PUBLICITAT

Raimon Costas CEO i fundador de Venko Sports

«El fracàs és la clau per arribar a ser un campió, és el que et fa superar-te»

Per Natàlia Mena

El Raimon Costas jugant a futbol.
El Raimon Costas jugant a futbol.

Venko Sports, l’única agència especialitzada exclusivament en màrqueting esportiu del país, presenta aquest projecte empresarial del qual n’està molt orgullós i que espera consolidar per convertir-se en un referent corporatiu en el món de l’esport. La seva cartera d’atletes professionals creix dia a dia, i es mostra confiat en el fet que el seu tractament altament personalitzat, a diferència de les grans multinacionals, serà el factor clau que marcarà l’avantatge competitiu. Com a futbolista semiprofessional, Ramon Costas, CEO i fundador de Venko Sports, coneix molt bé quines són les necessitats que té un esportista per gestionar la seva carrera i marca personal, per la qual cosa entén perfectament a la vegada que comparteix les seves inquietuds i aspiracions. Molt motivat per aportar idees i estratègies resolutives, Costas busca cobrir un nínxol de mercat en el qual és un expert.

– Vostè procedeix del sector de la banca. Com sorgeix la idea de fundar Venko Sports?
–Durant la pandèmia, vaig fer a França un màster en màrqueting esportiu mentre estava a l’entitat bancària. Allà aquesta formació l’anomenen Alternance, i consisteix en el fet que estàs dues setmanes a l’empresa i una setmana a l’escola. És en aquest moment quan m’adono que a Andorra fa falta una agència professional especialitzada en aquest sector, que a hores d’ara no existeix. Per això vaig creure que era una bona oportunitat per obrir aquest model de negoci al Principat.

–El nom resulta curiós. Té algun significat?
–Sí, vol dir victòria en esperanto, l’idioma universal. En la nostra marca tot té la seva explicació, ja que el llorer del logotip és el símbol que els romans lliuraven els esportistes com a reconeixement de les seves fites en diferents competicions. D’altra banda, els colors negre, daurat i blanc denoten exclusivitat i distinció. Tot està pensat per comunicar quina és la filosofia de la nostra companyia.

–Quins serveis ofereix l’empresa?
–Nosaltres treballem amb els tres cicles esportius, ja sigui abans de la competició, durant i després. Llavors, en aquests tres moments el que fem és establir estratègies de màrqueting que dividim en quatre pilars: 1) el màrqueting esportiu: ens focalitzem en la imatge, dossier o book de presentació, fotografies comercials, els patrocinis, etc.; 2) la comunicació: gestionem les relacions amb la premsa, l’administració de les xarxes socials, pàgines web i altres canals informatius; 3) la tecnologia esportiva: comptem amb la col·laboració d’aliats que ens faciliten un programa basat en un sistema de mesura de l’impacte real de les marques en el sector, sigui en competicions, clubs o esportistes individuals. Avaluem la repercussió que tenen les firmes que patrocinen els esportistes amb un valor econòmic, que permet a les empreses realitzar noves estratègies o mantenir les que estan duent a terme segons l’obtenció d’informes molt elaborats, i el 4) la fiscalitat esportiva: aquesta secció no la tenim in house, sinó que l’oferim externament, i el que fem és actuar com a intermediaris, cooperem amb gent i tenim la capacitat de portar esportistes a Andorra i oferir-los serveis com buscar una casa, obrir un negoci o qualsevol altra necessitat que pugui tenir el client.

–Quants esportistes estan representant actualment?
–Avui dia estem portant prop d’uns 30 esportistes entre professionals, semiprofessionals i amateurs. Toquem diverses verticals d’esports, no només ens centrem en les disciplines que poden ser més populars com el futbol, el bàsquet o el tenis, sinó que estem presents en diverses activitats esportives. Ara mateix, ens trobem en un període de captació amb l’objectiu d’arribar a tenir una cartera d’entre 50 i 100 esportistes.
En aquest sector hi ha moltes multinacionals que tenen la part de representació en la qual compten amb mil o dos mil esportistes en borsa i el top 10 són els que millor tracten i als quals més retorn els donen, mentre que els altres són un número. En canvi, la nostra empresa no pretén abastar un gran nombre d’esportistes, sinó tenir representants de qualitat. No acceptem un esportista qualsevol, volem que estigui implicat en el projecte, que vulgui fer créixer la seva imatge personal, i per tant mirem de ser selectius.

–Per què recomanaria a un esportista contractar una agència de màrqueting?
–Ens hem trobat amb el cas que hi ha esportistes d’elit que ja tenen tot el seu recorregut fet, tenen el seu representant, i probablement la seva agència, però també hi ha molts professionals que no tenen aquests serveis o que encara que tenen representació, no treballen la resta de facetes complementàries. Aquest és l’espai on podem tenir cabuda, és aquí on entrem per oferir els nostres serveis, que realment són atractius per a ells, sobretot a nivell de patrocinadors, xarxes o augment de visibilitat. Els proposem packs fets gairebé a mida en funció de les seves necessitats, i a partir d’aquí realitzem uns estudis, fem anàlisis de mercat i elaborem estratègies prèvies per a continuació implantar-les amb els esportistes o a les institucions esportives.

–Quins perfils són els que treballen habitualment?
–Els d’elit (aquells que tenen sous estratosfèrics i pertanyen a clubs de molt prestigi), els professionals (els que poden viure de l’esport que practiquen), els semiprofessionals (aquests poden rebre alguna petita remuneració, però en moltes ocasions probablement simbòlica i ho han de compaginar amb una feina paral·lela o amb una empresa pròpia), i els amateurs (aquells que ho fan per hobby). Per aquest últim perfil és molt més complicat oferir determinats serveis, tot i així nosaltres no ens tanquem a ajudar-los. En aquest apartat també podríem incloure les joves promeses que fins que no fan el pas a professionals formen part d’aquest col·lectiu.

–Té un cost molt elevat per a ells?
–Sí i no, perquè a la nostra agència com a especialista en aquest sector i vist tot el volum de feina que existeix en aquest àmbit i el ventall de possibilitats que es poden plantejar per potenciar la trajectòria d’un esportista, estem disposats a ajudar-los, però com a contrapartida hem d’obtenir un retorn econòmic; per tant, poden ser serveis costosos, però son 100% de qualitat, perquè el producte és el nostre assessorament, i si valoren la projecció que els podem arribar a donar acaben entenent que al final obtindran un retorn de repercussió i de capital molt més gran del que hagin pogut invertir en l’empresa de màrqueting. Aquesta és una de les coses que intentem explicar molt bé quan ens presentem, perquè es comprengui que pot ser costós al principi, però a llarg termini surt molt a compte. En la part de representació o patrocini els nostres honoraris no resulten tan elevats, perquè anem a comissió, i aquesta va en funció de la quantitat pactada. Hi ha agències multinacionals que tenen un fix mensual de, per exemple, 200 euros, perquè tenen un volum molt elevat d’esportistes, i després arrodoneixen amb el top 10 que són els que realment els donen diners. Nosaltres pretenem tenir un volum assumible per atendre’ls de forma molt més personalitzada i estar per ells. Aquest és un dels principis que ens caracteritza i ens diferencia de la competència.

–És molt difícil convèncer les marques perquè patrocinin?
–A Andorra, ens estem trobant que les marques, no sé si perquè no hi ha prou coneixement, o perquè els pressupostos són ajustats, tenen poca voluntat a l’hora de fer una estratègia de patrocinis per esportistes del país, o fora del Principat per potenciar una determinada firma i promocionar-la. Si obrim fronteres, és molt més fàcil accedir a aquest tipus d’accions, perquè tenen departaments especialitzats que parlen el mateix llenguatge que nosaltres. Aquí, et demanen més informació respecte al portafolis de representats, accedeixen dins la teva xarxa de dades i de la pàgina web, i el que volen saber és quina és la seva influència, quins impactes tenen a les xarxes socials, quins són els pressupostos esportius, etc.

–I amb els esportistes, és difícil convèncer-los de la necessitat dels seus serveis?
–No ho tenen assumit, saben que ho necessiten, i molts sí que és veritat que manifesten que no s’ho poden permetre, però si nosaltres els podem ajudar en alguna altre vessant una mica més econòmica i que a la llarga tindrà un retorn, llavors els plantegem el projecte, i si ens dona el vistiplau, ho tirem endavant. Es tracta d’una aposta de futur per als esportistes.

–Què és el que més li agrada de la feina que fa?
–A part de mantenir un tracte molt personal amb cadascun dels esportistes, la qual cosa em resulta molt gratificant, el que més m’agrada és el fet de poder ajudar-los des del principi o des de la meitat o des del final en el màrqueting esportiu. Per mi això és apassionant.

–Vostè practica algun esport o tan sols es dedica a ser agent esportiu?
–Jugo a futbol com a semiprofessional al Futbol Club Pas de la Casa, a Segona Divisió. També practico altres esports, com l’esquí el busseig i esports de raqueta com el tenis o el pàdel, però aquest és el que millor se’m dona. He tingut la gran sort d’estar en les seleccions nacionals d’Andorra de sub-17 sub-19 i sub-21, i arran d’això vaig estar una temporada a França, però finalment ho vaig deixar per continuar amb els estudis, i ara fa dos anys que he tornat i ho compagino amb la feina. L’any vinent, si tenim l’opció de pujar a Primera Divisió, passaria a ser professional. En el club en el qual estic les coses s’estan fent molt bé, no tenim sous molt desorbitats com els de Primera Divisió que et permeten viure correctament; en el meu cas, ho haig de compatibilitzar amb l’agència.

–Quins projectes té previst posar en marxa en els mesos vinents?
–Tinc pendent de tirar endavant alguns projectes a l’empresa, com per exemple introduir Venko Sports a la plataforma de Twitch per compartir temàtiques esportives amb els mateixos protagonistes, i xerrar amb testimonis molt directes que són els que més arriben a la gent; d’altra banda, vull obrir una àrea motivacional amb psicòlegs que donin suport als esportistes, i a nivell més persona, vull potenciar la meva marca creant un perfil d’influencer esportiu. Crec que hi ha un nínxol de mercat que pot ser interessant on explicar tant als esportistes com a les institucions com els puc ajudar amb tips de com aconseguir determinats objectius dins el món de l’esport.

–A on li agradaria que arribés la seva companyia?
–Evidentment, m’encantaria que creixés, i que a cada vertical esportiva hi hagués una persona al càrrec. Que acabem de potenciar tots els esports, i tenir una cartera de clients en cada disciplina seria l’ideal. No sé si d’aquí a uns anys estarem en aquesta oficina o ens traslladarem a un espai més esportiu, en el qual puguem incloure elements de diferents activitats com una porteria, una cistella, bicicletes, taula de ping-pong, etc., perquè es respiri el que fem a través de les nostres instal·lacions. D’altra banda, aspiro a posicionar la marca en el sector esportiu andorrà, i a què tingui un reconeixement alhora que ajudem al país i que tots els projectes esportius passin per nosaltres. Aquest seria un somni fet realitat. 

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT