CARLES ARGEMÍ Consultor en Màrqueting digital internacional
“No sol ser ràpid muntar una botiga online”
Carles Argemí és consultor en Màrqueting digital internacional i estratègia, emprenedor sector online i professor universitari de màrqueting digital a l'EUNCET (UPC). Fa uns dies va oferir una conferència convidat per Actua sobre iniciatives per als negocis en època de confinament.
-Manté que les empreses poden treure profit d’aquest període de confinament. Com?
-És evident que dependrà del sector i de la situació de cadascuna de les empreses, però és cert que aquelles que aprofitin correctament el temps per gestionar la tornada a la normalitat tindran més oportunitats. La capacitat d’adaptació, així com la creativitat i la gestió general seran factors claus pel bon esdevenir empresarial i cal que en el confinament comencem a visualitzar i preveure que cal fer.
-Es possible afrontar amb optimisme aquesta crisi?
-No crec que cap empresari ara mateix sigui molt optimista, caldrà també una gran dosis d’energia per afrontar els propers temps. Les empreses hauran d’estar alerta a tots els canvis i pivotar ràpidament, els seus models de negoci i formes de comercialitzar segons les noves normes del joc del mercat. Les estructures més rígides patiran més, pel que recomano aplicar mètodes de les Start Up sovint, com el Lean Start Up, el MVP producte mínim viable; cal errar ràpid i amb el menor cost, i no projectar accions a llarg sino a curt termini.
-Vostè recomana també creativitat...
La creativitat normalment sorgeix més fàcilment en estats d’ànim positius, és per tant més complicat que aflori en temps tan difícils, tot i així la capacitat creativa mundial ha estat molt alta i han sorgit grans iniciatives que poden servir de font d’inspiració per a les empreses i tenint-les com a base millorar-les i adaptar-les als seus negocis. Fer millor el que ja és millor pot ser un dels grans lemes a seguir.
-Moltes empreses troben a faltar més que mai el comerç electrònic...
És fàcil pensar que el comerç electrònic pot ser una gran sortida a la crisis dels comerços físics, però cal anar molt en compte perquè crear un ecommerce no és banal i requereix d’una sèrie de pilars fonamentals per no fracassar i perdre diners i temps. No sol ser ràpid muntar una botiga online i la seva gestió també requereix d’una corba d’aprenentatge que s’adquireix al cap d’un temps.
-Què recomana a les empreses que encara no exploten suficientment aquesta venda?
Jo recomano anar assessorat per un bon professional i aprofitar el confinament per dissenyar l’estratègia i definir entre altres els productes que hi incorporarem, les imatges, com farem la gestió de l’estoc, el lliurament, els mitjans de pagament; factors que no solen ser els mateixos depenent dels països als que anem dirigits.
-Pot un país com Andorra ser una bona plataforma per vendre a tot el món?
I tant que sí!, a Andorra ja destaquen alguns comerços electrònics amb gran èxit i reconeixement global. Crec que a més es treballa en regulacions que el fomentaran. També és important esmentar que, alternativament als productes, es poden muntar comerços electrònics de serveis i d’aquests Andorra pot oferir-ne de molt bons i d’interès internacional, gràcies al conjunt de professionals d el teixit empresarial Andorrà. Hi haurà un abans i un després de la crisi del Covid-19 en el sector online en general i algú aprofitarà l’oportunitat.