Escaldes-Engordany
Les joves promeses de les entitats bancaries: sumant talent juvenil andorrà
En Killiam, en Pep i la Carla ens mostren com és una estada formativa als bancs d’Andorra
Cada any, les tres entitats bancàries d’Andorra, Andbank, Creand Crèdit Andorrà i Mora Banc, acullen a un nombrós grup d’estudiants per a dur a terme una estada formativa en les diverses oficines de cada banc. Aquests programes formatius s’han anat desenvolupant amb el temps i han aconseguit assolir certa reputació per la bona qualitat de treball i per atorgar oportunitats a joves del país perquè posin en pràctica els coneixements que estan aprenent a la universitat, a més que desenvolupin noves habilitats en ambients professionals reals del sector bancari. Al Periòdic d’Andorra hem entrevistat a tres interins de les tres entitats bancàries per a descobrir com és l’experiéncia que viuen tants joves cada any, com és el seu dia a dia, quins aprenentatges adquireixen durant la seva estada i com aquesta formació amplia la seva perspectiva professional i laboral de cara al futur.
En Killiam Vega Kampfraat és per segon any consecutiu becari d’Andbank per la temporada d’estiu. En Killiam estudia un grau en Relacions Internacionals a Barcelona, on ha après coneixements de vàries institucions financeres internacionals i del funcionament de l’economia a nivell global. Per tal de desenvolupar-se com a professional, ha pogut accedir a una de les places que ofereix Andbank per a les estades formatives i treballa a l’oficina de l’entitat situada a Prada Ramon. D’altre banda, Pep Armengol té 21 anys i és estudiant de Global Studies i Dret a la Universitat Pompeu Fabra. Ha estat seleccionat per Creand Crèdit Andorrà per a ser interí durant aquest estiu i incorporar-se al departament de Sostenibilitat de l’entitat bancaria, on aprén molts aspectes que l’empresa aporta en l’àmbit del desenvolupament sostenible de la societat andorrana. Finalment, Carla Cobos és repetidora en el programa d’interins del Grup Mora Banc per segon any consecutiu. Amb 22 anys, ha acabat la carrera de Llengua i Literatura Espanyola i l’hi agradaria dedicar-se al món de l’educació, però considera de gran valor la seva experiència dins del sector bancari. Durant el seu transcurs a Mora Banc, la Carla ha anat perfeccionant diverses soft skills gràcies a les situacions i tasques per les quals travessa en aquesta experiència.
Tots tres van decidir intentar entrar en els seus respectius programes de les seves entitats bancàries des de punts de vista diferents, però igualment engrescadors. L’interí d’Andbank, Killiam, va ser seleccionat d’entre 100 candidats, aplicant al programa perquè observava com el sector bancari tenia un important pes al país i, dins d’aquest segment, en Killiam veia sempre que Andbank tenia un perfil amb molts avantatges en les finances andorranes, a més de tenir presència internacional, segon ell, la qual cosa el va fascinar i va tenir el desig de voler entrar a formar part de l’entitat, ja que considerava que l’experiència podia ser molt gratificant. D’altra banda, en Pep va conèixer anteriorment el compromís de Creand amb la sostenibilitat i amb el desenvolupament sostenible, arribant a fer recerca sobre les activitats que l’entitat du a terme en aquestes diferents àrees i l’impacte que produeix el banc en aquests sectors. En aquesta recerca, en Pep va descobrir el programa de pràctiques formatives del qual ara en forma part i, després d’aplicar i de passar per unes anàlisis del seu currículum i d’una sèrie d’entrevistes per a conèixer el seu perfil professional i a ell mateix com a persona, Creand va apostar per ell i pel seu desig d’integrar-se en el departament de sostenibilitat. La Carla va entrar en contacte amb la seva entitat bancària d’un altre forma. Ella sempre ha estat molt relacionada amb el món de l’esport, i aquesta és una de les branques en les quals Mora Banc també fa un especial èmfasis de presencialitat. Dins d’aquest món, la Carla va coincidir i conèixer el Grup Mora Banc com, per exemple, a través del seu pare, que sempre ha estat molt endins del món del bàsquet i del MoraBanc Andorra. La Carla va accedir a les estades formatives duent a terme un procés de selecció telemàtic, adaptant-se a la seva estada per estudis a Girona. Si bé la Carla considera que l’any passat, durant la seva primera estada formativa, el procés va ser més exigent, més tenint en compte l’exclusivitat de 50 places per a tants joves interessats en accedir a les pràctiques, ha pogut tornar a dur a terme una estada formativa a Mora Banc, a l’oficina del Pas de la Casa, posició per la qual se la va considerar de gran rellevància per la seva coneixença de cinc idiomes.
El dia a dia d’un interí a qualsevol de les tres entitats bancàries requereix adaptabilitat i saber desenvolupar-se en un ambient frenètic ja sigui treballant de forma individual com de forma cooperativa. En Killiam destaca que les seves tasques diàries a Andbank consisteixen, principalment, en operacions de caixa i donar suport a l’oficina. El seu dia comença aviat al matí, on res més arribar a l’oficina, ha de preparar el material informàtic i altres materials a més de preparar les caixes per poder satisfer les necessitats dels clients. Després de dinar, a la tarda, en Killiam i el seu equip duen a terme tota mena de tasques més centrades en el suport al personal d’oficina, el que implica tasques com, per exemple, la revisió de contractes que s’hagin elaborat. La rutina d’en Pep és bastant diferent a l’estar en un departament de sostenibilitat. La nova unitat de Creand ha heretat projectes ja iniciats d’un departament anterior, en els quals treballa el Pep aprofitant els coneixements adquirits en els seus estudis multidisciplinaris, a més d’aprofitar l’experiència per a aprendre de diversos sectors com els convenis de banca responsable. Segons ell, «el meu dia a dia no és sempre igual, és més treballar per projectes i anar aprenent amb els meus dos companys sobre els compromisos de Creand, tant en l’àmbit internacional com nacional». La transversalitat de l’activitat del seu departament també li permet acudir a diferents reunions per tractar diferents temàtiques de gran interès. La Carla té un dia a dia semblant al d’en Killiam, realitzant atenció del client al matí i diverses funcions i gestions d’oficina a la tarda. A l’oficina del Pas de la Casa, «de les 09.15 fins a les 12.00 hores és un no parar, hi ha 50.000 clients i la majoria venen o a ingressar diners o a extreure-els». Després de les 12.00 hores, la Carla du a terme unes tasques més específiques aprofitant també la seva experiència més llarga dins del banc, on Mora Banc confia en ella més que a un interí de primer any a causa de la trajectòria acumulada. A més, aprofitant aquests coneixements, «em dedico a ajudar als meus companys perquè vagin aprenent a fer el que a mi em van ensenyar l’any passat».
En Killiam destaca de la seva estada formativa a Andbank que un dels aspectes més importants que ha extret d’aquestes experiències és la confiança i la responsabilitat, el fet que l’empresa delega en ell la confiança de gestionar els clients de moltes persones. «Que el banc et doni l’oportunitat de confiar en tu en temes tan delicats com els diners d’una persona, crec que en la vida et fa més fort i que crec que puc fer moltes més coses de les que em pensava». D’altra banda, en Pep va iniciar la seva estada formativa pensant en com la seva formació podia aportar en l’activitat diària del banc. Però a mesura que van passant els seus dies a Creand, també sent aquesta confiança mencionada per en Killiam en la forma de què la seva empresa compta amb ell perquè es desenvolupi i rendeixi en diferents espais i situacions amb responsabilitat, a més de destacar la gran varietat de temàtiques multidisciplinàries que l’ajuden a desenvolupar-se. La Carla, tot i que ella considera no pot relacionar la seva carrera en llengua castellana i el sector bancari, destaca el gran desenvolupament que està duent a terme de les seves soft skills en la seva experiència a Mora Banc, explotant el seu caràcter extravertit que ajuda als clients a solucionar les seves qüestions financeres i a explicar els clients de forma senzilla les eines que tenen disponibles dins de l’entitat bancària, mostrant les seves habilitats pedagògiques i la seva capacitat d’adaptació. En afegit, li serveix de molt a l’hora d’aprendre accions bancàries com a persona com, per exemple, que es requereix a l’hora de demanar una hipoteca.
Els becaris estan sota la supervisió d’altres treballadors amb molta més experiència dins de les seves entitats bancàries i el sector financer. En Killiam agraeix que, quan va arribar, se’l va acollir amb «un ambient de treball molt positiu i ens ajuden amb tot el que poden, com si fóssim ja part del grup des del primer dia». A més, en Killiam veu com la joventut pot aportar molt en el sector financer el fet de poder aportar noves metodologies i reinventar la ‘banca tradicional’. Amb les noves tecnologies, aprofitant aquestes per a captar nous clients més joves. En Pep posava en èmfasis el fet que «tot i que hi ha nivells de superioritat i jerarquia, des del moment u han sigut unes relacions totalment transversals i horitzontals», respectant la diferència d’experiència amb els seus superiors i companys més veterans, al mateix temps de tenir la garantia de poder comptar amb ells per a aprendre i tenir el seu suport. En Pep destacava el fet que els seus superiors van dir-li que no havia estat seleccionat per a fer tasques rutinàries d’escàs valor afegit pel seu desenvolupament professional que no volgués fer ningú, sinó que eren conscients de la necessitat de què en Pep i els seus companys es formessin i aprenguessin el funcionament global i específic de les diferents parts de Creand. Des del punt de vista de la Carla, la joventut és un punt de frescor que també incentiva el major ús de noves tecnologies, com pot ser el cas del Bizum, en les entitats bancàries de cara al mateix client, sent els natius digitals més hàbils a l’hora de desenvolupar-se en les noves eines tecnològiques i ser capaços de transmetre com fer ús d’aquestes eines als clients menys familiaritzats amb aquest aspecte. A més, la Carla està en l’oficina més jove, la del Pas de la Casa. Així, explicava que «tenim l’oficina més jove de tot Mora Banc, la mitjana son 30 anys i, aleshores, jo estic com a casa». Segons la Carla, el fet de tenir companyes i superiors tan joves facilita molt el fet de crear sinergies entre l’equip.
La companyonia que acompanya aquestes estades formatives entre els joves a les entitats bancàries també és un tret característic d’aquests programes de pràctiques. En Killiam destacava una molt bona relació amb la seva companya més directa a l’oficina de Prada Ramon, com amb tota la resta de becaris d’Andbank. En aquest sentit, destacava l’aspecte de què, a l’inici, es va dur a terme una reunió de benvinguda a tots els joves, on se’ls va fer una presentació de l’organigrama del banc a més de ser una ocasió idònia per a construir sinergies entre tots els interins des del minut zero. Des de Creand, en Pep va assenyalar l’enfocament per a dur a terme la seva entitat amb el teambuilding, realitzant activitats cooperatives al llac d’Engolasters perquè els nous membres de l’empresa trenquin el gel entre ells i desenvolupin la seva coordinació entre ells, a més de ser l’inici de començar a fer quedades i sopars entre els interins que permeten una millor relació i compartir perspectives sobre el seu dia a dia a l’entitat. A Mora Banc, també es va dur a terme una primera reunió inicial a la seu central de l’entitat, que va consistir una hora i mitja de presentacions respecte al material, la normativa i a les capacitats que té un becari en pràctiques de Mora Banc. A més, van celebrar un esmorzar i unes activitats en grup per a fer presentacions conjuntes, impulsant en els seus interins el dinamisme i la capacitat de presentar un projecte davant dels seus companys. Finalment, van voler fer un ‘test’ al mes estil televisiu, fent el format del conegut programa ‘Pasapalabra’, amb un premi per aquell becari amb major puntuació.
Aquestes estades també permeten als joves un coneixement més extens de no només com funciona una entitat bancària, sinó diverses característiques que estan impregnades en cadascuna de les diferents marques i aprendre valors i maneres de fer que resten en ells mateixos un cop finalitzin la seva estada. En Killiam veu en Andbank un model d’innovació amb el que se sent identificat, amb uns valors que considera que tenen una similitud amb aquells valors que li han ensenyat quan era petit. «El treball dur, la constància, el tracte correcte, crec que es té gravat a foc i és una cosa que jo respecto» a Andbank, declarava el jove interí. En Pep, amb la seva experiència a Creand, si hagués de definir a la seva entitat bancària, «penso en lideratge, i amb compromís amb el medi ambient i amb el país en si mateix i donar servei a Andorra», aspectes amb els quals se sent identificat i orgullós de compartir amb la seva entitat. En Pep dictaminava que «des de que he entrat, sento que estic fent un valor positiu a allò que m’envolta». La perspectiva de la Carla és diferent, al·legant que de les tres entitats bancàries d’Andorra «potser una se centra més en la sostenibilitat, l’altre més en l’esport, però al final els tres bancs no deixen de ser ‘la mateixa empresa’, és a dir, tenen un funcionament intern molt diferent, però tindran els mateixos valors, crec, o almenys haurien de tenir-los», ressaltant més uns valors que haurien de ser comuns en tots els bancs, segons la jove. Així mateix, la Carla destacava un tret característic que veu en l’agilitat que mostra Mora Banc a l’hora de resoldre possibles tràmits o problemàtiques dels seus clients.
Després del seu període en pràctiques dins d’una entitat bancària, alguns joves s’han plantejat arribar a conduir la seva trajectòria professional cap al sector bancari o, sinó, aprofitaran en el seu futur professional els coneixements i habilitats que han adquirit durant la seva estada. En el cas d’en Killiam, ha vist en la seva estada formativa un nexe amb la seva carrera en relacions internacional, fent créixer el seu interès en organismes internacionals dedicats a l’àmbit de l’economia i les finances en l’àmbit global. Venint d’una branca acadèmica similar, en Pep veia el sector bancari des d’una perspectiva molt més econòmica, però se n’ha adonat de què les entitats bancàries tenen molt i diversos àmbits d’actuació. Tot i que no es veu en un banc en el curt termini, sí que agraeix l’experiència que està gaudint actualment, ja que l’ajuda a ampliar la seva perspectiva. i potser en el futur explora de forma professional l’àmbit de banca responsable. Mentrestant, la Carla que té molt clara la seva vocació com a professora en el futur, no descartaria treballar a Mora Banc com a fixa en l’actualitat.