PUBLICITAT

Albert Gomà Sala Fundador de Vital Pirineus

«Vital s’inspira en la cultura pastoral dels Pirineus»

Per Alex Montero Carrer

Albert Gomà Salas.
Albert Gomà Salas.

Emprenedor d’Andorra i membre fundador de Concòrdia i de Desperta Laurèdia, Albert Gomà Sala és també el creador de Vital Pirineus, una marca que li permet manifestar les seves inquietuds per un model de vida i de país més sostenible. A més, també està al capdavant de la consultora d’innovació Social Innova.
 
–D’on neix una proposta tan diferencial com Vital Pirineus?
–Neix de la inquietud per a donar valor a la identitat i la cultura del Pirineu, ja que des de sempre he pensat que s’hauria de posar més en valor elements culturals propis i els materials autòctons que tenim aquí. Per a nosaltres, Vital Pirineus és un projecte que expressa la cultura ancestral dels Pirineus elaborant productes austers, bells i responsables amb el territori i la història del lloc utilitzant fibres naturals i materials com la llana, el lli i la fusta.

–Quants membres treballen a l’equip actualment? 
–Som una desena de col·laboradors i col·laboradores, els quals ja fa quatre anys que treballem en el projecte. Tots nosaltres som o bé artesans de la llana o bé costureres i artistes. També col·laborem amb una trentena de famílies andorranes i de l’Alt Urgell, les quals fan l’esforç de preservar un petit ramat d’ovelles barbarines. L’ovella barbarina és la «rouge du roussillon», una raça tradicional a Andorra des del segle XIX. 

–Com és el procés d’elaboració dels seus productes? 
–Nosaltres elaborem els nostres teixits a través dels processos de major qualitat. Tot el procés es fa al nord de la península Ibèrica, des de la recol·lecta de llana, rentat i teixit fins a la costura, alhora que recuperem la llana d’Andorra. Al nostre taller de costura elaborem les nostres peces tant a mà com artesanalment. 

–I quins són aquests productes? 
–Amb la llana i les pells de xai d’Andorra elaborem coixins, capes, ponxos o sarrons de pastor. De tots aquests, et diria que el «tapaboques» o la manta dels pastors, que és una icona, és el més demandat a escala local. Pel que fa a l’àmbit internacional, el que atreu més és el sarró del pastor.

–En què s’inspiren a l’hora de portar a terme les seves creacions?
–Vital s’inspira en la cultura pastoral dels Pirineus, on els materials, els colors, l’estètica i els patrons vinculats a la muntanya són l’eix central. Durant segles, els pastors de muntanya han fet artesanalment els seus objectes a partir de les característiques dels paisatges. Volem elevar una rica cultura centrada en els animals, els materials naturals i els ritmes i matisos de les estacions.

–Costa tirar endavant un negoci així a Andorra?
–Encara que la duana andorrana està disposada a ajudar, tenim un sobreafegit administratiu i econòmic, i per tant hi ha dificultat per a trobar mà d’obra i proveïdors. La resta són avantatges. El departament d’agricultura, els comuns, Andorra Business, el departament de recerca o els ramaders d’Andorra sempre estan disposats a col·laborar. Finalment, al mercat andorrà amb els residents, els professionals de l’interiorisme, l’hoteleria i els turistes té molta demanda dels nostres productes.

–Com ha estat la rebuda per part del públic a la seva proposta?
–Estem molt contents. Tenim una excel·lent comunitat de clients i clientes que s’identifiquen amb els nostres valors. A més, exportem a diversos mercats tant d’aquí Andorra com de Catalunya i de la resta d’Espanya, així com altres països europeus com França i Bèlgica. També ens estem movent cap a països anglosaxons com els Estats Units i Austràlia, així que estem molt feliços amb la rebuda. H

PUBLICITAT
PUBLICITAT