PUBLICITAT

Pas del temps o deixadesa

R. MORA
ORDINO

TD- RUTES CICLISTES
A la portada, un dels senyals, arrencat i al terra, al Port de Cabús. Sobre aquestes línies, una infografia de les rutes dels ciclistes. Foto: EL PERIÒDIC

És el mateix ministre de Turisme i Medi Ambient, Francesc Camp, qui assegura sempre que es dóna l’ocasió que és el cicloturisme una de les apostes del Govern d’Andorra per a la descentralització de l’oferta turística. Ho va fer, recentment, en el programa radiofònic Hora 25 d’Àngels Barceló a la Cadena SER, un dels altaveus del país veí, quan fa unes setmanes va aterrar al Principat tenint també entre els seus convidats el ciclista professional Joaquim Purito Rodríguez, que és per mèrits propis el gran ambaixador del ciclisme al Principat. Aquest parlava d’Andorra com el paradís per la pràctica d’aquest esport, especialment en aquests dies en què el sol i la calor permeten gaudir més que mai de l’ambient, de la natura, de les vistes i de les muntanyes que ofereixen una espectacular imatge de tot un país. Això té un punt afegit, perquè el cicloturista que intenta coronar un dels molts ports que té el país, resta cada quilòmetre que li queda fins el cim gràcies, en part, als senyals que indiquen desnivell, altitud o quilometratge, i que de mica en mica perden força perquè algunes, que no totes, són al terra, estan trencades o han desaparegut, deixades de la mà del manteniment que es podria esperar.
Camp és conseqüent amb la seva política estiuenca, i per això aposta, a través d’Andorra Turisme econòmicament, amb la promoció de marxes cicloturistes com L’Étape Barcelona-Andorra – el pròxim 14 de setembre, amb 35.000 €– o la de casa, la Multisegur Volta Als Ports d’Andorra –7 de juliol, amb 10.000 €–, i fins i tot amb la Vuelta a Espanya que tornarà aquest estiu i passarà per Envalira, coll d’Ordino, Comella i Canòlich, en un final novament que s’espera espectacular i de gran atractiu per al turisme internacional. Però el dia a dia diu que la duresa de l’hivern ha deixat senyalitzacions malmeses, i el dubte és si es repararan o no. «És trist i deplorable», va dir ahir Claude Benet, l’exministre de Turisme, Comerç i Indústria que va impulsar fa tres anys aquests senyals a tots els ports de muntanya del Principat. «S’ha de mantenir, ara hi ha equips professionals que fins i tot vénen a Andorra a fer estades, i penso que això és un actiu turístic», hi va afegir Benet.
Al port de Cabús hi ha alguns trencats, també al Coll d’Ordino en els trams inicials on més urbanitzacions hi ha, o fins i tot a la Rabassa, a Beixalís o a la Coma d’Arcalís. «Hi havia la intenció de fer aquest atractiu per al ciclisme», va afirmar Benet, que insistia en què la situació actual de la xarxa de senyals és «una llàstima, perquè no costaria res arreglar-les».
En aquest mateix sentit es manifestaven des de l’Agrupació Ciclista Andorrana (ACA), un dels clubs més nombrosos del Principat amb mig miler de socis, i promotor de la Volta als Ports que aspira a portar al Principat uns 500 cicloturistes tant de dins com de fora d’Andorra. Pau Iglesias, el seu president, declarava ahir: «Si fem venir gent per conèixer el país i està tot ben retolat com hauria de ser, suposo que seria el millor». Iglesias, amb tot, confia en què hi haurà una solució: «Suposo que es repararan, perquè si més no ara són com una altra indicació de la carretera, i si hi ha un manteniment s’hauria de fer per tots els senyals igual».
Xarxes caigudes a la Coma

També preocupen algunes de les xarxes metal·líques que hi ha a la Coma d’Arcalís, just una mica abans, i després, de l’escultura Arcalís 91. Per culpa de la neu estan caigudes i, segons Iglesias, «donen una imatge bastant dolenta de l’arribada». Aquest tram és precisament on finalitzaran les dues marxes cicloturistes previstes a Andorra, l’Étape Barcelona-Andorra i la Multisegur Volta als Ports.
Més de mil cicloturistes

Entre les dues cites esportives, la previsió dels organitzadors és superar el miler de cicloturistes al Principat. L’Étape està a dia d’avui amb més de 150 inscrits, segons va informar ahir l’empresa promotora, RPM Racing, tot i assegurar que el ritme és superior a les mateixes dates de l’any passat, quan finalment es van superar els 500, encara que per culpa de la pluja van acabar poc més de 100. Pel que fa a la Volta als Ports, ahir l’ACA en sumava més de 315 inscrits, superant ja els 309 que hi van formar part en l’edició anterior. L’objectiu és arribar entre els 450 i els 500, sempre amb un màxim de 600. Tot plegat és un mercat que Andorra hauria de cuidar, i els petits senyals semblen un detall de gran valor per al cicloturista.




Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT