PUBLICITAT

Èric Rossell Soci fundador de la productora CITRIC

«Segons van creixent els projectes, creixen també les expectatives i els pressupostos»

Per Alex Montero

Els tres socis fundadors de CITRIC: Oscar Julià, Èric Rossell i Jessone Morillon.
Els tres socis fundadors de CITRIC: Oscar Julià, Èric Rossell i Jessone Morillon.

Avui, a "L'últim espòiler", parlem amb Èric Rossell, un dels socis fundadors de la productora andorrana CITRIC.

Èric Rossell, Oscar Julià i Jessone Morillon són els tres socis fundadors de CITRIC, una productora audiovisual andorrana especialitzada en imatge publicitària. Amb un caràcter singular i àcid, si hi ha alguna cosa que tots tres tenen clara és el fet de superar-se cada dia i no deixar de sorprendre mai als seus clients. I ja sabeu, si els sentiu cridar «BIMMM!»... bé, això ja seria un espòiler, no?

–D’on neix una productora així?
–Nosaltres havíem treballat junts prèviament, ja que cadascú va començar com a freelance pel seu compte, però ens anàvem ajudant. Va arribar un punt en què vam decidir que seria millor ajuntar-nos per a així agafar projectes més grans, canviar la manera de treballar i crear la nostra pròpia marca. De fet, va ser en el moment en què se’ns va adjudicar un projecte llarg i d’un cert volum quan vam prendre la decisió definitiva de crear la nostra empresa, el 2019.

–Van notar la diferència de treballar com a freelance a fer-ho en conjunt?
–Va ser una decisió de fer més força com a equip, forjar una única marca i deixar de pensar individualment. De freelance al final acabàvem treballant per a tercers la major part de les vegades, que és una bona opció al sector, però nosaltres volíem, com es diria popularment, agafar la paella pel mànec i tenir un control total del nostre servei. Teixir la nostra xarxa professional i fer un pas endavant en la visió de la professió de la imatge. 

–Quants membres conformen l’equip?
–Ara mateix som els tres socis fundadors, tot i que segons les necessitats ampliem el nostre equip per fer produccions més exigents. Entre nosaltres tres ens repartim el treball equitativament i la divisió de la feina és horitzontal, així com les decisions que anem prenent cada dia.  Sí que és cert que hem anat veient que tenim altres tasques a part de les que són pròpies al nostre ofici —càmera, edició, etcètera— i que no disposem del temps que ens agradaria per a fer-les, per això estem en una fase d’evolució en la qual ens agradaria incorporar nous companys de manera indefinida per a poder centrar-nos en la realització, la creativitat i organitzar equips de treball. 

–Quin tipus de contingut ofereixen?
–Nosaltres ens dediquem a la producció audiovisual orientada en la imatge  publicitària i comercial, tant aquí a Andorra com a l’estranger. Ens agrada molt fer imatges del nostre país per a poder-les compartir amb l’exterior, especialment la part turística orientada als esports de neu. Després tenim una part enfocada al món del yatching, referida als iots. Fem fotografia i vídeo de, per exemple, tot el tema de la venda i lloguers  de iots de tota mena, i actualment som presents en el mercat que envolta el Mediterrani. És una part que ja fem des de fa quatre anys més o menys i que complementa tota la resta de projectes que duem a terme. Així i tot, i a tall de resum, et diria que som una productora audiovisual enfocada sobretot en la publicitat. 

–I quin diria que és el més demandat pels clients?
–Nosaltres intentem oferir la millor qualitat possible, sempre anant més enllà i superant-nos. Als nostres clients el que els agrada és que els puguis arribar a sorprendre i el que més ens demanen és contingut publicitari com espots, contingut per a xarxes socials amb certa continuïtat i qualitat, agències de publicitat que volen que posem imatge a les seves idees... Ens agrada poder treballar amb clients que disposin de cert pressupost per destinar en la seva imatge, a més d’un cert marge per poder produir campanyes qualitatives. Al final, influeixen molts factors en una peça audiovisual per a un anunci: el càsting de models, la música que utilitzaràs, la veu en off, temes relacionats amb drets d’imatge i intel·lectuals... Segons van creixent els projectes, creixen també les expectatives i els pressupostos.

–Quin és el projecte que recorden amb més estima?
–Tenim moltíssims records molt bons i grans experiències que hem viscut junts des que ens vam conèixer, ja fa gairebé deu anys. És cert que des que hem integrat el mercat del yachting hem tingut oportunitats d’estar en vaixells excepcionals i treballar en llocs idíl·lics, sigui per sobre l’aigua o per sota. També hem estat presents en moments importants a Andorra, tant en grans esdeveniments esportius com en altres situacions històriques que sempre recordarem.

–Suposo que també hauran dit que no a algunes peticions. És difícil dir que no quan acabes de començar?
–És una decisió molt difícil. No dius que no a un client al principi, a no ser que tinguis un altre projecte que impedeixi fer aquesta petició. Amb el temps, et vas especialitzant i tampoc pots assumir totes les feines, per això és important tenir una direcció clara i orientar-te cap a aquells projectes que més t’interessen.

–Alguns dels seus encàrrecs els fan amb drons. Com és treballar amb aquest tipus d’eines? 
–L’aparició dels drons ha sigut una de les eines més revolucionàries dels darrers anys, ja que aquest punt de vista aeri estava reservat a projectes més grans i que es podien permetre un helicòpter. Podem dir que els drons han democratitzat aquesta tipologia d’imatges, pel fet que el seu ús ha esdevingut una necessitat per a quasi tots els projectes. A CITRIC comptem amb dos pilots titulats, les assegurances i permisos per poder oferir aquest servei als nostres clients, així com una flota variada per poder adaptar-nos a tota mena de projectes. Treballar amb drons és una de les maneres més gratificants de fer la nostra feina, ja que ens ofereix un llibertat de moviment i una  creativitat molt més elevada que amb càmera en mà. Des del cel tot és més atractiu, és un punt de vista relativament nou i amb molts bons resultats per storytelling.

–Com és el procés des del moment de l’encàrrec fins al seu lliurament?
–S’ha de dir que cada projecte és diferent i necessita un tractament únic. Tot i això, sí que podem dir que hi ha dos tipus de projectes. En el primer el client ens demana fotos o vídeos, però no sap com encarar aquesta necessitat, així que des de CITRIC oferim la part de productora  i tota la creativitat prèvia per poder conceptualitzar el projecte i assolir els objectius dels clients. En el segon cas, el projecte ens ve per agència de publicitat, on la nostra feina és purament tècnica amb una aportació artística enfocada a la realització i no en el concepte.

–I a partir d’aquí?
–Comencem per la preproducció, on preparem totes les necessitats del projecte, com el càsting, buscar les localitzacions (scouting), L’ART (atrezzo), la logística de tot plegat... Després ja passaríem a la producció, que és la part que més ens agrada. Aquest procés és on s’executa tota la feina ja feta i on podem deixar parlar la nostra creativitat audiovisual, a més de treure  a passeig tots els nostres gadgets, càmeres, drons... estem com nens petits en un parc d’atraccions, cada vegada que girem el cap veiem una nova imatge per fer. Per cert, si ens sentiu dir «BIMMM!» és que hem fet un plànol molt bo! Tot seguit, arribaria el tema de la postproducció, que és el procés que ho tanca tot. Són hores passades en companyia d’una pantalla, on la màgia dels softwares i coneixements tècnics en fan un, però com sempre hi ha un però... La música! Escollir la música és una agonia! Són hores i hores per trobar aquella cançó que fa que tota la feina feta s’elevi a la perfecció. I per acabar, l’entrega final, el moment on un dubta de si estarà bé tot el que ha fet, si entregarem a temps... un estrès bàsicament. Però com tot a la vida, la feina feta amb ganes i dedicació generalment aporta bons resultats. També s’ha de dir que és la millor part, ja que és quan el client veu tot allò que s’ha fet per realitzar el que tant volia.

–És un mercat complicat Andorra?
–És un mercat petit, com també ho és el país. Té molt potencial i s’ha de desenvolupar, però cada vegada s’està professionalitzant més. L’objectiu que tenim tots els que treballem aquí és que aquest mercat arribi als nivells de qualitat que es requereixen, però encara hi ha molta feina a fer. Això sí, encara que sigui un mercat petit és molt dinàmic i avui dia tothom necessita comunicar-se de manera digital, sigui en vídeo o en fotografia, per tant s’ha disparat una miqueta. 

–Vol dir que calen més recursos en l’audiovisual al país?
–Hi ha una part d’aquest món que és la part audiovisual enfocada al cinema en la qual nosaltres no ens dediquem, ja que és molt difícil viure d’ella i nosaltres invertim el nostre temps en la part que sí que ens dona per a fer-ho. Per això crec que, en aquest sentit, Govern o les institucions haurien de fer que la quota d’autònoms fos més flexible i adaptada a les tipologies de les empreses, al nivell de facturació i al benefici final que s’acaba obtenint. Al principi costa una mica llençar-se al mercat amb aquest tipus d’activitat i les retribucions que es «demanen». Després podria haver-hi també més infraestructures en què exercir estudis més grans, les quals fossin publicoprivades i no només privades, per facilitar el desenvolupament de les tasques. 

–Com es diferencien de la competència?
–És difícil d’avaluar una competència directa en el nostre sector, ja que parteix d’un punt de vista molt subjectiu com és l’artístic. En primer lloc, et diferencies amb la teva pròpia creativitat. CITRIC té la seva signatura, un estil propi que anem cultivant dia a dia. El que sí mirem de tenir sempre present és que l’empresa es mantingui al dia en la innovació i creativitat, i utilitzar l’última tecnologia per oferir productes al més alt nivell. Ens esforcem a oferir el servei adequat a cada tipus de client, saber veure el que necessita, fer-lo partícip del desenvolupament creatiu... Finalment, i no menys rellevant, podem aportar la nostra experiència en aquest sector. Això fa que els clients potencials confiïn en el nostre producte i ens donin l’oportunitat de desenvolupar nous projectes i continuar gaudint de la nostra feina.

–Comentava que aquí és difícil viure del cinema. No es veuen doncs en aquest món?
–No ens tanquem a res la veritat, però si et vols especialitzar en un sector és millor no distreure’t. Ens agrada molt la part del cinema, però molt hauria de canviar el panorama perquè canviéssim el rumb de la nostra empresa i dedicar-nos només a ell. La nostra posició és concentrar-nos molt en la imatge publicitària i la imatge comercial de qualitat, que no significa que no pugui ser una imatge creativa, i intentar anar el més enllà possible. 

–Em pot fer un espòiler sobre algun dels seus pròxims treballs?
–Estem molt vinculats amb el món de la neu a Andorra i continuarem donant-ho tot per poder sumar-nos als projectes de futur del nostre país, oferint les millors imatges possibles i mantenint l’essència de la nostra productora sempre.

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT