PUBLICITAT

Àlex Armengol: «Els empresaris hem de fer un exercici d'autocrítica»

JOSEP ROMERO
Periodic
Foto: ÀLEX LARA

Escaldenc amb estudis d'Administració d'Empresa, després de dos anys a la banca internacional es va incorporar a l'empresa familiar on hi porta 15 anys treballant sobretot en la part comercial. Ara desenvolupa l'àrea d'expansió aprofitant el coneixement que s'ha acumulat a l'empresa des de que el seu avi va inaugurar el Centre Termal del Hotel Roc Blanc.

–Quina és la seva afició preferida?

–El voluntarisme: polític, cooperatiu i ara patronal ja que crec que si algú ha de capgirar la situació delicada actual del país es precisament la patronal i no els polítics. Els empresaris d'aquest país no li donem la importància necessària a les patronals i sindicats.

–Què li agrada més d'Andorra?

–L'esperit liberal dels andorrans, és igual de quin color polític siguem, els andorrans som liberals per accident, així ho explico a la Internacional Liberal. Aquí al cap de Govern no li porten la maleta, som pocs i, per bé o per mal, se l'ha de portar ell. El fet de ser pocs fa que no hi han grans organismes que facin les coses i el resultat és que cadascun ha fet a casa seva el que ha volgut, per això la ideologia liberal ha sigut i és la que ha dominat el país, encara que anem rebent certa pressió de fora.

–I el què menys?

–La paradoxa andorrana, la part dolenta de ser liberals, que tothom ha fet el que ha volgut a casa seva i el resultat evolutiu és que treballar en conjunt és molt complicat.

–Quin és el seu racó preferit del país?

–La piscina exterior de Caldea quan neva.

–Acostuma a reciclar?

–Físicament, mentalment i espiritualment, però no tot el que seria convenient és clar, som humans..

–Està d'acord amb pagar l'IRPF?

–Personalment no tinc la informació suficient i necessària com per respondre a aquesta pregunta.

–Algun cop ha pensat en marxar a treballar a l'estranger?

–Ho faig des de que vaig fer 13 anys, perquè aleshores ho vaig demanar als meus pares. Aquest any he viscut cinc mesos a Llatinoamèrica. Si el valor de una persona a Andorra és una, a fora el seu valor es multiplica sobretot si vas a llocs on evolutivament parlant estan on nosaltres estàvem fa 20 anys. Conèixer els carrers d'Escaldes-Engordany esta bé però la revolució de la globalització genera moltes oportunitats i el Principat està molt ben situat per aprofitar-les. Ara només falta que ho fem conjuntament.

–Li satisfà el model sanitari?

–A Escaldes és el millor que tenim però quan surto del país me n'adono que a nivell d'usuari som uns privilegiats. Ara ens toca transformar el país per seguir mantenint-lo. Hem de ser valents i fer les transformacions estructurals per poder mantenir aquest benestar generalitzat que s'està fonent. No sé com ho pot fer Espanya, però pel que fa a Luxemburg, a Singapur,... ho han fet, també ho podem fer però necessitem canvis estructurals i per fer-ho, ho hem de fer junts com ha succeït als altres micro-estats.

–Comprar a Andorra és barat?

–Encara avui, el 50% dels nostres visitants, la seva primera motivació per desplaçar-se al país es el comerç. Per altra banda, la tendència dels centres comercials a nivell mundial està sent l'entreteniment i no només el preu. Andorra és un model ideal per seguir amb aquesta tendència, ho tenim tot per seguir desenvolupant-la.

–L' interessa la política?

–Sí, però com a bon liberal crec que qui ha de transformar el país són els empresaris. Els polítics només han de vetllar per fer ho fàcil als empresaris si treballen en conjunt i també prestin els serveis socials perquè tot rutlli. És en aquest sentit que he deixat com a hobby la política i m'he mullat fermament per la patronal. No està bé passar les responsabilitats als polítics, primer els empresaris ens hem de auto-criticar i esforçar-nos en treballar junts, ara no ho estem fent.

–Se sent inquiet sense el mòbil?

–Suposo que deu ser la mateixa pregunta que es podia fer fa 100 anys a un andorrà si el deixessin sense el seu ruc per transportar el que sigui. Es tant sols una eina


Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT