PUBLICITAT

Jean Luc Herbert Fotògraf

«Quan em poso a l’altra banda de la càmera, em torno invisible»

Per Carmen Salas

Jean Luc Herbert
Jean Luc Herbert

Jean Luc Herbert és un fotògraf de principis. Un dels importants el comparteix amb Peter Lindbergh a l’hora de fer fotos: no pot existir bellesa sense veritat; després estaria el de la congruència, vinculat amb la seva etapa com a educador social, i que implica l’ajuda a través de l’acceptació. Després d’una llarga trajectòria recolzant famílies, en protecció de menors, i rehabilitació de presos perquè reconnectessin amb ells mateixos com a punt de partida per resoldre els seus problemes, des de fa 11 anys viu a Andorra, on manté una petita consulta, tasca que compatibilitza des de fa set anys amb les classes de fotografia a l’espai de creació La Capsa d’Ordino i l’elaboració de reportatges fotogràfics tant per a empreses com particulars. 
 
–Quin tipus de classes fa?
–Ensenyo fotografia tant a alumnes d’entre 8 i 16 anys com a grups d’adults.
 
–Com s’apropen els joves a la fotografia?
–S’ho prenen molt seriosament. En una època en què tothom creu que sap fer fotos mitjançant la intel·ligència artificial dels seus mòbils, ells són molt creatius, volen marcar la diferència i demostrar que ells sí saben fer bones fotos a partir de la tècnica.
 
–Paral·lelament també té una consultoria on ajudar famílies amb problemes.
–Sí, les ajudo a resoldre diverses problemàtiques que no han pogut solucionar en el circuit estàndard; però no ho faig sol, treballo en coordinació amb les institucions del país, tant a nivell de salut mental com dels comuns. És una xarxa que funciona molt bé.
 
–I encara li queda temps per fer reportatges fotogràfics.
–Sí, tant per a empreses com a particulars. Sempre intento captar l’ànima de la persona, no sé fer-ho d’una altra manera. En aquest àmbit per mi el treball que va fer Peter Lindbergh és tota una referència. Ell deia que no hi ha cap bellesa sense veritat, i és el que jo busco.

–Vostè va començar a fer fotos professionalment als 33 anys. Com ha influït la seva experiència com a educador social en la seva mirada com a fotògraf?
–Òbviament que ha influït, però la meva mirada sempre ha sortit de la idea d’ajudar a la gent. Al primer any de la meva formació, un professor ens va parlar del psiquiatra i psicoanalista Carl Rogers que parlava de la congruència, i em vaig sentir identificat automàticament. És una actitud que implica l’acceptació de l’altre tal com és. 

–I com s’aconsegueix a través de la fotografia?
–Quan vaig treballar a la presó, vaig utilitzar la fotografia com a teràpia per ajudar als interns amb condemnes llargues a recuperar la seva veritat, com si fos un mirall, sense judicis socials.

–Hi ha fotògrafs que no se senten còmodes a l’altra banda. És el seu cas?
–No em costa deixar-me fotografiar, però quan em poso a l’altra banda de la càmera, sento que no existeixo, em torno invisible. 

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT