PUBLICITAT

YOLANDA GÓMEZ PROFESSORA

YOLANDA GÓMEZ: «Les parelles lectores insten l’empatia entre els alumnes»

La professora Yolanda Gómez amb el seu alumnat.
La professora Yolanda Gómez amb el seu alumnat.
Lectura de contes atractius dels alumnes més grans als més petits per tal de no únicament fomentar l’interès per la literatura sinó també com a mètode de connexió entre alumnes, d’expansió de coneixements, de millora de l’ortografia i un llarg etcètera d’avantatges per a potenciar l’aprenentatge. Tot plegat s’engloba en un sol concepte que aquest vespre, a les set a la sala de conferències de l’ambaixada espanyola, serà exposat sota el títol Parejas lectoras: Una metodología para romper la rutina, organitzada per la mateixa institució diplomàtica i oferida pels professors Yolanda Gómez i Daniel Ribao, de l’Escola Espanyola d’Escaldes. / Per MARISA DA COSTA

–S’embarquen en la lectura no de manera individual.
–És una activitat diferent al que havíem fet fins ara. Aquest projecte, que va començar l’any passat per animar la lectura, fa del nen el protagonista.

–Com?
–Els nens més grans es preparen un conte atractiu, amb imatges interessants, que es pugui explicar entre 10 minuts i un quart d’hora per després llegir-los a les classes de nivells inferiors. S’ajunten en espais diferents, com un Jardí o un parc i fa una tutorització entre iguals.

–Quina experiència en treuen els petits?
–A més del treball pràctic amb suport escrit en què tenen lloc allò artístic i creatiu que es realitza després de la lectura sobre el conte i la seva exposició, vam veure molta implicació per part dels nens. Els grans, per una banda, hi posen molt d’afecte. La disposició de l’espai, amb coixins, matalassos, el terra mateix... Sota un arbre, en un banc, al sol... Tot plegat influeix a la conjuntivitat. Els lectors estan molt atents als més petits, atenen les seves preguntes, van poc a poc per tal d’atendre als qui escolten i fer un seguiment de les seves reaccions. Els permeten llegir si volen intervenir... Es crea una aura amb molta empatia i es crea una relació molt més íntima entre el lector i la persona que escolta el conte. És una activitat didàctica i pedagògica que va més enllà d’explicar un conte.

–La diada de Sant Jordi faran extensiva l’activitat a tots els centres educatius espanyols.
–Serà una manera de començar a integrar els alumnes que l’any vinent es trobaran al centre integrat María Moliner. El punt de trobada serà la Plaça Coprínceps i la idea és que els nenes es preparin textos per compartir-los.

–Quins textos trien, els nens?
–Són contes per a edats compreses entre els 6 i els 8 anys, molt diversos. Sobretot contes amb molts dibuixos, que cridin l’atenció.

–Com els treballen?
–Després de fer la tria, ells més grans treballen el procés amb els seus respectius professors: el ritme de la lectura, la interpretació... També els petits, que són els que escolten, reben unes pautes dels professors: escoltar, estar tranquils i en silencia, saber participar en el moment adequat, ser amable, etc. Quan es troben al jardí o a l’espai on els juntem, els nens, només per empatía, s’uneixen al grup que més els crida l’atenció, es busquen el seu propi espai. Per acabar els repartim material perquè facin un còmic o una il·lustració, a la que afegien les paraules que més els havien cridat l’atenció o que més els havien agradat.

–Es treballen moltes disciplines, així.
–Llenguatge oral, escrit, vocabulari, ortografia... És un treball molt ample, entre iguals, cooperatiu. Com que tot plegat va tenir molt bona acollida, hem volgut mostrar-la a tots els companys dels centres espanyols amb la trobada d’avui a l’ambaixada.

–També es podria fer extensiva a altres sistemes d’ensenyament.
–I tant, també és una activitat interessant per a biblioteques i ludoteques.

–És una activitat diferent per fomentar la lectura.
–És una manera lúdica i atractiva en què el professor únicament fa de coordinador entre els nens, però ells són els vertaders protagonistes. Això demostra que apostem per la innovació i per aprendre de manera alternativa, on nosaltres només som els conductors.

–Han pensat implicar-hi els pares?
–Sí, per això també fem l’activitat del dia del llibre. Volem que vinguin les famílies completes. Que els pares es preparin els seus propis textos i s’impliquin d’aquesta manera en una activitat amb els seus fills i els d’altres, així com més pares.

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT