PUBLICITAT

Ignacio Perea Director d’Inversions de Vall Banc

«La Covid-19 ha posat una catifa vermella per a les inversions vinculades amb la sostenibilitat»

Per Carmen Salas

Ignacio Perea és des del passat mes d’octubre el nou director d’Inversions de Vall Banc. La seva incorporació coincideix amb la ferma aposta que el banc vol fer cap a models d’inversió sostenible. Perea compta amb més de 20 anys d’experiència en la gestió d’actiu i anàlisi de riscos i té una clara visió sobre on es troba el futur del sector financer. El PERIÒDIC ha parlat amb ell sobre aquests nous models d’inversió que passen per invertir de manera responsable.

Vostè s'ha incorporat per reforçar l'àrea d'inversió de Vall Banc, més concretament per liderar l'adaptació a el nou marc regulador internacional. Quins són els canvis que s'han de realitzar?

L’entrada en vigor del nou marc regulatori internacional implica una sèrie de canvis no només a Vall Banc, sinó a tot el sector, així com altres orientats cap a una major claredat del tipus de serveis que es fan quan s’assessora o es delega la gestió; i també implica uns elements de transparència; s’està fent aquest esforç, però el nivell d’exigència d’Europa és molt elevat, sobretot en termes de despeses que se’ls aplica als clients. Vall Banc ja està treballant en la incorporació a la seva oferta d’aquesta manera de pensar i de tots els elements vinculats a la sostenibilitat.

A què es refereix?

Doncs a que la sostenibilitat no només té a veure amb el medi ambient, sinó amb elements so­cials i de bon govern corporatiu. Té implicacions des de la igualtat de gènere o la inclusió de persones discapacitades. Nosaltres seguim el principi del desenvolupament sostenible, que vol dir que s’estableix un contracte intergeneracional en el qual es vol que les futures generacions tinguin opció a les mateixes oportunitats que nosaltres des del punt de vista laboral i social, entre d’altres.

Entenc, per tant que la seva arribada a Vall Banc no ha estat casual i que el banc vol apostar per aquest tipus d’inversions.

Absolutament. No volem que sigui un tema de màrqueting. Busquem la seva incorporació a tot el nostre procés d’inversions de manera rigorosa i seguint estàndards europeus. Tenim eines que ens permeten mesurar la seva aplicació, i també apostem per la formació. En aquest sentit, estem en mig d’un procés de certificació de tot l’equip de gestió i probablement l’ampliarem inclús a elements de l’equip comercial. Estem treballant per tenir un llenguatge comú dins de l’empresa. En aquest sentit, la meva presència no es casual. El 10 de març entrarà en vigor la primera onada normativa, sobretot a Europa, i tot i que Andorra no està afectada directament per la zona euro, nosaltres aspirem a complir les millors pràctiques i no esperar a que ens obliguin a fer-ho.

Com està aplicant Vall Banc aquests canvis?

A més de pensar en nous productes, estem revisant els que ja tenim per adaptar-los i incorporar-los nous atributs. Ara, no només mirem els criteris pròpiament financers, sinó que comptem amb una eina per mesurar qualificacions de sostenibilitat: ambientals, socials i de bon govern corporatiu. Busquem millors pràctiques en els models de negoci, per exemple, estem mesurant la petjada de carboni per saber quines són les emissions de CO2 de les empreses en les quals invertim i estem finançant. La nostra idea és de mica en mica incorporar una altra sèrie de mètriques, a més de les de rendibilitat, com per exemple la gestió hídrica o el tractament de residus. D’aquesta manera, podem donar als nostres clients una visió més àmplia i integral de quan inverteix, que també té una sèrie de conseqüències que van més enllà. Volem que es tracti d’una experiència de sostenibilitat.

Vall Banc també aplica en el seu funcionament aquests criteris de sostenibilitat?

Sí. Precisament estem organitzant un grup de treball intern per aplicar de manera transversal tots aquests conceptes. Una part de l’equip de gestió és nou i ens trobem a la fase inicial però estem tots força alineats en què és un element fonamental, no només per a la nostra oferta de productes, sinó pel que fa a la nostra manera de funcionar en el nostre dia a dia.

Els inversors estan conscienciats respecte a aquesta nova manera d’invertir o encara cal fer una mica de pedagogia?

S’ha de diferenciar entre l’inversor institucional, que ja està molt conscienciat, i l’inversor minoritari. Dels primers, tenim alguns clients que ja ens ho comencen a demanar; quant a l’inversor minorista, pot tenir una sensibilitat vers aquests temes, però no és conscient que pot invertir-hi. En aquest sentit, hem de fer divulgació sobre temes com la petjada de carboni, l’economia circular o l’Agenda 2030; i també s’hauria de distingir entre sostenible i solidari. El nostre mandat principal és fer guanyar diners als nostres clients. La solidaritat és un element fonamental però els nos­tres clients estan més centrats en aplicar un sistema que pugui im­pactar positivament sense que això suposi sacrificar la rendibilitat.

Vostè compta amb més de 20 anys d’experiència al sector financer internacional i ara acaba de començar a l’andorrà. Quina situació s’ha trobat vers la sostenibilitat?

M’he trobat una situació molt interessant, perquè Andorra, com a país, té una sensibilitat molt gran vers la sostenibilitat; i pel que fa al sector financer, potser ha estat molt enfocat a la responsabilitat social corporativa (Vall Banc també fa la seva aportació en aquest sentit), però crec que hem de canviar els processos d’inversió en línia amb el que estem veient en d’altres països europeus com ara França, Alemanya o els països escandinaus. Hem de ser més ambiciosos i Vall Banc ja està en el camí. De fet, és firmant dels principis d’inversió sostenibles de Nacions Unides. Hem d’incidir en la divulgació per ajudar a educar als nostres clients, però creiem que cal treballar molt dur per aconseguir la nostra meta.

Quins son els sectors on s’ha notat més aquest canvi de tendència?

Potser on s’està notant molt més és en tot allò vinculat amb l’energia. En aquest sentit, s’està anant molt ràpid. També a les noves tecnologies, el món de la moda sostenible, o les empreses del món de l’alimentació, que estan molt preocupades per la gestió adequada de l’aigua. S’està notant en tots els sectors, perquè al final es tracta d’una demanda social. La sensibilitat dels ciutadans està empenyent a les marques a posar-se les piles en un munt d’aspectes més enllà dels elements transaccionals.

Des que va començar a especialitzar-se en sostenibilitat, quina valoració fa de com ha canviat el sector financer?

Quan comences a investigar t’adones que la sostenibilitat t’aporta un millor anàlisi dels riscos que quan mires només el compte de resultats, ja que veus altres elements com pot ser el risc reputacional. També ha canviat molt la percepció dels inversors minoritaris que ara estan més interessats. I un altre element molt important ha estat l’efecte de la Covid-19, que ha fet que la preocupació ambiental se centri en la salut i els col·lectius més vulnerables. Ens ha humanitzat i això ha posat una catifa vermella per a tot el que siguin productes i inversions vinculades a la sostenibilitat.

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT