en les grans superfícies comercials aquest passat mes de maig, el 64,4% correspon al gènere femení i el 35,6% restant al gènere masculí, una distribució que presenta una gran estabilitat durant els darrers dotze mesos. Si comparem les dades amb el mateix període de l’any anterior, podem veure que la proporció de dones ocupades en aquest tipus d’establiments cau un 1,5% al maig del 2023, mentre que la proporció d’homes ocupats en les grans superfícies augmenta el 2,8% aquest mateix mes. Respecte a la jornada laboral d'aquest personal ocupat, es distribueix entre un 92,7%, que té una jornada laboral a temps complet i un 7,3% que gaudeix d’una jornada laboral a temps parcial.

Finalment, pel que fa al volum de dones i homes ocupats en les grans superfícies comercials al maig del 2023, el 64,4% correspon al gènere femení i el 35,6% restant al gènere masculí, presentant de nou una distribució amb una gran estabilitat anual. Si comparem les dades amb el mateix període de l’any anterior, podem veure que la proporció de dones ocupades en aquest tipus d’establiments cau un 1,5% al maig del 2023, mentre que, en l'altre costat de la balança, la proporció d’homes ocupats en les grans superfícies augmenta el 2,8% aquest mateix mes.

 

PUBLICITAT
PUBLICITAT