Meritxell García Mestra i fundadora d’atenea espai
«Treballar la creativitat és un dels pilars del centre»
Meritxell García és mestra d’infantil i primària des de fa més de deu anys. A més, també va cursar un màster en intel·ligència emocional a les organitzacions. Fins avui dia ha estat mestra eventual en diverses escoles d’Andorra, un fet que l’ha permès guanyar molta experiència i confiança tant en l’àmbit professional com personal.
–Com va néixer Atenea Espai?
–Volia crear un lloc on els infants vinguessin contents i amb il·lusió per aprendre tot allò que a l’escola els hi costa i, després de donar-li moltes voltes per a diferenciar-nos de les propostes que hi havia al país, vaig comprovar que crear un nou espai amb una filosofia diferent és arriscat i gens fàcil per a donar-se a conèixer. La manera de fer-ho va ser a través del joc i creant material manipulatiu propi i personalitzat, així com per exemple utilitzant jocs de taula per a treballar la lògica matemàtica, l’expressió oral i escrita, etc. En definitiva, tot allò que per manca de temps, recursos o formacions no sempre es pot fer dins d’una aula. Per a nosaltres, aprendre a través del joc és un dels pilars d’aquest centre, així com treballar la creativitat dels infants i la gestió emocional. També és cert que tot això és possible perquè tenim un màxim de sis alumnes per grup en les classes. Això és un luxe.
–Quins serveis oferiu en el vostre centre?
–Per al moment hem ofert extraescolars, tant a escoles fent tallers als migdies com al nostre centre les tardes. També fem classes d’aprenentatge i tallers emocionals i creatius, per a infants d’entre 3 i 12 anys. De cara al curs vinent, però, hi haurà canvis tant en serveis que oferirem com en grups d’edat.
–A les xarxes socials explica que també feu tallers i workshops. Com els organitzeu i de quines temàtiques?
–Concretem amb tres mesos d’avançament quins workshops realitzarem, segons el que veiem que ens demanen els pares o que creiem que pugui cridar l’atenció als infants pels seus interessos i grups d’edat. A vegades en repetim algun si ha tingut molt èxit, com per exemple la gimcana amb temàtica de Mario Bros o les proves scape room de temàtica Harry Potter. Els workshops estan pensats per a passar una gran estona sense deixar de treballar les funcions executives, com són la memòria visual, l’autoregulació, la velocitat de processament, etc. Al final, els veiem com a adults o pares que s’ho estan passant bé i que «juguen», però en realitat és molt més que tot això. Hi ha tot un aprenentatge darrere. Sempre intentem innovar, veure quins són els centres d’interés dels infants i de les famílies i proposar noves idees. De fet, pel curs vinent ja tenim gairebé el calendari anual pensat i repartit quant a workshops. Hi haurà moltes novetats i alguna col·laboració!
–Quin diria que és l’objectiu principal del centre?
–Acompanyar als infants i a les famílies en un aprenentatge significatiu i manipulatiu, on es treballin i potenciïn les capacitats cognitives de cada alumne.
–Quines tècniques utilitzen per a ajudar als nens?
–Treballem per projectes i interessos propis. El treball per projectes és una opció metodològica que pretén fomentar entre els alumnes un tipus diferent d’aprenentatge moltmés vivencial.
–Aquestes tècniques estan adaptades a les necessitats de cada nen?
–Sí, és el bo de treballar amb grups reduïts i de ser mestres i professionals del món de l’educació, ja que això es pot fer perfectament quan hi ha una bona formació al darrere. De fet, sovint al principi ens confonien amb un esplai o una acadèmia, quan no som cap dels dos.
–Com aconseguiu que els nens desenvolupin les seves habilitats i emocions?
–A través de dinàmiques en grup, els infants treballen la identificació i posteriorment la gestió emocional, ja sigui per a la literatura infantil i casos pràctics o jocs de rol.