Victor Ambor Secretari general del sindicat del taxi
«Estem cansats de continuar donant aquesta imatge pèssima del taxi»
El Victor Ambor és el secretari general de la Unió Sindical del Taxi, creada la passada primavera i adscrita a la branca sindical de l’USdA. Durant l’entrevista exposa els problemes que travessa el sector i les principals necessitats que urgeixen per millorar la qualitat del servei.
–Amb quin esperit va néixer la Unió Sindical del Taxi?
–Ens vam agrupar i vam decidir muntar això per tenir una mica més de força i de veu de cara al Govern.
–Ja hi havia, però, dues associacions del taxi a Andorra...
–Sí, n’hi ha dues. Però no les han escoltat o bé no fiquen la mà que han de ficar.
– Parla de tenir més força però no tot el sector va a l’una...
–No, de fet estem dividits. Llavors el que volem aconseguir en el diàleg amb el Govern és unificar tot per donar un servei de qualitat al país. Per exemple, ara mateix truquem a un taxi de Soldeu i truquen a ATA. I ATA pot ser que no tingui cap taxi disponible a Soldeu i hagi de pujar des d’Andorra la Vella. Això representa 20 minuts. I potser de Taxi Exprés n’hi ha un a Canillo. I si estiguéssim units potser podria anar aquest taxi i trigaria cinc minuts.
–No haurien d’anar ja unificats a Govern a presentar les seves demandes?
–Hem dialogat entre nosaltres però no trobem resposta. Hi ha uns quants que volem un sistema centralitzat de reserves com el que, per exemple, ja té l’ATI. Si estiguéssim tots en la mateixa aplicació quan demanes el taxi podries veure exactament a quina distància està. Per això hem optat per crear un sindicat, perquè estem cansats de continuar donant aquesta imatge pèssima del taxi.
–I això no hauria de ser un interés comú?
–Clar, però a aquí de vegades s’amaguen altres interessos. Hi ha uns quants que no els interessa estar controlats o que sàpiguen el que fan o deixen de fer.
–Reclamen al Govern un paper de mediador davant un conflicte intern que no són capaços de resoldre...
–El que volem és que el Govern en certa manera ho imposi. Al final de tot el taxi és una imatge molt important del país. I si estem donant una mala imatge d’aquest servei se’n ressent el país sencer, no només el taxi. Al Govern li interessa que el taxi funcioni bé i que sigui un servei de qualitat, no el que hi ha ara.
–Per què el sector del taxi té més pes en la societat espanyola que en l’andorrana?
–També perquè estem descoordinats. Un tira a la dreta, l’altre a l’esquerra i un altre es queda al centre. Si estiguéssim tots units i treballéssim tots pel col·lectiu i per la millora del nostre benestar del ciutadà faríem més coses.
–Em deixa entreveure que hi ha molta picaresca en el sector del taxi…
–Cadascú tira a la seva. És difícil arribar a vegades una entesa. Quan ets taxista has de lluitar pel col·lectiu i perquè funcioni i donar una millor qualitat independentment de la teva central. Al cap i a la fi, quan el client arribi al seu país no dirà el que va haver d’esperar a un taxista, sinó que dirà que els taxis d’Andorra són lents i que donen un servei dolent.
–Tenen zones definides o van on els porta el client?
–No en tenim. Potser més endavant amb aquest sistema es pot implementar unes zones definides. A l’hivern està bé perquè es treballa en les zones altes, però a l’estiu no perquè hi ha menys feina. Però podríem fer una rotació d’estiu a les parts altes per setmanes perquè tothom hi pugui anar passant i no estiguin sempre els mateixos.
–Què tothom rebi la seva part de pastís?
–Sí, i això ho hem treballar amb el Govern. A Sant Julià tampoc hi ha molts cotxes i es podrien destinar alguns per treballar per aquella zona. Hi ha molta gent que perd el bus de Naturlandia. I clar, pujar a Naturlandia és una mínima de 19 euros baixant d’Andorra. Però si tens un taxi allà et pot pujar per 10 euros i t’estalvies uns altres nou.
–Considera que la flota actual de taxis s’ajusta a les necessitats del país?
–No fan falta taxis perquè hi ha molt de temps en el qual no hi ha gaire feina. Si que és veritat que amb les noves tarifes d’autobús hem perdut un volum de feina.
–A les nits tampoc?
–Hi ha vegades que si hi ha molta afluència de gent no donem abast. I hi ha molts clients que han d’esperar. I ja ni et parlo de festes majors. Per exemple a les festes majors de Sant Julià hi ha hagut gent que s’ha hagut d’esperar dues hores perquè arribés un taxi perquè hi ha una demanda brutal a aquella hora.
–El client tampoc té per què esperar dues hores...
–No, però com que hi ha tanta demanda i en aquell horari no hi ha molts taxis, només els de la nit.
–Però conscients que hi haurà més demanda no poden fer una previsió per alterar la rotació de torns?
–Si estiguéssim tots a una es podria agafar una previsió per doblar el servei a la nit. I que el Govern permetés que aquells dies puntuals a la nit, sobre aquest horari, poguessin treballar als que tenen festa també. Però dins d’aquest horari, perquè després durant el dia si deixes treballar al que té festa i hi ha un cotxe més quan hi ha poca feina el que passa és que acaba repercutint al que ha de treballar.
–Han plantejat doncs una redistribució dels torns?
–Però és que actualment no existeixen els torns. Cadascú fa el que vol. Per això el que volem és la unificació i anar tots a una per fer unes directrius que tots haurem de complir.
–Estan satisfets amb l’actual nombre de parades i la seva ubicació?
–Estem al carrer Josep Rossell Calva que és un forat on ens han posat. Hi ha un pas de vianants, hem de tirar marxa enrere i malgrat ser un carrer sense sortida hi entra tothom. No han sabut posar una senyalització que digui direcció prohibida exceptuant taxi, hotels o serveis. Estàvem millor abans a l’Escale quan no era peatonal perquè treballàvem molt més. Després tenim parades a tots els comuns i hi ha algunes que no estan encertades. Hem de treballar amb els comuns per canviar les parades allà on hi hagi més feina. Tenir una parada on no hi ha molta demanda és absurd.
–Quin seria el prototip de trajectes més recurrents que fan?
–Per la nit funcionem per parades. És a dir, a partir de les 10 de la nit fins a les 8 del matí funcionem cada associació a través d’una parada, excepte ATI que és independent al funcionar per l’aplicació. I això ho tenen molt bé perquè poden estar voltant i no estan obligats a ser a una parada. Llavors si hi ha una trucada on sigui i surts de la parada cap al teu destí i després has de tornar a ser l’últim de la parada. El nostre és un sistema vell i amb l’aplicació no passaria.