PUBLICITAT

Albert Casal: «L'empresa només té sentit si el client està satisfet»

CLARA GARNICA
Periodic
Foto: TONY LARA

–L'empresari neix o es fa?

Es neix empresari però després t'has d'anar fent. Avui en dia cal molta formació.

–Quin format té la seva empresa? És familiar, de socis...?

Tinc diverses empreses. La que m'ocupa més temps és la familiar.

–Què el motiva a aixecar-se cada dia del llit?

La il·lusió del projecte. Sempre innovar, millorar i vèncer els reptes, que avui en dia són immensos.

–Té confiança en el futur?

Sempre, si no ja no hi seríem.

–Creu que deixarà un país millor als seus fills que el que vostè es va trobar?

No ho crec. Crec que el creixement que hem viscut no l'hem sabut gestionar bé. Jo vaig tenir un país ideal, era un país molt petit. Avui és un país molt gran, ja.

–Abans de ser empresari, quines feines va fer?

Vaig ser estudiant universitari. Enginyer. Un cop acabats els estudis de seguida vaig ser el meu propi cap.

–Compagina la feina amb alguna afició? Quina?

Sí, compagino la feina amb la meva vida familiar.

–Un petit plaer diari?

Llegir el diari.

–Què el pot treure de polleguera a la feina?

La falta de compromís dels empleats. La falta de comprensió dels clients. I finalment la falta de suport dels col·laboradors, proveïdors. Vivim temps difícils on a vegades et trobes sol quan venen problemes. Requereix que tothom aporti el millor de cadascun.

–Crisi econòmica o de valors?

Una mica de tot. Vivim un final de cicle. Aquest model expansiu ha arribat al seu final. I això ha comportat la crisi social i econòmica actual. L'arrel està al mateix lloc. Cal refundar aquesta societat que tenim per endavant.

–Té algun empresari conegut com a referència?

Més que un empresari, tinc persones que m'han marcat. Penso en les grans persones que han dedicat altruísticament el seu talent per a la resta de la societat. Metges, músics, filòsofs, etc.

–Tres valors fonamentals que li demana a un empleat seu?

Els demano responsabilitat, professionalitat i compromís.

–Quins són els valors fonamentals de la seva empresa?

La satisfacció del client. Les empreses només tenen sentit si els beneficiaris de l'acció de l'empresa n'estan satisfets. Aquesta concepció és una crítica social. Hi ha empreses que guanyen molts diners i els seus clients n'estan absolutament descontents. Però n'estan enganxats.

–Les mesures polítiques actuals l'ajuden en la seva activitat o el perjudiquen?

És l'assignatura pendent de Demòcrates per Andorra. Fer que l'acció empresarial sigui molt més senzilla i més encoratjadora. És massa difícil tirar endavant una iniciativa empresarial.

–Tres mesures que l'ajudarien?

M'ajudaria la simplificació dels tràmits burocràtics, la definició d'un model econòmic a mig plaç i que tots plegats perdéssim la por als efectes de la permeabilitat en el mercat únic europeu.

–Quin consell donaria a un jove emprenedor?

Que sigui ambiciós. Que tingui il·lusió i molta confiança en el seu projecte. Però també que sigui valent per dir prou quan el seu projecte no tira endavant.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT