Tristan Zandaza Responsable del departament d’administració i comptabilitat de Toyota
«Toyota és una manera de fer i de pensar»
Tristan Zandaza és responsable del departament d’Administració i Comptabilitat al Concessionari de Toyota Motors situat a Escaldes-Engordany. Fa gairebé 15 anys que treballa dins de la marca ocupant la responsabilitat del despatx.
–Com ha evolucionat la venda de cotxes després de la pandèmia de la Covid-19?
–Després de la pandèmia, hi ha hagut un gran boom, generalitzat a moltes marques. Com en altres sectors comercials també. El que sí que veiem és que des de fa un o dos anys enrere, l’estil de venda ha hagut de canviar en relació a l’aprovisionament de les matèries primes. I, a més a més, el fet que no s’aconseguia o no volen que tinguem un estoc molt gran de vehicles, sinó que tinguem els vehicles justos o acurats a la demanda que tenim. Avui en dia no es pot encomanar un cotxe si no hi ha un client final al darrere.
–Com veu Toyota el seu impacte en el mercat andorrà? Se senten còmodes?
–Toyota és una marca d’una gran notorietat. És veritat que és el primer fabricant del món, no hem de descartar això. És un producte que, per a Andorra, és molt valorable, és polivalent. Cobreix moltíssimes necessitats en regla general, sobretot amb les transmissions integrals, i sempre ha sigut una referència. Ja se sap que les institucions públiques tenen molts vehicles d’aquesta marca. Tenim clients molt fidels a Toyota, que han obtingut molt bons resultats. Sí que és veritat que tenim un parc relativament gran, i no hem d’oblidar tampoc que tenim una competència, altres marques que també fan molt bons productes. A més, el boca-orella sempre ens ha ajudat. I ara, amb la hibridació dels vehicles, hem fet molta publicitat. Vam començar amb el Prius 1 al 1995 o 1997 fins ara. D’aqui cinc o vuit anys, la immensa majoria del parc Toyota serà híbrid, híbrid recarregable o elèctric. Aquesta és l’aposta pel futur que fa la marca, tot i que no hem de descartar les altres energies. La filosofia de Toyota és proveir un vehicle per a cada tipus d’ús i per a cada tipus de client. Sigui electrificat, amb hibridació i recarregable, o altres fonts d’energia, com podria ser l’hidrogen.
–Quin diria vostè que és el principal tipus de cotxe que busca el client andorrà?
–Ara per ara, el que més es compra o busca és hibridació, almenys a casa nostra. És la conjugació més pràctica en un vehicle de baix consum que dona una autonomia notable on no hi ha diverses complicacions. Sabent que les variants híbrides en si pateixen pels canvis de temperatura i no es té mai el mateix rendiment. I també s’ha de saber que va molt en funció de l’estil de conducció de cadascun. Per exemple, un Yaris Cross, que és el que més es veu, i consumeix de mitjana 5,1 litres, però tenim clients que han arribat al 6, i d’altres que arribaran al 5, o una mica menys. Són vehicles que no consumeixen, que tenen una eficiència molt notable. Quan es compra un híbrid d’aquest tipus, sabem que no hi ha problemes. Només ens hem de dedicar a emplenar el depòsit i tota la resta ho gestiona el cotxe sol.
–Parli’ns del Toyota Supra, com és?
–El Supra és un vehicle que ja ha existit en la història de Toyota. Ha sigut fruit d’una aliança tecnològica amb BMW, en la qual han aportat el motor i el canvi (de marxes). Han volgut aplicar la filosofia de cotxe esportiu de Toyota. Ja que la marca ha continuat apostant pels esports automobilístics, havien de fer una secció esportiva, Gazoo Racing, i mitjançant aquesta, tenen el GR 85, que es comercialitza encara, i el Supra. Aquest és el coupé esportiu per excel·lència de Toyota, en el qual, volem encara demostrar que, tot i fer vehicles híbrids, oferim vehicles esportius.
–Què significa Toyota per a vostè?
–Toyota és una manera de fer i de pensar. Nosaltres cuidem dels clients com si fóssim nosaltres mateixos. Amb la filosofia de la qualitat i d’apropar-se al client el màxim possible i intentar cuidar de les seves necessitats. Perquè no volem un client d’un dia, volem un client de llarga durada, crear un lligam.