PUBLICITAT

José Gismero cap de projectes de BMS Consultoria Estratègica by Bomosa

«Els climes de muntanya són més sensibles al canvi climàtic»

Per Lídia López

El José Gismero és enginyer i cap de projectes de BMS Consultoria Estratègica by Bomosa. Va canviar Madrid per Andorra atret per la muntanya i els «compromisos exigents» que el país ha contret en relació amb la reducció d’emissions. 
 
–Quines tasques desenvolupa BMS Consultoria Estratègica?
–Fonamentalment, fem càlculs de petjada de carboni d’organitzacions i administracions públiques. També elaborem plans de reducció d’emissions, aplicant mesures de millora de l’eficiència energètica dels edificis, la implantació d’energies renovables i desenvolupem projectes de mobilitat sostenible. Finalment, fem programes de compensació per a aconseguir la neutralitat carboni.

–Com va ser l’experiència en la darrera networking session de Hive Five?
–A Hive Five es realitzen periòdicament sessions de networking entre els diferents coworkers, on compartim experiències i detectem oportunitats de negoci. En la darrera sessió, vam comptar amb la presència d’altres empreses i del director de l’Oficina de l’Energia i del Canvi Climàtic d’Andorra, Carles Miquel, que va explicar el funcionament del mercat nacional de compensació d’emissions. Va ser una jornada molt enriquidora.

–Creu que es poden establir llaços amb l’Administració per col·laborar en l’estratègia de lluita contra el canvi climàtic?
–La transició cap a una economia neutra en carboni és molt complexa i tots els agents han de col·laborar: empreses, individus, i per descomptat, les administracions públiques. El Govern i els comuns han de continuar treballant per desenvolupar polítiques i mesures concretes per reduir les emissions de gasos d’efecte d’hivernacle i donar exemple als ciutadans. També és important desenvolupar la col·laboració públicoprivada per incrementar la inversió i aconseguir els objectius de neutralitat carboni per l’any 2050.

–El transport és una de les principals fonts d’emissions. Què pot fer Andorra per dependre menys del cotxe i reduir-ne l’impacte?
–A Andorra hi ha un ús intensiu del vehicle privat que contribueix en gran manera a les emissions de gasos d’efecte d’hivernacle del país. El transport intern és el responsable del 13% del total d’emissions. Hem d’intentar reduir els desplaçaments amb vehicle privat i prioritzar altres mitjans de transport compartits o els desplaçaments a peu.

– Quins seran els principals efectes del canvi climàtic en un país com Andorra?
–Està demostrat que els climes de muntanya són més sensibles al canvi climàtic. Als Pirineus, i en concret a Andorra, les últimes dècades s’han reduït les precipitacions, la temperatura mitjana està augmentant, i cada vegada són més freqüent els fenòmens naturals extrems. Tot això suposa una amenaça per a l’ecosistema i la biodiversitat local. A més, el canvi climàtic implica que cada any s’hagi de produir més neu de cultiu per les estacions d’esquí amb la consegüent despesa d’aigua i d’energia que suposen, i de les emissions de CO2 i altres gasos d’efecte d’hivernacle.

PUBLICITAT
PUBLICITAT