PUBLICITAT

MONTSE RONCHERA «Tinc una energia que em fa no parar quieta»

JOAN RAMON BAIGES
Periodic
Foto: TONY LARA

Casada i amb una filla, va estudiar dret, màrqueting i desenvolupament territorial. Actualment és sòcia-consultora a R consultors. Eclèctica, tant en el vessant personal com en el professional, li agrada participar en projectes variats i a diferents indrets del món. S'esforça per estar al dia seguint mitjans i tendències, potser perquè creu que el futur és ara i vol formar-ne part.

–L'empresari neix o es fa?

–Per mi l'empresari es fa, però això no vol dir que qualsevol pugui ser empresari. Per esdevenir empresari cal tenir uns trets específics, el primer dels quals és òbviament el ser emprenedor; però això sol tampoc és suficient, cal a més una combinació de gust pel risc, de creativitat, d'estratègia, de perseverança, d'adaptabilitat i finalment de resiliència perquè quan arriba un revés cal tenir la capacitat d'aprendre de l'error, aixecar-se i continuar.

–Quin format té la seva empresa?

–És una empresa familiar en el sentit que els dos socis som parella.

–Què li motiva a aixecar-se cada dia del llit?

–Tinc la sort (o no) de gaudir d'una energia que em fa no saber parar quieta i menys quedar-me al llit, però allò que m'impulsa a viure és la gent que estimo i, en el dia a dia, tot allò que encara em queda per fer.

–Té confiança en el futur?

–Relativament. Estem vivint una època convulsa en què les notícies que ens arriben no fomenten ni la tranquil·litat ni l'esperança, bàsicament perquè ens remeten a una realitat de violència, de desigualtat i de materialisme que l'evolució de la nostra societat ens hauria hagut de portar a controlar i reconduir. Però si tots els segles d'evolució que portem no ho han aconseguit, serà difícil que canviï en el futur. En el fons desitjo que els humans siguem capaços d'arribar a un estat de consciència suficient per canviar les maneres de fer i que puguem gaudir d'un futur sostenible en tots els sentits.

–Creu que deixarà un país millor als seus fills que el que vostè es va trobar?

–En alguns aspectes sí, per exemple en tot allò referent a la qualitat de vida vinculada al dia a dia, al lleure, a la vida laboral o a la seguretat jurídica; per sort en aquests àmbits gaudim de molt millors infraestructures, d'unes opcions i d'un entorn legal que nosaltres no vam tenir. En altres aspectes no tant, per exemple hem perdut molt en el tema de l'entorn i el medi ambient i, malauradament, en molts casos són danys irreversibles.

–Abans de ser empresària, quines feines va fer?

–Vaig estar en càrrecs directius a la funció pública en els sectors de la cultura, del turisme i de l'esport, i després com a executiva i directiva en el sector bancari en l'àmbit del màrqueting.

–Compagina la feina amb alguna afició? Quina?

–Excepte la lectura, l'escriptura i els amics no sóc de gaires aficions. De fet compagino dues feines, la pròpia a la meva empresa R consultors a Andorra, i una altra com a consultora externa en temes de desenvolupament local i territorial, que em permet col·laborar puntualment amb empreses i organitzacions internacionals.

–Un petit plaer diari?

–Una o dues preses de xocolata.

–Que el pot treure de polleguera a la feina?

–El passotisme i la ineficàcia.

–Crisi econòmica o de valors?

–Ambdues estan estretament lligades. La crisi financera i econòmica no ha estat més que el revelador de la crisi de valors. Si l'èxit s'ha volgut presentar en base a l'individualisme, a la competència, a la segregació, a l'afany de lucre i a l'exclusivitat, és normal que descobrim una societat decadent, insolidària i classista en la què tot es compra i tot es ven. Això haurà de canviar, sinó acabarem desapareixent com altres civilitzacions abans de la nostra.

–Té algun empresari conegut com a referència?

–En podria citar molts, cada història empresarial és un món del què pots treure'n alguna cosa positiva.

–Tres valors fonamentals que li demana a un empleat seu?

–Iniciativa, responsabilitat i fidelitat.

–Quins son els valors fonamentals de la seva empresa?

–Els factors claus per a nosaltres són: l'empatia, de manera a conèixer bé el negoci del nostre client per aportar-li un valor afegit real i a la seva mida; el realisme, de manera a aportar solucions fonamentades d'alta qualitat conceptual i de fàcil implementació; la racionalitat, perquè ja no estem en la època del “tot s'hi val” i una estratègia operativa en temes de màrqueting, comunicació o publicitat s'ha de complementar amb uns costos ajustats.

–Les mesures polítiques actuals l'ajuden en la seva activitat?

–Alguna molt positivament, com les signatures dels convenis de no doble imposició que faciliten el treball internacional. Per la resta, tot el que sigui el desenvolupament d'un marc impositiu homologable, ho veig necessari per donar la imatge internacional d'un país seriós, però també imprescindible per a la justícia social: cadascú ha de contribuir en funció del que té i del que guanya, sóc una ferma defensora de l'estat del benestar social. Les mesures que encara falta treballar són, entre d'altres, és la racionalització de les inversions i de la despesa pública i l'alleugeriment de la burocràcia.

–Quin consell donaria a un jove emprenedor?

–En primer lloc que es conegui bé per saber si té els trets d'emprenedoria comentats en la primera pregunta, en segon lloc que es formi adequadament per dur a terme el seu projecte i en darrer lloc que treballi, treballi i treballi.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT