PUBLICITAT

Anna Riberaygua propietària de la llibreria La Puça

«A Andorra s'ha de potenciar el petit comerç, és més identitari»

Per Carmen Salas

Anna Riberaygua
Anna Riberaygua

La llibreria La Puça fa 36 anys que va obrir les seves portes, i amb el pas del temps s’ha convertit en un referent literari i cultural del país, primer al local del carrer de la Vall i des de fa un any i mig al carrer Llacuna. Sempre al centre històric de la capital andorrana. El que no ha canviat en tots aquests anys és l’esperit d’oferir als seus clients quelcom que va més enllà de la venda de llibres: el coneixement, la professionalitat i l’estima per les editorials tant petites com el seu nom.

 

Per què van decidir obrir una llibreria?

En aquella època a Andorra només hi havia una llibreria, La Llibreria, que portaven uns amics, i com a nosaltres (al Pere Miquel, a la Maria i a mi) sempre ens han agradat molt els llibres, van decidir obrir-ne la segona, on podien promocionar els llibres que més ens interessaven, els d’autors locals del Pirineu.

I d’on ve el nom?

Primer de tot, del lloc on va néixer, un espai molt petitet, però hi ha d’altres raons: la vinculació amb lemarché aux puces francès, on es venen coses reciclades; que en aquella època la puça fes referència a un xip informàtic, un element amb connotacions de futur. I per descomptat, per l’animal; això que salti d’un cantó a un altre ens va plaure molt. Posar-li aquest nom va ser com una declaració de principis: érem petits i volíem ser petits.

Moltes coses han canviat des de llavors, quina valoració fa després de tants anys?

En aquests 36 anys, han canviat moltes coses i no només al país, sinó a tot el món. La venda de llibres s’ha convertit en una gran indústria, les millores tecnològiques han permès passar d’un únic format (paper) a tenir més opcions. Però també ha portat el ressorgiment de les petites editorials, i han aparegut les autoedicions. I justament ara, amb la pandèmia, estem vivint una situació que fa trenta anys ningú s’hauria imaginat. Hem tornat a adonar-nos de la importància de les coses petites, d’allò intangible que pot oferir el comerç petit. És una idea en la qual nosaltres sempre hem cregut i ens hem vist reforçats.

L’esperit, per tant, continua sent el mateix.

Sí, encara que tenim les novetats, els nostre objectiu se centra en la venda de llibres d’editorials petites, llibres infantils, i llibres especialitzats del Pirineu, sense deixar-nos limitar per les fronteres. A més, considerem la divulgació part de la nostra feina, i fem presentacions, xerrades o algun curs, com ara un d’escriptura xinesa fa dos anys.

Considera que els petits comerços esta rebent el suport necessari a nivell institucional per poder tirar endavant?

La crisi de la Covid-19 ens ha de fer replantejar el model econòmic d’aquest país que depèn només del monocultiu turístic i de compres que converteix Andorra en un gran supermercat. El que s’hauria de fer es diversificar l’economia i potenciar el petit comerç, que és el futur perquè és identitari. No pot ser que es pensi que el futur passa perquè cada cop passi més gent per la frontera del nord i del sud.

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT