Claudia Simón Estudiant del Máster d’Educació de la UdA
«Treballar amb infants és molt gratificant»
Clàudia Simón, estudiant del Màster d’Educació a la Universitat d’Andorra, va desenvolupar el seu treball de final de Bàtxelor al Col·legi Sant Ermengol, durant el curs passat. El projecte era crear l’ambient d’aprenentatge de llum i color pels alumnes d’infantil de quatre anys del centre. Aquest any, el col·legi Sant Ermengol ha convidat a les estudiants que van realitzar diferents TFB i docents de l’UdA a veure com han dut a terme les propostes que van fer al centre. També se’ls ha explicat com ho han acceptat els alumnes i les famílies d’aquests. Un exemple de com els centres educatius, estudiants i la Universitat formen un vincle per a millorar l’educació del país.
–Com es treballa a l’UdA?
–La manera que té l’UdA d’educar als seus alumnes és a través del treball per projectes, és a dir, sense plantejar un repte o una problemàtica real i l’hem de resoldre a partir de tots els coneixements que ens proporcionen els seminaris. A més, a partir del segon curs de Bàtxelor, aquests reptes també estan convidats amb les estades formatives a les escoles. D’aquesta manera, podem dur a terme els projectes d’una manera pràctica i realista als centres escolars.
–Com va començar el seu projecte al Sant Ermengol?
–El meu projecte al col·legi Sant Ermengol va començar, quan el curs passat diferents centres i empreses van venir a l’UdA a explicar-nos les millores que volien fer en els seus centres o empreses. Una de les millores que volia fer el col·legi Sant Ermengol era fer canvis en la seva metodologia educativa per a oferir una millor experiència educativa als alumnes del centre desenvolupant els ambients d’aprenentatge a les aules d’infantil amb alumnes de quatre anys.
–Quines possibles millores va detectar i com les van resoldre?
–Realment, no és que detectés alguna millora i la vaig resoldre, sinó que més bé va ser un APS (Aprenentatge Per Servei), és a dir, se’ns presenta una demanda a fer i l’hem de resoldre. El que jo vaig proposar va ser un espai, en aquest cas una aula, on crear l’ambient de llum i color, amb els materials que hauria de tenir la classe i diferents activitats a realitzar en aquest ambient. Per a fer-ho em vaig basar en referents pedagògics i un centre educatiu andorrà que treballa per racons per veure realment com es desenvolupen els infants en aquest ambient.
–Quina reacció va rebre per part dels nens i nenes? I per part dels professors?
– Personalment, no he vist la reacció directa dels alumnes, però la directora del Col·legi Sant Ermengol, la senyora Pascual, em va dir que als nens i nenes i a les famílies els havia agradat molt l’ambient de llum i color, que experimenta molt amb els materials que tenia l’ambient i que pensaven anar-lo millorant. Segons la cap d’Estudis i la professora del centre que va estar també amb mi per a fer el Treball Final de Bàtxelor els ha agradat molt i les propostes d’activitats han sigut molt interessants perquè a més són transversals. És a dir, que alhora que els alumnes aprenen sobre els colors, estan aprenent sobre formes geomètriques o a escriure el seu nom.
–Què els diria als joves que s’estan plantejant enfocar el seu futur professional en el camp de l’educació?
–Els diria que tot i que sigui un tòpic, és la realitat, han de tenir vocació en aquest camp, perquè si no, acabes frustrat i pagant-ho amb els alumnes. És molt gratificant treballar amb infants, ja que t’aporten molta alegria i també aprens d’ells i dels docents que t’acompanyen en el procés de pràctiques. També és molt important conèixer diferents centres del país per a conèixer com es treballa i s’ensenya en cada un d’ells. A mi m’ha permès conèixer el gran treball que fan els docents pels alumnes i remarcar la idea que tenia ja d’abans: m’encanta ensenyar als alumnes i veure com a poc a poc van aprenent i es van formant sobre el dia a dia.