PUBLICITAT

ALFONSO TORREÑO DIRECTOR DE NEVASA

ALFONSO TORREÑO: «La Copa del Món ens permet mostrar les possibilitats de Grandvalira»

El director de Nevasa, Alfonso Torreño.
El director de Nevasa, Alfonso Torreño.
L’1 de novembre de l’any passat, Alfonso Torreño va ocupar el càrrec de director de Nevasa i, per tant, de director comercial de màrqueting de Grandvalira. Els vuit anys anteriors, Torreño havia exercit de director de màrqueting al domini esquiable que uneix Soldeu-el Tarter i Pas de la Casa-Grau Roig. Torreño encara els preparatius finals de la Copa del Món d’Esquí Alpí femení a la pista l’Àliga del Tarter. Tot està a punt perquè sigui un èxit, com ja ho va ser Soldeu 2012. / Per ESTHER JOVER MARTIN

–El Tarter 2016 és un esdeveniment crucial per a Grandvalira, però també ho és per a tot el país.
–Amb la Copa del Món tenim uns objectius molt clars: en primer lloc, la internacionalització de la marca, ja que el gran desplegament de mitjans de comunicació ens permet mostrar el potencial de la marca arreu del món, i en segon lloc, la doble oportunitat de mostrar que les estacions andorranes són tan competitives com qualsevol altra per acollir aquests esdeveniments, tant per capacitat organitzativa com per oferta hotelera.

–No tenim res a envejar?
–Sempre hi ha coses a millorar, però des d’un punt de vista organitzatiu i de pista, tenim un avantatge: posem molta més il·lusió a preparar les proves noves. Intentem sempre fer-ho el millor possible i, per una banda, invertim tots els recursos possibles per a la prova, i per una altra banda, per a les corredores trobar-se una pista nova sempre és un repte. No ens podem comparar, i no tenim res a envejar: tenim la pista, l’equip, la il·lusió... Per exemple, hem demanat voluntaris i en tenim 300, i més en llista d’espera! Això parla molt del que el país s’hi involucra, fins i tot el cap de Govern l’ha presentat. No totes les proves, per molt consolidades que estiguin, tenen aquest suport de la ciutadania, de tot un país. I això ens fa diferents.

–Una part del seu èxit ha estat saber-ho comunicar. Creu que, en general, la gent del país viu d’esquenes als esdeveniments de neu que s’organitzen?
–Això és ADN de Grandvalira. Com a estació d’esquí tenim un handicap important: el mercat més pròxim, l’andorrà, no ens dóna per viure, i necessitem el mercat d’altres països, com l’espanyol, el francès, l’anglès... Tant a nivell de recursos com d’equip, i a l’hora de comunicar, hi posem molta força. Per això, quan tenim un esdeveniment com una Copa del Món, a més d’explicar-ho fora teníem el repte que la gent del país se la fes seva. Volem demostrar que més enllà dels recursos de l’estació hi ha darrere tot un país involucrat. L’èxit seria que les grades estiguessin plenes de gent del país animant, com ja va passar el 2012, i per això tot aquest esforç de comunicació.

–La prova es veurà arreu del món.
–Per tot Europa, en directe a través del canal EuroSport. També es retransmetrà en viu a Andorra, Àustria, Alemanya, Itàlia, Noruega, Rússia i exrepúbliques soviètiques, Eslovènia, Suècia, Suïssa, Geròrgia, Canadà, els Estats Units i una part d’Àsia. També hi ha més televisions que faran reportatges i molts països que faran resums. El desplegament i el ressò comunicatiu serà molt gran.

–Una Copa del Món repercuteix econòmicament en el país?
–És complicat mesurar el retorn directe. El mes de febrer ja és d’ocupacions hoteleres molt altes, i la prova implica unes 1.000 o 1.500 pernoctacions addicionals. Parlar d’un efecte directe de facturació és difícil, es tracta d’un retorn a mig i llarg termini.

–Si ho veuen milions de persones arreu del món, algunes vindran a esquiar a Grandvalira i/o a conèixer el país.
–Un exemple: després de Soldeu 2012, portem unes temporades de creixement de clientela, tant per al país com per a l’estació, molt importants. Un esdeveniment com la Copa del Món ens permet mostrar les possibilitats que té Andorra i, en el nostre cas, Grandvalira.

–D’on procedeix la clientela del domini esquiable?
–Els mercats més importants són tres: l’espanyol, el francès i l’anglès. Fa un temps, el mercat anglès va davallar bastant per l’augment de destinacions de l’Europa de l’Est, però, al final, el nostre esforç de comunicació de l’oferta, el manteniment dels estàndards de qualitat i les inversions han fet que el client torni a Andorra. Ja no és un tema de ser una mica més cars, sinó que aquí s’asseguren uns estàndards de qualitat que no sempre es troben en els mercats emergents. La Copa del Món dóna garanties sobre la destinació.

–I el mercat rus? Ha caigut?
–Sí, ha patit una davallada molt forta, sobretot per un tema estructural (política, devaluació del ruble). El mercat rus ha tingut problemes, fins i tot, per sortir de Rússia, i s’ha potenciat molt el turisme intern. S’han donat una sèrie de factors que han fet que de la temporada 2013-2014 a la temporada 2014-2015 perdéssim gairebé un 60% del mercat rus, que per facturació era el tercer mercat més important per a Grandvalira. Va ser un cop important, però amb la tasca comercial ho vam compensar amb el creixement del mercat espanyol, recuperant el mercat anglès, i continuant amb el francès, a més d’insistir en el mercat del nord d’Europa, que cada vegada s’està obrint més. La combinació ha fet que la davallada del mercat rus s’hagi pogut absorbir sense problemes. De fet, l’any passat vam assolir xifres rècords de clientela.

–Un esdeveniment que mou tantíssima gent, si tingués la mala sort que s’hagués de suspendre com va passar a la prova de Maribor...
–Bé, això ara mateix és pràcticament impossible amb les condicions de neu que tenim! De fet, una de les coses que ha valorat molt positivament la FIS és que en la Copa del Món de Soldeu 2012 hi va haver una estrena complicada pel vent, però en poques hores es va resoldre. Tot l’esforç de l’estació –i també de voluntaris, banders– va fer possible celebrar la prova. Que ens pot passar algun problema meteorològic? Això és molt complicat de preveure. Ara mateix la situació de la pista és òptima, està tot preparat, tenim pla B preparat... Tenim tot allò que humanament i tècnicament es pot fer, a partir d’aquí... Catàstrofes n’hi ha arreu, però esperem que no ens arribi...

–Què té l’Àliga que no tenen d’altres pistes?
–Que és una pista que s’ha construït per acollir una Copa del Món. Hi havia un traçat antic que no donava per organitzar copes del món, i es va refer el traçat per poder tenir proves de velocitat. La part tècnica la teníem molt ben resolta amb l’Avet, una pista molt ben valorada pel circuit internacional. Però ens faltava una pista de velocitat! El bo que té l’Àliga és que s’ha combinat molt bé la part tècnica amb la de velocitat, és molt complerta. Hi ha pistes molt complicades, pel pendent, i les corredores ho passen molt malament. En aquest cas, és una pista que agradarà perquè és molt esquiable, amb una part més ràpida a dalt, la més tècnica a la meitat, una part molt delicada a la part final que posarà al límit les esquiadores... És una combinació molt bona, i s’ha construït ja pensant en aquest tipus de proves. Per acollir una Copa del Món de velocitat vam pensar que ens calia un traçat que convencés la FIS.

–La pista s’estrena.
–De fet, la vam provar l’any passat a les finals de la Copa d’Europa, i va agradar molt. Hem aplicat unes petites correccions tècniques que ens va demanar la FIS.  

–Com és la relació de Grandvalira amb la Federació Andorrana d’Esquí (FAE)? Qui proposa a qui acollir una prova?
–Bé, és un treball tant d’estació com de FAE. La Federació ens ha donat molt de suport per tenir veu al comitè de la FIS i defensar la candidatura de Grandvalira. Hem estat molts anys darrere de l’objectiu. L’Albert Coma [president de la FAE] i el Conrad Blanch [director general d’Ensisa] han treballat molts anys per aconseguir-ho, i hem pogut presentar una candidatura de país. Crec que la FIS ha valorat que no és només una estació sinó que hi ha un projecte darrere que donava suport a les bondats de l’estació per acollir una prova de la Copa del Món. En el nostre cas ha estat un treball tant de la FAE com de Grandvalira per aconseguir acollir la prova.

–I per al 2019?
–Acollirem les finals de la Copa del Món, tant d’homes de dones, en totes les disciplines. Serà tota una setmana de competició. A nivell de Copa del Món és el més important que hi ha, després ja vénen els Mundials i les Olimpíades. Serà una cita molt important, del màxim al qual podem aspirar en esquí alpí. Serà una moguda molt potent, treballarem tant a la pista l’Avet com a l’Àliga. És un reconeixement a tot el treball fet, no només de copes del món, sinó de les copes d’Europa i els esforços organitzatius. Les finals del 2019 són la cirereta del pastís.

–I després, cap a la candidatura per al 2022.
–Sí, després del 2019, per donar continuïtat al projecte. Fins ara hem anat demanant copes del món d’esquí alpí femení, el 2019 hi haurà dones i homes, i després demanarem una prova de la Copa del Món d’esquí alpí masculí.

–Què ha de fer la gent que vulgui assistir de públic a la Copa del Món aquest cap de setmana?
–No cal tenir forfet perquè la infraestructura de meta i les grades estan a peu de pista, on s’hi arriba a peu. A la zona de l’Abarset, que també està a peu de pista, hi haurà una pantalla gegant on es transmetrà la prova i hi haurà el village amb animació. També s’organitza transport públic per accedir a la pista.

–Expliqui’ns quina és la seva tasca a Grandvalira.
–Bé, Grandvalira és una composició de tres societats gestores: Saetde (Pas de la Casa-Grau Roig) i Ensisa (Soldeu-el Tarter), i Nevasa. Com a director de Nevasa tinc la funció de director comercial i de màrqueting de Grandvalira. El nostre objectiu és promocionar la marca Grandvalira, donar-la a conèixer i donar-li la força i el posicionament que volem, i també sóc el màxim responsable de la tasca comercial (venda de forfets, escoles, etcètera) i la gestió dels ingressos.

–Grandvalira ha apostat des del principi per la vinculació dels dos sectors.
–El projecte estava molt clar des del principi. Si esquies per Grandvalira no trobes diferències, pots creuar tot el domini esquiant. A més, per ser competitius a nivell internacional i poder posicionar-te de tu a tu amb moltes destinacions internacionals, necessitàvem mostrar un producte molt global i molt important, i 210 quilòmetres de pistes ja és un producte molt competitiu, comparat amb els Alps o els Estats Units. Les societats fundadores de Grandvalira van creure des del principi en una marca única i forta.

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT