PUBLICITAT

FRANCESC DESTRÉE EMPRESARI

FRANCESC DESTRÉE: «L’emprenedor és un optimista»

L'empresari Francesc Destrée.
L'empresari Francesc Destrée.
Makeyoursuit és un negoci en línia de confecció de vestits d’home, americanes, corbates, pantalons i camisa. Darrere del negoci innovador hi ha Francesc Destrée Badia (Sant Julià de Lòria, 1991), que s’ha format en Administració i Direcció d’empreses a ESADE.
 
–D’on surt la idea de comercialitzar electrònicament vestits a mida?
–La idea era donar una bona solució pel que fa a la roba personalitzada i a mida a escala europea. Poder personalitzar atrau més que el fet que sigui a mida. Comercialitzar-los en línia no ho hem inventat nosaltres, hem replicat un model de negoci que ja funcionava millorant el producte i ocupant països que no estaven ben coberts.
 
–No és molt difícil encertar el vestit? 
–És fàcil encertar les mides del client perquè tenim un sistema de producció optimitzat. Un cop obtenim el perfil no és gens difícil obtenir el resultat que desitja el client en les comandes següents. 
 
–I han arribat a més de deu països.
–Amb un màrqueting digital ben treballat es pot arribar a vendre a tot arreu on entenguin la web, la vegin com un e-commerce fiable i s’hi ofereixi un bon producte.
 
–I ara s’estableixen a Andorra.
–Som una empresa andorrana i tres dels socis som andorrans. I no hi havia cap solució de les nostres característiques al país i nosaltres la podíem oferir als Grans Magatzems Pyrénées, l’establiment de referència.
 
–L’obertura econòmica beneficiarà els negocis innovadors com el seu?
–L’obertura econòmica és una condició imprescindible per a la majoria dels negocis actuals. El nostre camp de treball ara és Europa i volem que sigui el món, i encara tenim moltes traves que no depenen de nosaltres per poder desenvolupar amb ambició de globalitat un projecte empresarial.
 
–Com s’inicia un projecte innovador que consisteix en un ofici artesanal?
–Perquè la innovació es fa efectiva també en la manera d’enfocar l’ofici, tradicional o no, i de millorar les prestacions fent servir les eines que tenim a l’abast. A Makeyoursuit fem servir les noves tecnologies en totes les parts del procés: ens publicitem, venem i produïm cada peça utilitzant-les. Hi ha parts de la fabricació que es poden automatitzar a diferència del que sempre ha fet un sastre tradicional. 
 
–Realitzen altres projectes de comerç electrònic? Quins?
–Som un equip petit, jove i molt ben avingut, i no ens falten les idees. Aquests primers anys ens han servit per millorar la manera de treballar, per agafar experiència i conèixer de prop el que es fa a tot el món. La prioritat de Makeyoursuit és millorar innovant encara més des de tots els punts de vista de l’ofici, però també tenim un equip acabant els detalls d’un nou projecte que aprofita els coneixements i l’experiència adquirits en el comerç electrònic. 
 
–Els negocis electrònics són el futur?
–Ara mateix representen un 6% del comerç mundial i això segur que anirà augmentant. El comerç convencional s’ha de complementar a aquesta realitat però no crec que sigui una qüestió de perdre terreny sinó d’aprofitar el que els e-commerce ens permeten. El futur són els negocis sense fronteres, adreçats a consumidors de tot el món. Això fa que el comerç electrònic sigui fonamental i que, alhora, no es puguin perdre de vista les qualitats dels negocis tradicionals perquè el comerç electrònic no ho és tot, hi ha negocis que exigeixen el tracte directe.
 
–L’empresari neix o es fa?
–En el meu cas m’hi han portat el caràcter, l’educació que he rebut i la formació universitària que he seguit.
 
–Té confiança en el futur?
–Un emprenedor és per definició una persona optimista, perquè si no, no seria emprenedor. La idea la vaig sentir a un empresari andorrà i la vaig trobar brillant. La vida seria més relaxada treballant com a assalariats. Si continuem endavant amb els projectes és perquè tenim confiança en el futur.
 
–Crisi econòmica o de valors?
–Vivim de prop desigualtats i situacions difícils que molts joves no havíem viscut mai, però  no em sembla que hi hagi una crisi de valors en el camp empresarial. Probablement els valors han evolucionat cap a qüestions menys locals i familiars i més globals, però no s’han perdut.
 
Les mesures polítiques l’ajuden?
–Hi ha moltes iniciatives per incentivar l’activitat dels joves emprenedors, però no sempre són realistes i sovint es basen en ajuts econòmics que a molts no ens arriben. Andorra ha estat un país d’oportunitats per a les generacions anteriors a la nostra. Avui les circumstàncies econòmiques no ajuden i les obligacions burocràtiques tampoc. 
 
–Tres valors fonamentals que li demanaria a un empleat seu.
–Rigor en la feina, honestedat amb el projecte, l’equip i els clients, i optimisme davant les petites adversitats i els contratemps quotidians.
 
–Quins són els valors fonamentals de la seva empresa?
–En una empresa petita i jove com la nostra és imprescindible el rigor en la planificació, la fe en un treball d’equip multidisciplinari, l’esforç del dia a dia i de les petites coses que fem i l’entusiasme pel projecte en què treballem. Tenim idees engrescadores que donen llum a les dificultats dels tràmits quotidians.
 
–Un consell per a un emprenedor?
–Que sigui optimista i tenaç, i no es desanimi pels molts obstacles que trobarà per materialitzar el seu projecte. La preparació, l’anàlisi prèvia i la feina no estalvien molts ensurts, però els obstacles ajuden a tirar endavant. 
 
PUBLICITAT
PUBLICITAT