PUBLICITAT

Ester Suils i Jaume Ruiz Fundadors de Xocland

«A Xocland, seguim el procés tradicional artesà»

Per Joan Jiménez

Ester Suils i Jaume Ruiz són els fundadors de Xocland, la fàbrica de xocolata de la Massana. Aquest any, tornen per cinquena vegada consecutiva a ser presents al mercat de Nadal.
 
–Per què van decidir venir a Andorra i crear la fàbrica de xocolata?
–Som uns enamorats del país, això per endavant; per motius de feina, hem tingut la sort de poder viure a molts països i a cap altre tens la natura tan a prop, tan a tocar com a Andorra; i és clar, la nostra passió és fer xocolata i a Andorra s’hi donen les millors condicions: l’alçada i un clima normalment sec i fred, condicions òptimes per elaborar un producte de qualitat. El cacau és un gra que creix als tròpics, fruit de la calor i la humitat, però, en canvi, la xocolata requereix de les condicions climàtiques oposades, fred i un clima sec com el que gaudim a Andorra. Penseu, per exemple, que a molts llocs seria impensable tenir un obrador de xocolata sense aire condicionat, aquest és un luxe que ens podem permetre a la Massana la major part de l’any.

–D’on provenen els seus grans de cacau?
–Hem provat diferents orígens, i de fet, continuem portant petites quantitats de cacau de diversos països; els millors cacaus, els més aromàtics i selectes es donen a sud Amèrica, són els cacaus purs coneguts com a «criollos», genèticament més propers als cacaus salvatges originals. Penseu que la gran majoria de xocolates industrials, es fan amb grans africans, més resistents i de major rendiment, però no tan aromàtics com els americans, que són els que portem nosaltres: hem tastat diversos grans i els orígens que hem escollit per les nostres xocolates, ara per ara són a Veneçuela, Nicaragua i Equador.

–Quin és el procés que utilitzen per fer la xocolata?
–A Xocland seguim el procediment tradicional artesà que té com a centre el torrat de la fava de cacau i la seva mòlta en molí de pedra. Cal fer el torrat que cada tipus de cacau necessita per desenvolupar el seu aroma únic, i la mòlta, que s’estén durant tres dies i tres nits, és essencial perquè la xocolata tingui una textura sedosa al paladar, que se’ns desfaci a la boca sense que hi notem cap partícula de cacau o de sucre. Les tecnologies per aconseguir un torrat aromàtic perfecte i una textura refinada han millorat molt, sens dubte, però el procés en si és el mateix que seguien els mestres xocolaters del segle passat.

–Quins productes innovadors tenen per aquesta temporada de Nadal?
–Pot sobtar el que et diré, però no creiem massa en modes pel que fa a la xocolata. Com artesans, pensem que cada temporada té uns productes que són més adients per l’època, i ja és tradició que per les festes nadalenques fem la nostra xocolata de músics, amb panses, figues i fruits secs, els torrons de xocolata i les trufes de xocolata negra amb ratassia. I és clar, les paneres i tot un seguit de figuretes i motius nadalencs en xocolata. Aquest any, això sí que és nou i una primícia, hem tret dues noves rajoles de xocolata: la de maduixes amb nata i una de cafè amb llet que anomenem Caputxina, i que esperem que tinguin bona acollida més enllà de les celebracions de Nadal.

–Aquest any estan al Poblet de Nadal, com s’està desenvolupant aquest esdeveniment per a vostès?
–Xocland participa al Poblet de Nadal des de fa cinc anys, i val a dir que cada edició ha estat millor que l’anterior, tant pel que fa a l’ambientació i l’organització com pel que fa a l’afluència de públic, i per tant la venda. Però a banda del vessant més comercial, pensem que el Poblet és un aparador molt atractiu de tot el que tenen a oferir els productors locals, en un entorn únic al cor del país i que cada cop es va consolidant més com una atracció turística. Creiem que els visitants volen trobar en aquests esdeveniments productes locals i singulars, diferents dels productes comercials que poden comprar arreu, i de la nostra capacitat de diferenciar-nos depèn també la nostra capacitat de competir en un món cada cop més global.

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT